خبرگزاری کار ایران

مدیر امور سدهای گیلان خبر داد:

آبگیری 641 میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود گیلان

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۹۲۶

مدیر امور سد های گیلان از آبگیری 641 میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود خبر داد و بیان کرد: میزان آبگیری سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 88 میلیون مترمکعب کمتر است.

به گزارش ایلنا از رودبار، وحید خرمی بعد از ظهر امروز در جریان بازدید از سد سفیدرود اظهار کرد: سد سفیدرود را یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان برشمرد و یادآور شد: اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است.

وی با بیان اینکه عملیات تغییر زمان‌بندی پر و خالی کردن سد برای برطرف کردن مشکل رسوبات از سال 1359 انجام شده است، اظهار کرد: احداث سدهای انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن در حال انجام است.

مدیر امور سدهای گیلان ارتفاع سد سفیدرود از کف رودخانه را 92 متر خواند و گفت: طول تاج سد سفیدرود 425 متر است.

وی از آبگیری 641 میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود خبر داد و بیان کرد: میزان آبگیری سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 88 میلیون مترمکعب کمتر است.

خرمی ورودی آب سد سفیدرود را 114 مترمکعب بر ثانیه خواند.

وی تصریح کرد: سال گذشته ورودی آب سد سفیدرود 130 مترمکعب بر ثانیه بود.

این مسئول  با اشاره به وجود 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان اظهار کرد: آب مورد نیاز 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان از طریق سد مخزنی سفیدرود تامین می‌شود.

وی تامین آب مورد نیاز بقیه شالیزارهای گیلان را از طریق رودخانه‌ها، آبگیرها، آب‌بندان‌ها و چاه‌ها عنوان کرد و افزود: آماده‌سازی شالیزارها برای کشت توسط کشاورزان با استفاده از آب‌های سطحی حائز اهمیت است.

خرمی هدف اصلی سد سفیدرود را تنظیم جریان‌های ورودی به رودخانه سفیدرود به منظور آبیاری اراضی شالیکاری عنوان کرد و افزود: دشت گیلان و فومنات واقع در پایین‌دست از طریق سد مذکور آبیاری می‌شوند.

وی کنترل سیل را از جمله اهداف سد سفیدرود دانست و خاطرنشان کرد: تولید انرژی برق آبی با ظرفیت اسمی 87.5 مگاوات ساعت، تامین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان، تامین نیازهای شیلات و آبزی‌پروری سفیدرود و همچنین تامین نیاز محیط زیست از دیگر اهداف سد سفیدرود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز