خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان:

تعیلم، بر اساس ارزشیابی کیفی –توصیفی یک ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۰۸۰

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان, ارزشیابی کیفی - توصیفی، ضرورت و نیاز تعلیم و تربیت امروزی است.

به گزارش ایلنا از زنجان, اصغر بیات ، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ، امروز شنبه (29فروردین) با اعلام مطلب فوق , ارزشیابی کیفی توصیفی را الگویی از ارزشیابی دانست که هدف آن کمک به بهبود یادگیری دانش آموزان وتحقق بهتر وبیشتر اهداف آموزشی است .

بیات , در این زمنیه ادامه داد: در این رویکرد ارزشیابی به مثابه یادگیری تلقی شده و روش وابزاری است که به معلم ودانش آموز امکان می دهد  براساس سبک یادگیری دانش آموز گامهای بهتری برای یادگیری بردارند .

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اهمیت ارزشیابی در نظام آموزشی اظهار داشت : در  ارزشیابی کیفی توصیفی به جای ارزشیابی از یادگیری ، بیشتر به چگونگی یادگیری توجه می گردد و در جای جای آموزش تلاش می گردد از طریق بازخوردهای شناختی و فرا شناختی  به دانش آموزان کمک گردد تا هدایت و راهبری یادگیری خود را بر عهده بگیرند .

بیات افزود : در این رویکرد ، ارزشیابی با در هم آمیختن با فرایند یاد دهی و یادگیری تلاش میکند با تشخیص و رفع نارسایی های یادگیری به فرایند ساخت دانش توسط دانش آموزان کمک کند .

این مقام مسئول,  درادامه ضمن تاکید بر اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری گفت : چنانچه یادگیری را فرایندی درونی و پویا بدانیم که فراگیران پس از کسب اطلاعات آنها را برای ساخت دانش جدید پردازش ، تحلیل ، سازماندهی و تفسیر می نماید و در نهایت به مهارت های همچون  استدلال و استنتاج و داوری می رسد ، نقش ارزشیابی کمک به تحقق این امر خواهد بود.

 بیات در این زمینه خاطر نشان شد: ارزشیابی توصیفی به هر دانش آموز به دیده حرمت نگاه کرده و باوردارد که هر دانش آموز قابلیت رشد و پیشرفت مداوم را دارد و البته باید در این مسیر به او بازخورد های مثبت ورشد دهنده داده شود بدون اینکه با کسی مقایسه شده و رقیبی برای او تراشیده شود ویا در رتبه بندی های بی مورد گرفتارگردد.

 وی ادامه داد : ارزشیابی توصیفی با تاکید برانگیزه های درونی بجای انگیزه های بیرونی شرایط لذت بردن از یادگیری را برای فراگیران فراهم می کند و آنان را به سوی یادگیری مادام العمر سوق می دهد.

بیات,  همچنین در خصوص چگونگی ارتقاء دانش آموزان به پایه های بالاتر در ارزشیابی کیفی-توصیفی و اهمیت و ضرورت این ارزشیابی گفت : شواهد لازم برای تصمیم گیری در خصوص ارتقاء دانش آموزان به پایه های بالاتر با استفاده از ابزارها و روشهای  متنوع در طول سال تحصیلی توسط معلم جمع آوری شده و گزارشی از پیشرفت تحصیلی دانش آموز در قالب گزارش توصیفی و مقیاس رتبه ای ارائه می گرددکه وضعیت دانش آموزان را در طول سال تحصیلی وهمچنین تصمیم گیری در خصوص ارتقاء و یا تکرار پایه بر اساس شواهد کافی و متقن بیان می کند, لذا ارزشیابی کیفی - توصیفی ضرورت و نیاز تعلیم و تربیت امروزی  است و با اجرای مطلوب آن می توان امیدوار بود زمینه رشد همه جانبه و سلامت روانی کودکان فراهم خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز