خبرگزاری کار ایران

آیت الله العظمی جوادی آملی:

قرآن مانند نور خورشید بوده که هیچ کس از آن خسته نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۹۲۳

آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: قرآن همانند نور خورشید بوده که هیچ کس از آن خسته یا زده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت الله جوادی آملی در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به همت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه و در بیت مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی (ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی (ره) هیچ‌گاه به دنبال عناوین دنیایی نبود.

وی با بیان اینکه حیات علامه طباطبایی (ره)، حیاتی قرآنی بود و به همین خاطر است که این همه انوار و برکات داشته و دارند، گفت: علامه طباطبایی (ره) از یک حیات طبیه‌ای برخوردار بود که سعی کرد در دنیا زندگی نکند به همین خاطر به دنبال عناوین اعتباری نبود.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه قرآن مثل نور خورشید است که هیچ کسی از آن زده و خسته نمی‌شود، گفت: کسی که معرفت به قرآن داشته باشد می‌فهمد که هستی‌اش به این نور وحرارت قرآن بستگی دارد و از آن جدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قرآن آن هنر را دارد که ما را بپروراند، به شرطی که ما در تکاثر زندگی نکنیم و باکوثر باشیم و کوثری باشیم و کوثری حرف بزنیم، گفت: اگر کسی کوثری حرف زد و تکاثری عمل کرد صحیح نیست.

آیت الله جوادی آملی افزود: به قول قرآن کسانی که در دنیا زندگی می‌کنند گرفتار تکاثر هستند؛ اگر دم از معرفت‌شناسی هم می‌زنند خروجی آن پوچی این دنیا است؛ کسانی که در این دنیا با فضا و آب و درخت زندگی می‌کنند نه با دنیا؛ اگر فیلسوف شوند هم فیلسوف متاهله می‌شوند و از مرحله علم عادی می‌گذرند.

وی آملی با بیان اینکه هر وقت از این من و ما و از این القاب نجات پیدا کردیم و نه بیراهه رفتیم و نه راه کسی را بستیم خداوند با قرآنش با ما حرف می‌زند، گفت: همیشه راه اهل قرآن شدن باز است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن را خداوند آنگونه که باران را نازل کرده است نازل نکرد؛ خداوند قرآن رابه زمین نیانداخت؛ بلکه به زمین آویخت؛ گفت: کلام الهی انسان را زنده می‌کند و بالا می‌برد؛ این حبل هم مانع از افتادن انسان می‌شود و هم باعث صعود انسان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اساتید قرآن مزیت‌های بسیاری دارند، گفت: اساتید تفسیر قرآن کریم همانند قائمان به عقل و علم و عدل می‌توانند شفیع شوند.

آیت الله جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه هرچه استعداد بیشتر شد برخورداری‌های انسان نیز بیشتر می‌شود، گفت: خاصیت علم افزایش ظرفیت ظرف است؛ آن عطیه الهی که می‌آید، استعداد انسان را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قرآن مطالب میانی را با علما در میان می‌گذارد و مطالب عالی را با «لقوم یعلمون» در میان می‌گذارد و مسایل سیاسی و اجتماعی را نیز با «قائم بالقسط» در میان می‌گذارد، گفت: همه اقوام وجود دارند، ولی قوم عالم و عاقل نداریم و کسی قوم عاقل و عالم است که از حوزه و دانشگاه فرا‌تر رفته و قائم به علم و عقل باشد.

مفسر قرآن کریم در پایان سخنان خود با بیان اینکه اهل دنیا با امور اعتباری سروکار دارند، گفت: انسانی که خوابیده است خواب دیده است که فلان پول و فلان منصبی دارد و وقتی که بیدار شد می‌بیند که دستش خالی است؛ این خواب دقیقا مثل این انسانهاست؛ زیرا آن‌ها وقتی از خواب دنیا بیدار شدند می‌بینند که هیچ چیز با خود نمی‌برند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز