خبرگزاری کار ایران

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران:

رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی، اولویت اصلی وزارت صنعت درسال جاری است

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۱۳۳

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هدف گذاری سال جاری رشد ۲۰ درصدی برای صادرات غیر نفتی است.

به گزارش ایلنا، به نقل ازروابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، علی میرخسروی در سفر به این استان افزود: با توجه به نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع توسعه تجارت و صادرات غیر نفتی، برای امسال رشد ۲۰ درصدی در این بخش از صادرات هدف گذاری شده است.

وی، اظهار کرد: در سفر به سیستان و بلوچستان، امکانات مرزی استان را مورد بازدید قرار داده و برای محدودیت‌ها و مشکلات بر اساس رسالت سازمان توسعه تجارت ایران که متولی صادرات در کشور است برنامه ریزی لازم انجام خواهد شد.

میرخسروی گفت: داشتن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان که به عنوان همسایه و شرکای تجاری ایران دارای اولویت هستند یکی از مزایای سیستان و بلوچستان است که می‌توان با استفاده از این فرصت بازارهای مناسبی برای کشور در آن سوی مرز‌ها هدف گذاری کرد.

وی، ادامه داد: همچنین گستردگی سیستان و بلوچستان می‌تواند پتانسیل مفیدی برای توسعه تجارت باشد به شرط اینکه امکانات و تجهیزات بهبود پیدا کند و زیرساخت‌های تجاری که به عنوان مهم‌ترین عوامل بستر سازی در زمینه بهبود تراز تجاری با کشورهای همسایه است در مرزهای استان ایجاد شود.

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران در بازدید از مرز می‌رجاوه بیان کرد: با وجود اینکه مبادلات تجاری در این مرز جریان دارد و از پتانسیل بالایی برای رشد مناسبات تجاری برخوردار است اما محدودیت‌هایی از جمله مشکلات زیر ساختی، نبود حداقل امکانات رفاهی برای کارکنان، مرزبان‌ها، تجار، بازرگانان و کارگران که در مرز فرآیند تجارت را انجام می‌دهند، قابل مشاهده است.

وی افزود: با توجه به اینکه محیط این بازارچه مرزی خاکی است و در معرض وزش باد قرار دارد و همچنین وجود برخی حداقل‌های زیر ساختی برای مسوولان بازارچه و مرزبانی که در انجام وظایف آنان خلل ایجاد می‌کند و موجب کاهش مبادلات تجاری می‌شود، دستگاه‌های متولی باید پیگیری‌های لازم را برای بهبود شرایط انجام دهند.

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در گمرک می‌رجاوه استقرار سازمان‌های مرتبط با فرآیند تجارت به صورت تمام وقت احساس می‌شود و امکانات گمرکی با توجه به ساختمان‌هایی که وجود دارد، محدود است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات گمرک جمهوری اسلامی ایران باید عملیات زیرساخت ساختمان جدید که حاوی الزامات و فرآیند تشریفات گمرکی است، تسریع شود.

وی گفت: عملیات تعیین میزان سوخت داخل باک کامیون‌ها که از مرز خارج می‌شوند گاهی موجب معطلی تردد در مرز می‌شود که لازم است به نحوی مشکل رفع و عبور کامیون‌های تجاری با سهولت بیشتری انجام شود.

میرخسروی اضافه کرد: بر اساس اعلام معاون گمرک می‌رجاوه دستگاه ایکس ری کامیونی در می‌رجاوه مستقر شده است و تا ۱۵ روز آینده نصب می‌شود.

وی افزود: برای پایانه صادراتی زاهدان نیز زمین اختصاص یافته و کارهای اولیه انجام شده است و ضرورت دارد زیر ساخت‌های لازم از جمله جاده دسترسی، صدور مجوزهای لازم از دستگاه‌های مرتبط (مجوز سازمان توسعه تجارت ایران صادر شده) و ساخت اجزای لازم توسط مجری این پایانه صادراتی انجام شود تا در پایان سال جاری مرحله نخست آن بهره برداری و برای تسهیل تجارت مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان همواره حمایت‌های لازم را به منظور بهبود زیرساخت‌های صادراتی در استان‌های مختلف در دستور کار خود قرار داده است.

وی در جریان سفر به استان و منطقه سیستان در بازدید از مرز می‌لک افزود: می‌لک یکی از مرزهای مهم تجاری کشور است اما امکانات مستقر در گمرک آن متناسب با نیازهای این مرز نیست.

وی تاکید کرد: حمایت‌های بیش از پیش مسوولان استانی و کشوری می‌تواند در بهبود تجارت از مرز می‌لک کمک کند و توسعه تجارت با کشور افغانستان را به همراه داشته باشد.

میرخسروی افزود: ساخت پل دوم ابریشم (پل می‌لک) در حال اجرا است که به طور قطع می‌تواند تردد بین دو کشور را تسریع و افزایش مبادلات تجاری را در پی داشته باشد.

بازارچه مرزی می‌لک با ۹ هکتار مساحت و سه هزار و ۵۰۰ متر انبار مسقف در حال فعالیت است و به تجار و پیله وران خدمت رسانی می‌کند اما مشکلات زیرساختی نیز در این بازارچه وجود دارد.

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نتایج سفر به سیستان و بلوچستان با دیگر گزارشات از ۱۶ استان مرزی کشور جمع بندی و از سوی سازمان‌های مرتبط در کمیته کار‌شناسی شورای عالی صادارات کشور پیگیری می‌شود.

نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران در راستای افزایش سطح صادرات، سفر به استان‌های مرزی را برای بررسی مشکلات موجود در پایانه‌های مرزی در دستور کار دارند.

ارزیابی امکانات و زیرساخت‌های مرزی مستقر در مرز می‌رجاوه و منطقه سیستان از مهم‌ترین اهداف رییس اداره حمل و نقل و پایانه‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان نماینده ویژه این سازمان در سفر به سیستان و بلوچستان عنوان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز