خبرگزاری کار ایران

آیت الله یزدی در بیت علامه طباطبایی(ره):

قرآن، همیشه مطالب جدید دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۹۲۸

رئیس مجلس خبرگان رهبری، گفت: قرآن کتاب کهنه شدنی نیست، بلکه زنده است و همیشه مطالب جدید دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، گفت: قرآن کتاب کهنه شدنی نیست، بلکه زنده است و همیشه مطالب جدید دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت الله محمد یزدی، شب گذشته، در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به همت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه و در بیت مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: شیوه مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر قرآن، مستند بود.

وی با اشاره به تدوین چهار جلد کتاب فقه القرآن خویش، گفت: تفسیر قرآن کار بسیار سختی است اما این که امروزه برخی آقایان مخالف تفسیر قرآن می گویند اگر خدا می خواست می توانست مطالب را همان طور بیاورد، درست نیست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که قرآن کتاب فقه است، گفت: قرآن کتاب کهنه شدنی نیست، بلکه زنده است و همیشه مطالب جدید دارد.

آیت الله یزدی با اشاره به برگزاری جلسات اساتید تفسیر قرآن کریم و با بیان این که با این کار خدمت بزرگی از سوی مجمع تفسیر عالی حوزه صورت گرفته است، یادآور شد: علامه طباطبایی(ره) با خصائص بیانی خاصی در تبیین پیچیده ترین مباحث، شنوندگان را قانع می کردند، چرا که پاسخ ایشان به سؤال کنندگان، مستدل و مستند بود.

وی با بیان این که تفسیر کار بسیار سختی است، تصریح کرد: آیات قرآن کریم، الهی است و هر مفسری نباید به خود اجازه دهد هرکلمه ای را به صورت سلیقه ای تفسیر کند.   

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط تفسیر قرآن کریم، گفت: پیش از آنکه به دنبال سنت برویم، باید به قرآن رجوع کنیم؛ چرا که این کتاب الهی، مفسر خود می باشد و این همان شیوه ای است که علامه طباطبایی(ره) به کار می گرفت.

وی با بیان این که هنر مفسران باید این باشد که برای نسل جوان امروز، تفسیری روان را از قرآن کریم ارائه دهند، گفت: برخی مفسران اعجاز را از طریق ادبیات اثبات می کنند، برخی دیگر نیز به تفسیر روایی و فلسفی قرآن کریم می پردازند، و برخی از طریق سنت؛ اما صرفا نباید قرآن را از جنبه فلسفی تفسیر کرد، اگر چه می توان به این بحث هم توجه داشت.

آیت الله یزدی با بیان این که باید به طلاب قدرت استنباط و اجازه تحلیل داد، گفت: متاسفانه برخی اساتید تفسیر در دروس خود وارد هرمسئله ای که می شوند در گام نخست اقوال علما را نقل می کنند و اجازه قدرت استنباط و دقت را از طلاب می گیرند و در گام بعد روایات می خوانند؛ در حالی که از ابتدا باید به تفسیر قرآن کریم بپردازند و طلاب را به سمت آیات الهی سوق دهند و به آن ها قدرت استنباط دهند؛ در نهایت باید استدلال بیاورید تا طلبه را بپرورانید. 

وی با بیان این که سیر تفسیر قرآن کریم از روزی که مرحوم علامه طباطبایی تفسیر المیزان را در قم آغاز کردند، رو به تکامل قرار دارد؛ اگرچه هنوز به نقطه مطلوبی دست نیافته است، یادآور شد: باید هر مطلب را به اهل آن گفت کما این که مرحوم علامه به ما در خصوص مباحث سنگین یاد دادند تا وقتی اهلش را پیدا نکردید از بحث بپرهیزید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اساتید قرآن مباحثی نظیر علم، قدرت و حیات خداوند و معاد و ... را برای همه افراد و در هر جایی تفسیر نکنند، گفت: اساتید حوزه در بحث های خود برای طلاب و اهل تفسیر، در گام نخست به قرآن اهتمام دهند و در ادامه به سنت و فتوا و نظر خود توجه کنند و به طلبه روح استنباط بدهند.

وی گفت: قرآن بدون سنت، قرآن نیست و سنت نیز بدون قرآن، سنت نیست، چرا که خداوند متعال سنت را با قرآن به پیامبر(ص) توصیه فرموده است؛ البته نباید روایات تفسیری را نادیده گرفت و از آن غافل شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود با تأکید بر این که بسیاری از معارف الهی در ادعیه وجود دارد، تأکید کرد که اساتید تفسیر از ادعیه فاصله نگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز