خبرگزاری کار ایران

یادداشتی بر اعتراض پزشکان به سریال در حاشیه؛

وقتی پزشکان بر طبل توخالی اعتراض می‌کوبند

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۱۷۲

از پزشکان توقع می‌رود که از این سریال در جهت بالا بردن سطح کیفی خدمات خود ایشان استفاده شود تا اگر موارد معدودی هم از این جامعه باعث بی‌آبرویی سایرین می‌شوند به صراحت با آنها برخورد شود نه اینکه فقط بر طبل تو خالی اعتراض بکوبند.

آئینه چون نقش تو بنمود راست

خود شکن آئینه شکستن خطاست

سریال حاشیه داستان سرایی و طنازی‌های مردی است که تاکنون با بسیاری از حرفه‌ها شوخی کرده است. اگر به خواهیم به یاد بیاوریم: نمایندگان مجلس، فوتبالیست‌ها و جامعه فوتبالی، هنرمندان و جامعه روشنفکری، کارکنان ثبت و احوال، کاپیتان پرواز و پرسنل هواپیمایی و بسیاری دیگر... در این لیست جای می‌گیرند. به نظر این نوع نقد قبلا هم در بسیاری از سریال‌های غیر طنز وجود داشته و دارد. نقد به وکلا و نشان دادن چهره‌های سود جو از آنها، اصناف مختلف از جمله جامعه تاکسی‌داران، هتل‌داران، بنگاه‌های املاک و نمایشگاه‌داران و... فراوان است. در آمریکا و بسیاری دیگر از کشور‌ها هم بر علیه رییس جمهور، قضات و... فیلم ساخته می‌شود و هم بر علیه خلافکاران آیا این به معنی خدشه وارد شدن به این افراد است؟

الیزا اورامی گوینده و مدیر دوبلاژ سریال خارجی «حادثه» که موضوعی پزشکی دارد درباره نوع انتقادهایی که این سریال خارجی مطرح می‌کند، می‌گوید: در این مجموعه گاهی پزشکی، بیماری را به قصور و یا به شکلی سهوی به دردی دیگر مبتلا می‌کند و یا موجب مرگ او می‌شود اما این مسائل با صادقانه‌ترین شکل ممکن مطرح می‌شود و کارگردان سعی در لاپوشانی و ممیزی این بخش از حرفه پزشکی نمی‌کند.

متاسفانه در جامعه ایرانی همه فکر می‌کنند باید تصویر عالی از شغل و روابط اجتماعی آنها به تصویر کشیده شود. این در حالی است که در تمام صنوف خوب و بد وجود دارد و کارگردانان باید در ساخت فیلم، سریال و... دستشان باز باشد تا با تشخیص خود دوربین رو به سمت هر مساله‌ای بچرخاند. حال امروز مهران مدیری با سریال حاشیه به پزشکان یکی از فرهیخته‌ترین قشرهای جامعه ما رسیده است. اما حجم مخالفت‌ها، انتقاد و حاشیه سازی‌ها برای این سریال اتفاقا پر طرفدار و محبوب در میان مردم به حدی است که ادامه داستان‌های این مجموعه تلویزیونی با مشکل مواجه شده است.

در حالیکه از پزشکان توقع می‌رود که از این سریال در جهت بالا بردن سطح کیفی خدمات خود ایشان استفاده شود تا اگر موارد معدودی هم از این جامعه باعث بی‌آبرویی سایرین می‌شوند به صراحت با آنها برخورد شود نه اینکه فقط بر طبل تو خالی اعتراض بکوبند.

شناخت کنونی جامعه ما از جامعه پزشکی شناسایی افرادی متخصص، دلسوز، مهربان، وظیفه‌شناس، صبور و با اخلاقش است اما به مانند تمامی شغل‌ها ممکن است عده‌ای با رفتارهایی مثل گرفتن زیرمیزی، عدم شناخت صحیح بیماری و.. لطماتی به این جامعه ارزشمند زده باشند. اما این حجم از اعلام نارضایتی به اشکال عجیب و غریب مثل توهین به عوامل «مجموعه حاشیه» نشانه‌های خوبی ندارد و نشان از آستانه تحمل پایین پزشکان و نوعی خود برتربینی داردکه باعث تعطیلی نقد در جامعه می‌شود.

باید بپذیریم نقد و نقادی یکی از مهم‌ترین ویژگی جوامع پیشرفته است و تا زمانی که گروه‌های مختلف، ظرفیت خود را برای شنیدن انتقاد‌ها بالا نبرند؛ آن هم به زبان طنز و به دور از بدزبانی هاپیشرفتی به دست نخواهد آمد.

امیدواروم سریال حاشیه هم چنان باشد اما این بار بدون حاشیه‌هایش.

علی رزاقی بهار، منتقد سینما و تلویزیون

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز