خبرگزاری کار ایران

بسیج دستگاه‌های فرهنگی برای جلوگیری از هنجارشکنی در سواحل گیلان

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان از برنامه‌ریزی دستگاه‌های فرهنگی برای فعالیت در سواحل این استان خبر داد و تاکید کرد: این قبیل فعالیت‌ها می‌توانند نقش موثری در جلوگیری از هنجارشکنی‌ها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، یونس رنجکش در نشست کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه‌های استان گیلان ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت حضرت آیت الله امینیان امام جمعه شهرستان آستانه اشرفیه اظهار کرد: فرصتی به نام دریا در اختیار گیلان قرار گرفته است، که باید با برنامه‌ریزی منسجم از این نعمت الهی استفاده بهتر داشته باشیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های مناسب در این حوزه نه تنها می‌تواند چالش‌های فرهنگی و اجتماعی در سواحل را کاهش دهد بلکه این ظرفیت را بوجود می‌آورد تا به رشد و توسعه استان کمک کند.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه‌های استان گیلان ادامه داد: بخش قابل توجهی از گردشگرانی که به ساحل می‌آیند خودشان موازین اسلامی و شئونات را رعایت می‌کنند و همین امر فضا را برای ایجاد ناهنجاری احتمالی از سوی سایر افراد را محدود خواهد کرد و قطعا با فضایی که متولیان بخش فرهنگ نیز در سواحل ایجاد خواهند کرد میزان رضایتمندی در گردشگران افزایش و ناهنجاری‌های احتمالی کاهش می‌یابد.

رنجکش با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان یادآور شد: بخشی از طرح‌های سالم سازی در این ماه باز است تا گردشگران در یک محیط مناسب با رعایت ضوابط و حدود این ماه مبارک از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با این حال ماه رمضان فرصت خوبی است تا با توجه به انتقال پیک گردشگر به ماه‌های مرداد و شهریور ، مسئولین امر برنامه‌ریزی‌های خود در سواحل را با نگاهی جامع‌ترعملی کنند.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، کنترل چالش‌هایی مانند بدحجابی، مصرف قلیان، شنا در مناطق ممنوعه و خطرآفرین را مستلزم نگاه واحد مدیریت فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: دستگاه‌های فرهنگی پای کار خواهند آمد تا این معضلات را به حداقل برسانیم باید با مدیریت واحد فرهنگی برنامه‌ریزی‌هایی منسجم و هدفدار را در آموزش جامعه هدف داشته باشیم.

وی با تشریح وظایف دستگاه‌های فرهنگی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در برپایی نماز جماعت، ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی چون عفاف و حجاب، کتاب و ... ، صداوسیما در تهیه و تولید برنامه های آموزشی و فرهنگی اجتماعی در سواحل و همچنین راه انداختن رادیو دریا، نیروی انتظامی در ایجاد نظم و امنیت ساحلی، ورزش و جوانان در آموزش و ارسال ناجیان غریق و سپاه هم در برپایی برنامه‌های فرهنگی گسترده ورود خواهند کرد تا سواحل برای گردشگران به یک مکان امن و پویا تبدیل شود.

رنجکش تعداد طرح‌های گردشگری ساحلی را در حال حاضر حدود 50 طرح اعلام کرد و گفت: البته امکان افزایش این طرح‌ها تا 70 طرح نیز وجود دارد با این حال حدود 9 طرح  در 9 شهرستان ساحلی به صورت متمرکز انتخاب شدند تا برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای در آنها اجرا شود.

وی بکارگیری دهیاری‌های ساحلی برای اجرای طرح‌های سالم سازی را از دیگر اقدامات امسال عنوان کرد و گفت: سال گذشته، در هر جایی که طرح‌ها را به دهیاری‌ها سپردیم موفق تر بودیم چرا که آنها به منطقه خود عرق داشتند و می‌دانستند با موفقیت در اجرای بهتر طرح‌های سالم سازی باعث رونق اقتصادی منطقه خود خواهند شد.

گفتنی‌ست، در این نشست هرکدام از اعضای کمیته فرهنگی و اجتماعی برنامه های خود برای سواحل را تشریح کردند.

 

کد خبر : ۲۸۳۵۷۰