خبرگزاری کار ایران

پدیده تغییر بی‌رویه کاربری اراضی چالش بزرگ بخش تولید کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۳۳۵

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر مدیریت صحیح و اصولی بر اراضی کشاورزی به منظور جلوگیری از تغییرکاربری و یکپارچه سازی اراضی و افزایش تولید و امنیت غذایی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان،  قاسم جعفروند در نشست بررسی طرح شبکه پهنه بندی در شهرستان هشترود گفت: با اجرای طرح پهنه بندی روستاهای منطقه هشترود و حضور مستمر مروجین و کارشناسان کشاورزی، شرایط تجمیع تجهیز و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و به تبع آن افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پدیده تغییر بی رویه کاربری اراضی به عنوان چالش بزرگ تولید کشاورزی را تهدید می کند افزود: در سال های اخیر شاهد تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی، جنگلی و مراتع و ساخت وسازهای بی رویه هستیم که ادامه روند فعلی خطرات و مشکلات بیشماری را در برخواهد داشت.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به اینکه زمین های زراعی به صورت قطعات پراکنده و در اندازه های مختلف مورد بهره برداری قرار می گیرند افزود: پراکندگی اراضی باعث دشواری و اتلاف در استفاده از عوامل تولید گردیده است و مشکلات عدیده ای را برای بهره برداران به وجود آورده است و بدلیل یکپارچه نبودن اراضی امکان اجرای امور زیربنایی مانند شبکه های آبرسانی، زهکشی، تسطیح اراضی و احداث جاده های بین مزارع و کشت کامل مکانیزه ممکن نخواهد بود.

جعفروند، صیانت از اراضی کشاورزی را در راستای قوانین و مقررات یک تکلیف همگانی تلقی نموده و افزود: تمامی کارشناسان و مروجان طرح پهنه بندی موظفند درخصوص تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، نظارت بر مجوزهای تبصره 1و 4 و نظارت بر اراضی واگذاری هر شش ماه یکبار و شناسایی هرگونه تغییر کاربری های غیر مجاز این مدیریت را یاری نمایند.

وی گفت: همچنین باید در صورت عدم تمکین متخلفین ، تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ اراضی را اعمال نموده و ضمن مراقبت از هرگونه تفکیک اراضی کشاورزی ، اراضی بلاکشت را پایش و شناسایی  نموده و با اخطار به مالکین و برگزاری کلاس های آموزشی برای کشاورزان و بهره برداران  تلاش مظاعف داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز