خبرگزاری کار ایران

جلسه شورای شهر قم بر سر انتخاب شهردار آینده این شهر با حاشیه برگزار شد؛

عابدینی‌پور: شهردار قم باید همراه دولت باشد نه دلواپس آن/برای شهردار شدن آماده‌ام

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۲۴۲

جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر قم، تحت تأثیر انتخاب شهردار جدید قم آغاز شد؛ به گونه‌ای که سخنان صریح عابدینی‌پور، واکنش رئیس شورای اسلامی شهر قم را بر انگیخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «محسن عابدینی‌پور»، صبح امروز در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به مباحث مطرح شده درباره انتخاب شهردار آینده قم، ویژگی‌های یک شهردار مطلوب برای شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: به نظر بنده، ویژگی‌های اختصاصی که برای شهردار قم باید مورد توجه باشد، بیش از ۱۲ مورد است که فقط به چند مورد آن اشاره می‌کنم.

وی، افزود: اولین ویژگی‌های شهردار قم که پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، این است که بایستی در راستای منویات مقام عظمای ولایت و در راستای تحقق شعائر و شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت، گام بردارد. شهردار آینده این شهر، بایستی در خط ولایت، و همدل و همراه با ملت و دولت بوده، و با بهره‌گیری از این هم‌راستایی و همگرایی و همکاری متقابل با دولت، در راه بسط توسعه فرهنگ شیعی، حرکت کند.

به گفته عابدینی‌پور، توسعه و عمران زیرساخت‌های شهری، با تکیه بر پتانسیل‌های ملی و داخلی و منابع شهری، و جلوگیری از ریخت و پاش‌های غیر ضرور و فاصله گرفتن از استقراض‌های سنگین بهره، از دیگر اقداماتی است که باید شهردار آیده توان انجام آن را داشته باشد.

تأمین زیرساخت‌ها و روساخت‌های شهری برای جذب توریسم مذهبی، نیز از دیگر اقدامات شهردار آینده باید باشد.

شهردار باید از دلواپسان و دل‌نگرانان دوری کند

عضو شورای اسلامی شهر قم، درباره دومین ویژگی شهردار مطلوب برای قم، گفت: شهردار قم، باید تنها دغدغه توسعه و پیشرفت شهر و تأمین رفاه و امکانات عمومی را داشته و با فاصله گرفتن از مسائل سیاسی، از شرکت در جلسات دلواپسان و دل‌نگرانان دوری کند. در یک کلام از حامیان دولت خدمتگذار باشد. به عبارتی دیگر، شهردار باید از مسائل سیاسی دوری کرده و به دور از جنجال‌های سیاسی به رتق و فتق امور بپردازد.

وی اضافه کرد: شهردار باید با قاطعیت بر امور، مدیریت و نظارت کند، ومراقب فرصت‌طلبان و سوء استفاده کنندگان از اموال عمومی باشد.

عابدینی‌پور گفت: شهردار قم باید با دیدی بلند و پیگیری مجدانه، در راه جذب سایر منابع از جمله اوراق مشارکت، منابع بانک توسعه اسلامی، منابع بانک جهانی، صندوق توسعه اسلامی، صندوق توسعه حرمین و تها‌تر نقدی و غیر نقدی با بدهی‌های دولت و مطالبات یا بدهی‌های مردم اقدام کرده و حجم سرمایه‌گذاری‌ها را به طور فزاینده، افزایش دهد.

وی تأکید کرد: شهردار قم باید مسیر سرمایه‌گذاری را هموار کرده و با تسهیل امور، نسبت به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، کوشا باشد و چندین مورد دیگر که از فرصت این جلسه خارج است.

شهردار سابق قم، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اما در این قسمت روی سخنم با اصحاب رسانه به منظور روشنگری و شفاف سازی بحث‌های روزهای اخیر است، تصریح کرد: مردم می‌دانند که بنده به عنوان عضوی که با بالا‌ترین رأی مستقل به شورای اسلامی شهر قم راه یافتم، و با کوله‌باری از تجربه مدیریت شهری، که تا این لحظه هیچ‌گونه مسئولیتی در شورا به بنده محول نشده است.

وی افزود: در خصوص کاندیداتوری برای پست شهردار قم نیز، و مصاحبه اخیر، مجددا باید بگویم که بنده نه کاندیدا شدم، و نه کاندیدا معرفی کردم، اما تعدادی از عزیزان شورا، بنده را برای سمت شهردار، معرفی کردند.

عابدینی‌پور افزود: کمیته منتخب شورا برای انتخاب شهردار آینده قم که آقای بیاتی رئیس آن هست، بنده را نیز بر اساس معرفی‌‌ همان چند عضو محترم شورا، مورد ارزیابی قرار داد که بدلیل نامعلومی، بسیاری از امتیازات بنده را نادیده گرفت و با نمره ۵۹ و نیم، یعنی با کسر نیم نمره از صد، بنده را از شرایط احراز کاندیداتوری شهردار، کنار گذاشت.

وی اضافه کرد: اما در یک جلسه مشورتی شورا، این موضوع مطرح و مورد سؤال بنده قرار گرفت، که بعد از مشخص شدن این سیاه نمایی و حق کشی که عذرخواهی آقای بیاتی را به همراه داشت، بنده عرض کردم که صرفا به احترام و اصرار بعضی از دوستان جواب منفی ندادم و گفتم با این اقدام، کمیته انتخاب شهردار، بدین ترتیب مسئولیت شرعی و عرفی و قانونی را از بنده سلب کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم خطاب به اصحاب رسانه گفت: حالا شما قضاوت کنید، بنده که نه کاندید شدم و نه کسی را کاندید کردم، آیا استعفا یا انصراف از طرف بنده، معنی و مفهومی دارد؟ قطعا پاسخ منفی است. اما حالا تأکید می‌نمایم تا زمانی که حتی یکی از اعضای شورا به بنده اعتماد کند، بنده شانه از زیر بار مسئولیت، خالی نمی‌کنم.

وی افزود: بازهم به آقای بیاتی می‌گویم، این جایگاه، نه برای بنده آرزوست، و نه به دنبال آن هستم، چون قبلا در این جایگاه بوده‌ام، اما اگر تکلیف شد، بنده آماده‌ام، آماده.

عابدینی‌پور با اشاره به مصاحبه اخیر بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم با یکی از رسانه‌های قم مبنی بر اینکه عابدینی‌پور از کاندیداتوری برای حضور در پست شهردار قم انصراف داده است، گفت: مصاحبه اخیر شما را به شدت تکذیب می‌کنم؛ لطفا نوار گفته‌های بنده را در حضور خبرنگاران پخش کنید.

وی خطاب به بیاتی، افزود: جناب آقای بیاتی! بنده موارد دیگری هم از این گونه اقدامات شما سراغ دارم که فعلا در این جلسه مطرح نمی‌کنم ولی حضورا خواهم گفت؛ اگر اصلاح شد، فبه المراد و الا بعدا اقدام لازم در خصوص طرح در مراجع قضایی و نظارتی و رسانه‌ها در دستور کار است.

پاسخ بیاتی

پس از سخنان صریح عابدینی‌پور شهردار سابق قم و عضو فعلی شورای اسلامی شهر قم، ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم در مقام پاسخ گویی به این اظهارات، گفت: فکر می‌کنم تمام مواردی که در کمیته انتخاب شهردار جدید قم مطرح شد، با نظر شورا و مصوبه شورا بود، و جلسات مشورتی هم چون جلسه رسمی نبود، ضبط نکردیم؛ چون نیاز به ضبط نیست. اگر شما صلاح می‌دانید الان رأی گیری کنیم، آن‌ها که شنیدند شما از کاندیداتوری برای حضور در پست شهردار قم انصراف دادید و شما گفتید من ادامه نمی‌دهم.

پاسخ عابدینی‌پور

عابدینی‌پور در میانه سخنان رئیس شورای اسلامی شهر قم، گفت: من گفتم با این کار شما از من سلب مسئولیت می‌شود.

بیاتی به عابدینی‌پور: با جنجال شهردار نمی‌شوید

ولی الله بیاتی در ادامه سخنان خود، خطاب به عابدینی‌پور گفت: حتی بعد از جلسه رسمی، چند تن از اعضای شورا به شما گفتند، برای کاندیداتوری برای پست شهردار بمان، که شما گفتی من نمی‌مانم؛ بالاخره آقای عابدینی‌پور! ما یک روندی را پیش گرفتیم؛ ما در این شرایط که قرار داریم، به حمدالله شورا خیلی خوب عمل کرد.

وی، با بیان اینکه شورای شهر قم برای انتخاب شهردار کمیته انتخاب کرد و این کمیته جلسات مداوم دارد، گفت: به جنابعالی هم با نظر مثبت امتیاز دادند که شاید آن امتیاز را هم نمی‌آوردید، ضمن اینکه، ما در این شرایطی که قرار داریم، تقاضا داریم از جنابعالی که یک فرد مسئولی در این شهر بودید، کمک کنید.

رئیس شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینکه با جوسازی و فضا سازی و این بحث‎‌ها هم نمی‌شود شهردار شد، گفت: شما قبلا هم که شهردار قم بودید، ۶ بار در طول یک سال استعفا دادید، الان هم در حضور اعضای شورا گفتید من ادامه نمی‌دهم و بعد رفتید مصاحبه کردید که من کاندید شهرداری هستم. خواهش می‌کنم اگر جنابعالی اجازه می‌دهید در حضور خبرنگاران، من رأی بگیرم. اگر اعضای شورا، به کاندیداتوری شما رأی دادند، ما روی چشم می‌گذاریم و پیگیری می‌کنیم؛ کمیته مثل سایر کاندیدا‌ها پیگیری می‌کند. اگر می‌خواهید کسی از اعضای شورا معرفی کند، بگذارید ما در جلسات عادی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: ما به شما ارادت داریم و شما را آدم توانمندی می‌دانیم، منتها خواهشی که داریم، کمک کنید؛ ما این همدلی و هم‌زبانی را گذاشتیم که همه با هم همراه باشیم.

بیاتی، با بیان اینکه فکر می‌کنم مجموعه شورا، هیچ نگاه خاصی به جنابعالی ندارد، گفت: یک سال و نیمی هم که در شورای اسلامی شهر خدمت شما بودیم، سعی کردیم از ظرفیت شما استفاده کنیم و احترام بگذاریم، و به نظر خود من و اکثر اعضای شورا، ما در انتخاب و رأی گیری در کمیسیون‌های مختلف، نظر ویژه‌ای روی شما داشتیم، با توجه به اینکه شما توانمندی‌هایی دارید.

رئیس شورای اسلامی شهر قم، گفت: اگر صلاح می‌دانید من الان یک رأی گیری از اعضای شورای شهر داشته باشم که اگر به شما به عنوان کاندیدا اکثریت رأی دادند، پیگیری کنیم؛ اگر خود آقای عابدینی‌پور اجازه می‌دهند و الا اینکه در جلسات مشورتی روی آن بحث کنیم. اگر پیشنهاد دادید تا آخر جلسه رأی گیری می‌کنیم یا اینکه یکی از اعضا پیشنهاد دهند.

سخنان پایانی عابدینی‌پور

محسن عابدینی‌پور در پاسخ به این اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر قم، گفت: من نمی‌خواستم بحث را ادامه دهم اما شما، نه در خصوص بنده، بلکه در مورد دیگران هم همین کار را کردید؛ همین آقای باقری را که امروز شما مجددا به عنوان کاندیدای شهرداری قم معرفی کردید، دوره قبل هم آوردید و آقای باقری، آقای تمدن و آقای نیکزاد را هزینه یک آقای دیگر کردید؛ و آقای باقری آن موقع تنها یک رأی داشت، حالا چطور شده که دو مرتبه مطرح شد؟ آقای متین فر سرپرست فعلی شهرداری قم را نمره ۶۸ دادید و بعد ظرف دو هفته شد رأی ایشان سه رأی شد. این مسائل را باید مشخص کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز