خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع مردم استان فارس:

آنها که کاری خلاف ادب کردند، شیرازی نبودند

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۹۵۲

رئیس جمهور گفت: اگرچند نفر کاری بر خلاف ادب در گوشه‌ای از خیابان‌های شیراز نشان دادند، آن‌ها شیرازی نبودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جریان شانزدهمین سفر استانی خود به فارس در جمع مردم این استان گفت: از صمیمت و مهربانی و وفاداری مردم استان فارس به ویژه شیراز تشکر می‌کنم که این همه احساسات و لطف را نسبت به دولتی که خادم آن‌ها است، ابراز داشتند.

وی افزود: این ایام مقارن با میلاد باسعادت حضرت علی (ع) است و آن را به شهر عاشقان خاندان رسالت تبریک می‌گویم. شهر شیراز حرم سوم اهل بیت عصمت و طهارت و شهر فرهنگ و ادب و هنر و شهر سعدی و حافظ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان فارس استان تمدن باستان ایران است، گفت: مایه فخر ملت ایران است که آثار تمدنی و معماری فرزندان این مرز و بوم از قرن‌ها پیش امروز در پاساگارد و تخت‌جمشید به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: ادب و فرهنگ و تمدن این سرزمین شیراز و فارس را پایتخت همه عاشقان زبان فارسی قرار داده است؛ از شبه جزیره هند تا آسیای صغیر، از سواحل خلیج فارس تا دشت‌های آسیای‌میانه، همه عاشقان این زبان قند پارسی شیراز و فارس را پایتخت فرهنگ خود می‌دانند.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: شیراز جایی است که ابنای رودکی در ماوراءالنهر و ترکستان، شاگردان مولوی در قونیه، یاران اقبال لاهوری در پاکستان و بیدل دهلوی در هندوستان هر که می‌خواست با زبان ادب و فرهنگ شعر بسراید، به زبان فارسی سخن می‌گفت.

وی گفت: شهریاران سخن یعنی سعدی و حافظ در قرون میانی در این سرزمین رنسانس بزرگ فکری و معنوی را به وجود آوردند. سعدی و حافظ نه تنها پاسداران زبان فارسی بودند، بلکه درس زندگی، راه سیاست داخلی و سیاست خارجی را به ماآموختند.

روحانی یادآور شد: آن کسی که گفت آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است؛ ‌با دوستان مروت و با دشمنان مدارا، یعنی حافظ شیرازی، خط سیاست داخلی و سیاست خارجی را برای ما ترسیم کرد. با دوستان مروت خطی است در داخل سرزمین ما که‌‌‌ همان همدلی و همزبانی است. امسال، سال وحدت و برادری و دوستی و محبت است.

وی با تاکید بر اینکه امسال، سال انسجام ملی است، گفت: مخصوصا اعتدال بهاری، در بهار شیراز بهتر ملموس است و اعتدال خلق و خوی ایرانیان در شیراز بهتر هویدا می‌شود. شیراز شهر محبت و مهمان‌نوازی است.

رئیس جمهور با اشاره به حادثه حمله نیروهای خود سر به علی مطهری تاکید کرد: اگر چند نفر کاری بر خلاف ادب در گوشه‌ای از خیابان‌های شیراز نشان دادند، آن‌ها شیرازی نبودند؛ چراکه شیراز شهر محبت و صفا و برادری و احترام به بزرگان و شهیدان است.

وی با بیان اینکه مردم شیراز معلم بزرگ استاد شهید علامه مطهری را دوست دارند، گفت: مردم شیراز به شهید بهشتی‌ها و شهید دستغیب‌ها و همه بزرگان دین و معنویت عشق می‌ورزند.

روحانی گفت: اگر امروز همین سبک بیان حافظ در دنیا تی‌تر سیاست خارجی قرار داشت که «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» دیگر هیچ افراطی‌گری را در منطقه مشاهده نمی‌کردیم و هیچ بمبی بر سر ملت‌های بی‌گناه ریخته نمی‌شد.

وی تصریح کرد: منطق دولت تدبیر و امید که تا امروز آن را نشان داده «با دوستان مروت با دشمنان مداراست» و اگر ما امروز با ۵+۱ پای میز مذاکره نشسته‌ایم٬ ایران اهل منطق اهل استدلال است.

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: سانتریفیوژ تنها محور قدرت ما نیست٬ بلکه قدرت تیم مذاکره‌کننده هم محور قدرت ماست ما به همه دانشمندان خودمان و سیاست‌مداران ایرانی افتخار می‌کنیم و از شیراز به تیم مذاکره‌کننده این پیام را می‌دهم که احساسات جوانان شیراز و احساسات عشایر غیور را ببینید که مردم به خادمان خودشان چگونه عشق می‌ورزند و این خادمان به ملت احترام می‌گذارند.

رئیس‌جمهور گفت: امروز تیم مذاکره‌کننده ما در قلب غرب نشسته است و با صدای بلند می‌خواهد از او به ملت ایران دفاع کند و با قدرت استدلال و منطق ان‌شاالله و با حول و قوه الهی همه قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو خواهیم کرد.

وی بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده با حمایت همین مردم به نیویورک رفته و در آنجا قرار است قطعنامه‌های شورای امنیت را ملغی اعلام کنیم. هنر این نیست که امروز کسی برود در گوشه‌ای شعار بدهد٬ هنر آ‌ن است که به سازمان ملل برویم و در‌‌‌ همان جا قطعنامه‌ها را ملغی اعلام کنیم.

روحانی گفت: ما مسیر و راه احقاق حقوق ملت ایران معنی باز کردن در‌ها این نیست که مصنوعات خارجی به ایران وارد شود بلکه ما می‌خواهیم درهای ایران برای انواع صادرات محصولات ایرانی به کشورهای منطقه و جهان باز باشد و این روش اقتصادی ما بوده است و دولت توانست تورم را مهار و از رکود عبور کند.

وی افزود: اگر همزمان با تحریم‌ها از رکود عبور می‌کردیم٬ می‌گفتند دولت چشمش به بیرون است٬ اما ما توانستیم قبل از تحریم‌ها از رکود عبور کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دولت یازدهم چشم‌هایش در درجه نخست به آسمان‌هاست٬ اظهار داشت: چشممان ما به دستان پرتوان ملت ایران است دولت یازدهم قبل از لغو تحریم‌ها، اقتصاد را از رکود خارج و تورم را مهار کرد. (در این لحظه مردم شعار روحانی دوستت داریم را سر دادند که روحانی در واکنش به این شعار‌ها با بیان قبول محبت‌شما گفت روحانی یک سرباز کوچک وطن و خادمی از خادمان شماست)

وی با بیان اینکه در سال پیش رو شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود٬ تصریح کرد: بی‌تردید راه برای رشد و رفاه عمومی را آماده می‌کنیم. در سال گذشته هشت و نیم میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دادیم٬ این‌ها به خاطر حمایت شما مردم و وحدتتان بوده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما درس اعتدال و سیاست خارجی را از حافظ آموخته‌ایم و درس محبت و وحدت را از سعدی که بیان کرد «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» آموختیم و ما‌‌‌ همان راه را ادامه می‌دهیم. فارس، سرزمین احمدبن موسی (ع)، سرزمین حافظ، سعدی و فرهنگ و همه لیاقت‌هاست و ما‌‌‌ همان راه را ادامه می‌دهیم.

روحانی با بیان اینکه حافظ به ما یاد داد «دین با ریا جفت نمی‌شود» یادآور شد: سعدی به ما یاد داد که دولت و راه دولتمردان با ظلم جفت نمی‌شود ما‌‌‌ همان راه و مسیر را ادامه خواهیم داد و به حول و قوه الهی به تمامی کارگران و کارآفرینان که این روز‌ها به نام آن‌ها و به همه معلمان و اساتید اعلام می‌کنیم که دولت همه تلاشش را خواهد کرد تا مسیر رونق را آماده کند.

رئیس شورای عالی اقتصاد در خصوص اقدامات دولت تدبیر و امید در سفر استانی به فارس٬ خاطرنشان کرد: این استان آمادگی زیادی برای کشاورزی دارد اما با مشکل آب رو به رو است. در سال ۹۴ و ۹۵ علاوه بر بخشی شهر‌ها، ۳۹۶ روستا توسط وزارت نیرو آبرسانیشان به پایان می‌رسد و چند سد نیز به اتمام می‌رسد.

وی با ضروری خواندن احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها ابراز داشت: مردم، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) باید دست به دست هم بدهیم و دریاچه‌ها و تالاب‌ها را احیا کنیم و دولت قدم‌های لازم را در این زمینه برخواهد داشت.

رئیس دولت یازدهم درباره مساله گازرسانی به استان فارس نیز عنوان کرد: استان فارس جزء استان‌هایی است که با ۴۶ درصد گازرسانی ردیف پایانی در کشور دارد و در سال ۹۴ و ۹۵ گازرسانی ۷۰۰ روستا و ۹ شهر به اتمام می‌رسد و میزان گازرسانی از ۴۶ درصد به ۸۲ درصد خواهد رسید.

روحانی در باره پروژه‌های پتروشیمی نیز بیان کرد: اقدامات اساسی در این راستا در دست است؛ ۹۰۰ میلیون دلار برای پالایشگاه در نظر گرفته شده و تا پایان سال ۹۵ این طرح‌ها را دنبال می‌کنیم که می‌تواند برای اشتغالزایی موثر باشد٬ پالایشگاه دوم پارس نیز دنبال می‌شود که البته مشکلات زیست‌محیطی دارد که در تهران حل و فصل شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بزرگ‌ترین طرح آلومینیوم کشور با نام «آلومینیوم جنوب» با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای استان فارس پیش بینی شده٬ گفت: این طرح در سال ۹۶ می‌تواند به ا فتتاح برسد. همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه لامرد با ۹۵۰ میلیون دلار و اکتشاف معادن در منطقه بهرام گور که بسیار غنی است را ادامه خواهیم داد تا تحول بزرگی برای اقتصاد استان به وجود بیاورد.

وی افزود: با هماهنگی بانک مرکزی، ۴ هزار میلیارد برای سرمایه در گردش در نظر گرفته شده و تسهیلات بانکی به شکل تدریجی پرداخت خواهد شد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ استان فارس را استان گردشگری دانست و اضافه کرد: اگر این مسئله در استان تقویت شود می‌تواند وضعیت استان فارس را متحول کند و بنابراین ۱۴۰ میلیارد برای بخش خصوصی و تکمیل ۱۶ طرح در نظر گرفته شده و ۶ موزه نیز در سال ۹۴ و ۹۵ تکمیل می‌شود و همچنین فاینانس برای خط دوم متروی شیراز به میزان ۴۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

روحانی با یادآور وضعیت آزادراه شیراز به اصفهان اظهار داشت: این بزرگراه ۲۳ درصد پیشرفت داشته و می‌تواند این راه را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه کند که دستور داده‌ایم تحولی در آن صورت بگیرد و همچنین شیراز و اصفهان مشکلاتی دارد که دستوراتی برای رفع آن داده شده تا موارد تکمیلی صورت بگیرد.

رئیس دولت تدبیر و امید در پایان تاکید کرد: در مجموع برای سال ۹۴ و ۹۵ و برای ۹۲ طرح، ۹۵۳ میلیارد تومان اعتبار مد نظر قرار داده‌ایم و این طرح‌ها در سال ۹۴ و ۹۵ به تکمیل و بهره برداری خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز