خبرگزاری کار ایران

زیبا کلام، در دانشگاه فردوسی مشهد:

پوپولیسم در سال‌های گذشته کشور را به زانو درآورد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته، پوپولیسم این مملکت را به زانو در آورده‌است. محیط دانشگاهی نباید به سمت این عوام فریبی پیش رود، بلکه باید رویکرد علمی و نقادانه خود را در همه شرایط حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، صادق زیبا کلام، در مناظره‌ای که با عنوان ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر در دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: تاکنون که سال‌های بسیار زیادی از جنگ تحمیلی می‌گذرد، تنها نظر رسمی مدنظر قرار گرفته‌است، اما سئوالات بسیار زیادی درباره این دوران باقی مانده است.

زیبا کلام، درباره هشت سال جنگ تحمیلی پرسش‌ها و ابهامات بسیار زیادی وجود دارد، که باید نسل جوان امروز جامعه پاسخ این سئوالات را پیدا کند. برای مثال اگر حضرت امام فرمودند که من جام زهر را نوشیدم پس پیروزی چه معنایی پیدا می‌کند و یا چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد.

زیباکلام گفت: برخی از فرماندهان دوران جنگ و حتی برخی از تازه به دوران رسیده‌ها، آیت الله هاشمی رفسنجانی را متهم به این می‌کنند که شما امام را مجبور کردید جام زهر را بنوشد و یا بسیاری از تصمیمات در جنگ در اساس نظر شما گرفته شده است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: بزرگ‌ترین خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی به انقلاب اسلامی پایان دادن به جنگ تحمیلی بود که باعث شده بود کشور نتواند در مسیر اصلی خود حرکت کند.

وی با طرح این سؤال که آیا جنگ با عراق قابل پیشگیری بود یا خیر، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اگر در سیاست خارجی هوشمندانه‌تر عمل می‌کردیم، می‌‌توانستیم از وقوع جنگ جلوگیری کنیم. هر چند باید به این موضوع نیز متذکر شد که اختلاف تهران با بغداد یک اختلاف ریشه‌ای و بسیار قدیمی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهارکرد: رفتارهای ما در قبال دولت عراق و در مقابل آن رفتارهای این کشور باعث شد، کینه‌های قدیمی دوباره جریان یابد و این موضوع باعث شکل‌گیری جنگی علیه کشور ما شود.

زیباکلام تصریح کرد: نظامیان عراقی دشمنی‌های خود را در‌‌ همان اوایل انقلاب علیه ملت ایران آغاز کردند، حمایت از کردهای ایرانی مخالف جمهوری اسلامی ایران و نظامیان فراری زمان شاه تنها بخشی از رویکردهای دولت بغداد در آن زمان است.

وی، با اشاره به اینه علت بغض و کینه ما در ابتدای انقلاب نسبت به عراقی‌ها منطقی نبود، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با شعار گسترش و نفوذ در بین کشورهای منطقه و گسترش این انقلاب در بین کشورهای منطقه باعث به وجود آوردن نگرانی‌های بسیار زیادی در منطقه خاورمیانه شد.

وی به شدت گرفتن این اختلافات در زمان شاه اشاره کرد و افزود: ایران در زمان شاه متحد آمریکا بود و عراق بسیار در منطقه منزوی بود و زمانی که اختلاف بر سر شط العرب مطرح شد بسیاری منتظر شکل گرفتن جنگی سنگین میان عراق و ایران بودند اما در آن زمان صدام از قدرت نظامی بالای ایران و حمایت کشورهای مختلف هراس داشت.

زیباکلام، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بوده‌ایم، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته پوپولیسم این مملکت را به زانو در آورده است. محیط دانشگاهی نباید به سمت این عوام فریبی پیش رود بلکه باید رویکرد علمی و نقادانه خود را در همه شرایط حفظ کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در زمان حمله عراق به ایران آمریکایی‌ها بدشان نمی‌آمد که این جنگ شکل بگیرد تا شاید ایران را منزوی کنند و بتوانند گروگان‌های خودشان را پس بگیرند، اما بزرگ‌ترین اشتباه صدام این بود که روی حضور مردم انقلابی در جنگ حساب باز نکرده بود.

کد خبر : ۲۸۰۰۸۸