خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بیکاری در لرستان گزارش می‌دهد

آسیب‌های اجتماعی در کمین بیکارترین استان کشور

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۳۸۳

لرستان در حالی به استان اول ایران به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری تبدیل شده است که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و گردشگری ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، وضع مشارکت و اشتغال جمعیت جوان لرستان تا آن حد نگران‌کننده است که وقتی گفته می‌شود مقوله بیکاری جمعیت با اعتیاد جوانان رابطه مستقیم دارد، سخنی گزافه نیست.

نرخ بیکاری بالای ۲۰‌درصد که لرستان را در میان ۳۱ استان کشور در صدر جدول بیکاری قرار داده، عدد ناچیزی نیست.

گرچه مدیریت ارشد استان عزم خود را جزم کرده تا با همکاری مسئولان استانی و مساعدت مسئولان کشور، معضل بیکاری را در استان کاهش دهد و با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، لرستان را روی ریل توسعه قرار دهد، اما نمی‌توان انکار کرد که بیکاری تا همین جای داستان هم پیامدهای ناگوار زیادی داشته است. ماندن سیل فارغ ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پشت درهای بسته بازار کار استان، موضوعی تازه نیست، اما اگر تاکنون فقط معضلی در حوزه اقتصاد بود، حالا به یکی از معضلات و دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز تبدیل شده که روز به روز دامنه آن وسیع‌تر می‌شود. چرا که نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیار بزرگ و مخربی دارد، نبود شغل مناسب «محسن» شهروند ۳۰ ساله فارغ‌التحصیل رشته مهندسی است که عطای یافتن شغل مناسب را به لقایش بخشیده است.

وی به ایلنا می‌گوید: با وجود تحصیلات، شغلی مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی‌ام ندارم..

وی اظهار می‌کند: تا حالا هرچه تلاش کرده‌ام نتوانسته‌‌ام حتی یک وام ۱۰ میلیون تومانی دریافت کنم تا لااقل کار کوچکی راه بیندازم؛ چرا که کسی پیدا نمی‌شود ضمانت فرد بیکار را قبول کند.

پیامدهای بیکاری

«میرزایی» دانشجوی مقطع کار‌شناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی، بیکاری را دارای پیامدهای متعددی می‌داند و می‌گوید: پدیده بیکاری علاوه بر گسترش فقر، قانون‌ گریزی، بزهکاری و اعتیاد افراد، امنیت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد و به موازات گسترش ناامنی‌، هزینه‌های انتظامی و امنیتی هم در استان افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید: دستفروشی، یخ‌ فروشی و فروش سیگار از شغل‌های کاذبی هستند که در تمام شهرهای لرستان وجود دارند، اما جوانان ما درس نخوانده‌اند که وارد این شغل‌ها شوند و تا آخر عمر در همین شغل‌های کاذبِ بی‌آینده بمانند و درجا بزنند.

نیاز به ورود بخش خصوصی

«مرتضی رضایی‌نژاد» کار‌شناس برق و شاغل در مورد بیکاری می‌گوید: ورود بخش خصوصی به لرستان به عنوان یکی از راهکارهای برون‌رفت استان از معضل بیکاری مطرح است، اما همین سرمایه‌گذاری محدود بخش خصوصی در استان هم با جذب نیروهای غیر بومی، فرصت اشتغال را از جوانان بومی گرفته ‌است.

وی می‌افزاید: نهادینه کردن ۴ عنصر داده‌ها، ظرفیت‌ها، بررسی موانع و داشتن برنامه از مولفه‌های رفع محرومیت‌های اقتصادی استان و اشتغال‌زایی است که امیدواریم مورد توجه مسئولان و مدیریت ارشد استان قرار بگیرد.

خطر آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری

یک جامعه‌شناس هم به ایلنا می‌گوید: نگاهی اجمالی به خصیصه‌های جامعه لرستان ثابت می‌کند که این استان مستعد آسیب ‌پذیری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دلیل به کارگیری ناقص منابع انسانی است.

«محمد لطفی» می‌افزاید: تعداد چشمگیر بیکاران در استان به خصوص در میان قشر تحصیلکرده و طولانی شدن زمان بیکاری به شدت آسیب‌زاست.

لطفی اضافه می‌کند: نبود منابع اقتصادی و مهاجرت روستاییان به شهر‌ها برای دسترسی به منابع نیز باعث تشدید بیکاری در استان می‌شود.

نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی به ایلنا می‌گوید: لرستان در حالی به استان اول ایران به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری تبدیل شده است که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و گردشگری ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد.

«علی کاییدی» یکی از عوامل بیکاری را عامل مدیریتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در لرستان مدیریت‌ها از دیرباز تاکنون ضعف داشته و این مساله در وضع موجود کاملا دخیل است.

کاییدی می‌گوید: بسیاری از مدیران ما مسئولیت‌پذیر نیستند و راه‌های جذب اعتبارات را بلد نیستند.

این نماینده مجلس تأکید می‌کند: سرمایه‌گذاری دولت در ایجاد منابع و نیز مشارکت بخش خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه این استان شود.

افزایش تعداد بیکاران در استان

«علی میرولد» استاد دانشگاه به ایلنا می‌گوید: آمار رسمی نشان می‌دهد که بر میزان جمعیت فعال لرستان روز به روز افزوده می‌شود.

وی می‌افزاید: نبود برنامه مشخص برای به ‌کارگیری نیروهای بیکار و فراهم نبودن زمینه‌های جذب در بازار کار به تهدیدی جدی در این استان تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمار بیکاری در لرستان به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است، می‌گوید: کمتر خانواده‌ای در لرستان یافت می‌شود که یک یا ۲ جوان جویای کار نداشته نباشد.

بسترهای توسعه در لرستان فراهم نیست

استاندار در تاریخ ۲۲ فروردین امسال در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی پلدختر گفت: ۴ هزار میلیارد تومان برای کاهش نرخ بیکاری در لرستان مورد نیاز است.

«هوشنگ بازوند» گفت: اگر استانی روی ریل توسعه قرار دارد، دلیلش این است که بسترهای آن از قبل فراهم شده است، اما متأسفانه در لرستان هنوز بستر‌ها فراهم نشده و دلیل آن نداشتن نقشه راه است.

وی افزود: سهم لرستان در ارزش‌ افزوده حوزه صنعت ۰/۳‌درصد و در خدمات 4.1 درصد است. این ارقام بسیار کم و نگران‌کننده‌ هستند.

بازوند اضافه کرد: طی امسال باید ۴هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری شود تا بتوانیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

گزارش؛ عباس دارایی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز