خبرگزاری کار ایران

از سوی دریابیگی مطرح شد؛

انتقاد از نحوه اجرای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی

عضو کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور، با بیان اینکه منابع سازمان تامین اجتماعی از محل کسر حق بیمه نسل‌های متوالی کارگران به وجود آمده است، گفت: در این سازمان تنها به همسان‌سازی حقوق پرسنل بازنشسته سازمان تامین اجتماعی توجه شده است.

به گزارش ایلنا، نصرالله دریابیگی، در دیدار با اعضای کادر و هیئت اجرایی خانه کارگر استان با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی، به لحاظ جایگاه اجتماعی و گستردگی منابع مالی و اقتصادی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشور محسوب می‌شود، افزود: پر واضح است که این سازمان با همه بزرگی، از آن کارگران و بازنشستگان این سازمان است.

دریا بیگی، اظهار کرد: تامین اجتماعی قانون همسان‌سازی مستمری بازنشستگان را فقط برای پرسنل بازنشسته خود اجرا کرده است.

رئیس هیئت مدیره کانون کارگری بازنشستگان و مستمری بگیران مازندران ادامه داد: طبق بند ۳۹ بودجه مصوب سال ۸۸، دوهزار و پانصد میلیارد تومان برای اجرای همسان سازی تخصیص یافته است اما تامین اجتماعی تاکنون این قانون را تنها برای پرسنل بازنشسته این سازمان به اجرا درآورده است.

دریابیگی افزود: درحالی سازمان تامین اجتماعی مستمری پرسنل خود را از محل منابع این سازمان همسان سازی کرده که منابع مالی سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه تمامی بیمه شدگان و نه فقط پرسنل این سازمان تامین شده است.

این کارگر بازنشسته ادامه داد: تامین اجتماعی تاکنون همسان سازی را به بهانه کسری بودجه به تعویق انداخته و از دولت خواسته تا بودجه مستمری بازنشستگان را برای اجرای این قانون تامین کند اما مستمری پرسنل خود را از محل منابع این سازمان همسان سازی کرده است.

عضو شورای شهر قائمشهر با انتقاد از افرادی که با رای کارگران برکرسی قدرت می‌نشینند و کارگران را لحاظ نمی‌کند گفت: قطعا در انتخابات آتی این افراد پاسخ بی‌مهری خود را از کارگران خواهند گرفت.

دریابیگی تاکید کرد: اگر حضور کارگران ایران در عرصه‌های تصمیم گیری همچنان ضعیف باقی‌بماند، وضعیت معاش کارگران نیز ضعیف باقی خواهد ماند و کارگرن همواره در غم نان شب خود تنها باقی‌خواهند ماند.

عضو کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور دربخش دیگری ازسخنان خود ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران در طول سنوات گذشته، توقف اجرای قانون باز نشستگی نوسازی و بازسازی صنایع با ۲۵ سال سابقه کاری است که به دلایل نامعلوم مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی هنوز توضیح مشخصی درباره‌ چرایی توقف اجرای این ماده قانونی ارائه نکرده‌است.

به عقیده وی، اجرای ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع و اجرای بازنشستگی پیش از موعد، علاوه بر بازنشسته کردن کارگران دارای ۲۵ سال سابقه کار، باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران جدید و متقاضی کار می‌شود. هچنین می‌تواند منابع در آمد زایی خوبی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در بحثکارهای سخت و زیان آور براساس استفساریه سالهای پیش مجلس توقع داشتیم مشکلات حل شود و طبق قانون باید با هر ۲۰ سال سابقه در این مشاغل کارگران بازنشسته شوند.

عضو کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه عمر مفید صنایع و نیروی کار کشور ۲۵ سال است؛ گفت: با وجود تصویب ماده ۱۰ نوسازی صنایع و قانونی شدن بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، امروز کارگرانی را سراغ داریم که ۲۵ سال و بیشتر در مجموعه خود کار کرده‌اند و هنوز از بازنشستگی آن‌ها خبری نیست چرا که سالهاست این ماده قانونی معطل مانده است.

وی تاکید کرد: این شرایط در حالی باعث نگرانی بسیاری از کارگران دارای سابقه حداقل ۲۵ سال خدمت شده است که در سنوات اخیر بسیاری از همکاران آن‌ها با استفاده از ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، با ۲۵ سال خدمت بازنشسته شدند و این مساله دو دستگی و عدم رعایت عدالت را میان کارگران ایجاد کرده است.

دریابیگی در ادامه سخنان خود دیگر مشکلات جامعه کارگری در شرایط حاضر را افزایش بیکاری، رکود بنگاه‌های اقتصادی، کاهش دستمزد‌ها، قرار داد و تسویه حسابهای سفید امضاء، وغیره عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات کنونی جامعه کارگری، از وزیر کار انتظار می‌رود علاوه بر مشکلات مطرح شده در بحث بیمه خدمات درمانی کارگران تحول عظیمی درتامین اجتماعی ایجاد کند تا کارگران بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

وی، از تنزل رو به افزایش قدرت خرید کارگران و حرکت تضعیفی و رو به محو بن‌های کارگری به عنوان شاهد مدعای خود یاد کرد و افزود: امروز به وضعیت معیشتی کارگران چندان توجهی نمی‌شود چنانچه بن کارگری به عنوان میراث دولت جنگ به کنار گذاشته شده است و در کنار آن وضعیت معاش کارگرن نیز روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، چنانچه اگر در ابتدای انقلاب درآمد‌ها با هزینه‌های زندگی به نوعی هم خوان و سر به سر بود امروز شاهد ایجاد شکاف بین هزینه‌ها و درآمد‌ها هستیم.

دبیراجرایی خانه کارگر مازندران تصریح کرد: علاوه بر این، به دلیل همین دور افتادن کارگران از مراکز تصمیم‌گیری، امروز، شاهد مورد هجمه قرار گرفتن قانون کار هستیم، قانونی که به منظور حفظ منافع کارگران و تولید ملی با فتوای تاریخی امام در سال ۶۸ تصویب شد.

کد خبر : ۲۷۸۶۹۹