خبرگزاری کار ایران

با شروع اقدامات شهرداری خرم آباد؛

سیمای شهر خرم آباد نیاز به خلاقیت دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۴۳۴

مبلمان شهری علاوه بر نقش‌های کاربردی که دارد، در زیبایی و نظم بخشیدن به شهر و دلپذیرتر کردن محیط زندگی شهروندان بسیار موثر است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد ،یکی از عناصر تشکیل دهنده سیمای هر شهر مبلمان آن شهر است. مبلمان شهری علاوه بر نقش‌های کاربردی که دارد، در زیبایی و نظم بخشیدن به شهر و دلپذیرتر کردن محیط زندگی شهروندان بسیار موثر است. بنابراین با نوسازی یا بهسازی مبلمان شهری می‌توان به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کرد. زیباسازی شهری به تمام اقدامات آگاهانه‌ای گفته می‌شود که به ارتقا کیفیت محیط شهری و ارتباط بیشتر شهر و شهروند بی‌انجامد.

در ماه‌های اخیر با تغییر شهردار خرم آباد و احداث فضاهای سبز تا حدی سیمای شهر تغییر کرده است، اما هنوز هم جای خالی نمادهای بومی به چشم می‌آید. چرا که مبلمان شهری خرم آباد علاوه بر چشم نواز بودن، باید معرف فرهنگ و رسوم مردم نیز باشد.

همچنین در به ایجاد نماهای شهری خرم آباد گاهی دقت فدای سرعت می‌شود و هویت و زیبایی شهر قربانی توجه به نیازهای مقطعی مردم می‌شود.

سیمای شهر خرم آباد نیاز به خلاقیت دارد

نمادهایی که در یاد نمی‌مانند

یک کارشناس شهرسازی، با اشاره به اینکه نمادهای شهر خرم آباد، خاطره‌ای را در ذهن بیننده بر جای نمی‌گذارد، می‌گوید: تاثیر مبلمان شهری در ارتقا زیبایی‌های فضای شهری بر کسی پوشیده نیست. اما در طراحی آن باید نکات زیادی را مد نظر قرار داد.

«رضا افروز» با بیان اینکه با نگاه کردن به یک شهر می‌توان به عمق توجه مسئولان آن شهر پی برد، ادامه می‌دهد: در بسیاری از شهرهای دنیا با مشاهده یک نماد یا حتی یک خیابان می‌توان تصویر آن را در ذهن مانگار کرد. اما در شهر خرم آباد به جرات می‌توان گفت که به جز قلعه فلک الافلاک، کمتر نمادی برای ماندگار شدن در ذهن بینندگان وجود دارد.

 لزوم توجه به نمای ساختمان‌های شهر

این کارشناس شهرسازی توجه به این نکته که نماها باید در نگاه بیننده هماهنگی را نیز به وجود آورد، ضروری می‌داند و می‌افزاید: نماهای ساختمان‌ها در شهر خرم آباد، به ویژه آنهایی که در معابر عمومی قابل مشاهده‌اند، از نماهای اصلی شهر به حساب می‌آیند و باید با استفاده از مصالح مرغوب و به شکلی مناسب و هماهنگ نماسازی شوند. متاسفانه ناکافی بودن توجه مردم و مسئولان خرم آباد به این مسئله در بسیاری از خیابان‌های شهر دیده می‌شود.

وجود خیابان‌های بدون نیمکت

افروز وضعیت تابلوها و تجهیزات مبلمان شهری خرم آباد را نیز مناسب نمی‌داند و ادامه می‌دهد: در طراحی مبلمان شهری خرم آباد به جز فضاهای سبز، محل دیگری برای نشستن مردم در نظر گرفته نشده است. به طوری که در هیچ یک از خیابان‌های خرم آباد نیمکت مشاهده نمی‌شود و اگر شخصی بخواهد پس از یک پیاده‌روی طولانی دقایقی استراحت کند، چاره‌ای جز رفتن به پارک ندارد.

بومی‌سازی در سیمای شهری

این کارشناس شهرسازی در ادامه بیان می‌کند که برای بهسازی مبلمان شهری خرم آباد نباید به دنبال ایده‌آل بود و باید گام به گام ساماندهی را به پیش برد. وی  بر بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی و ساخت شهر بر اساس سنت‌های بومی تاکید می‌کند و می‌گوید: ایجاد تحولات ساختاری و ساماندهی نماهای شهر خرم آباد نیاز به کار تخصصی دارد و باید شورایی ویژه برای این کار در نظر گرفته شود.

رضا افروز با اشاره به ضرورت اصلاح و ساماندهی بنرهای تبلیغاتی سطح شهر خرم آباد، ادامه می‌دهد: بررسی و نظارت بر بنرها،  تابلوها و همچنین تندیس‌ها که بخش مهمی از سیمای شهر را تشکیل می‌دهند، می‌تواند موجب بهبود دید شهروندان شود.

نقاشی‌های دیواری خرم آباد کافی نیست

این کارشناس شهرسازی معتقد است که نقاشی‌های دیواری شهر خرم آباد در مقایسه با مساحت این شهر کافی نیست و آن‌گونه که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. در حالی که در بسیاری از شهرها نقاشی دیواری حرف اول را در زیبایی شهر می‌زند و مسئولان باید با همت بیشتری به این موضوع رسیدگی کنند.

شناخت نیاز افکار و توجه به سلیقه عمومی

انجام برخی امور در مبلمان شهری باید توسط واحدهای مختلف مانند طرح و برنامه، فضای سبز و غیره پیگیری و به اجرا درآید وگاهی به دلیل وجود جلوگیری از موازی کاری و همچنین تداخل برخی امور این اقدامات انجام نمی‌شود. از این رو مدیریت شهری می‌بایست جهت تامین رفاه عمومی مردم با نگاهی ویژه به سیمای شهری، جایگاهی جهت طرح‌ریزی و گام برداشتن در این مسیر را اختصاص دهد. همچنین تا جایی که امکان دارد باید سعی شود فضای عمومی بر طبق خواست و سلیقه عمومی آراسته شده تا رضایت مردم بیشتر تامین شود.

گزارش مهدی رضاپور

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز