خبرگزاری کار ایران

نگرانی استاندار گیلان از واردات بی‌رویه برنج

استاندار گیلان گفت: اکنون برنج از طریق بازارچه‌های مرزی بیش از حدی که دولت تعیین کرده وارد می‌شود.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی در جمع مدیران جهاد کشاورزی گیلان که به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی در سالن شهید انصاری استانداری گردهم آمده بودند، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد و تولید داخلی و حمایت ایشان بخش کشاورزی افزود: با وجود این توصیه‌ها واردات برنج در سال‌های 90و 91 به بالاترین حد خود رسید و متأسفانه در واردات بی‌رویه محصول برنج گیلان متحمل ضرر شد.

به گفته وی، اکنون برنج از طریق بازارچه‌های مرزی بیش از حدی که دولت تعیین کرده وارد می‌شود.

نجفی، خواستار حفظ تعرفه حداقل 40 درصدی در قسمت واردات از سوی دولت شد و گفت: امیدواریم مانند سال گذشته با اهتمام دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و توجه به افزایش هزینه‌ها قیمت مناسب در محصول برنج شاهد باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه مخالف واردات بی‌رویه برنج هستم، خاطرنشان کرد: دولت در تلاش است تا واردات بی‌رویه را به حداقل رسانده و وضعیت بازار برنج را ساماندهی کند.

وی همه محصولات تولیدی گیلان را با اهمیت توصیف و خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بخش بزرگی از استان اقتصادشان متوجه محصول برنج است اما مظلوم واقع شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان به سفر رئیس جمهور و مصوبات آن اشاره و تصریح کرد: در جلسه هماهنگی قبل از سفر و نیز جلسات در استان اعتبارات خوبی جزو آورده‌های سفر قرار گرفته و در بخش کشاورزی مصوبات خوبی داشتیم.

وی اضافه کرد: دولت علاوه بر اعتبارات سفر رییس جمهوری و هیات دولت به گیلان، پرداخت بیش از سه هزار و 300میلیارد تومان در بخش سرمایه به استان تعهده کرده است.

نجفی به کاهش 8 درصدی ذخایر آبی گیلان نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود : وضعیت آب کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تلاش شود با تدابیر لازم حتی یک متر از زمین‌های زیر کشت این استان از نعمت آب محروم نشود تا همه کشاورزان از زحمات خود بهره‌مند شوند.

وی بر ضرورت ارتقاء کیفیت محصول چای داخلی و حذف چای سنواتی تأکید کرد و گفت : هدف ما این است که همانطور برنج تولید گیلان با کیفیت‌ترین برنج است چای گیلان هم باید به بهترین نوع در دنیا تبدیل شود.

استاندار گیلان به تصویب تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سفر دولت  اشاره و تصریح کرد : اگر مشکلات بر سر کشت محصولات اعم از آب‌رسانی، کشت مکانیزه و غیره رفع گردد محصول بهتر و با کیفیتی تولید خواهد شد.

وی ضمن تأکید بر عدم تغییر کاربری‌های بی‌مورد اراضی منابع طبیعی گفت : منابع طبیعی استان در بخش سرمایه‌گذاری بسیار کند عمل کرده است که باید درخصوص صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران به صورت عاجل اقدام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : با سرمایه‌گذاری در بخش‌های گلخانه، زراعت، شیلات، دامپروری و غیره علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر می‌توان درآمد مضاعفی را برای سرمایه‌گذاران و جوانان پیش بینی کرد.

وی دستیابی به توفیق بیشتر را در هماهنگی وتعامل بین دستگاه عنوان و خاطر نشان کرد : طبق آمار در سال گذشته قریب به 3 درصد بیکاری استان کاهش پیدا کرده است و رویه دولت و مدیریت استان در امسال رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار با تکیه بر بخش کشاورزی است

نجفی تاکید کرد : در برنامه‌ریزی‌های استان باید حداقل 40 درصد معطوف به بخش کشاورزی شود و اشتغال 40 درصدی نیز از این بخش مورد انتظار است.

استاندار گیلان اظهار داشت : مهمترین معضل این استان، اشتغال است حال اینکه بیشترین اشتغال پایدارنیز از طریق بخش کشاورزی حاصل می شود.

وی همچنین با اشاره به نبود تجهیزات کارآمد و به روز در بخش کشاورزی، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی به نبود تکنولوژی روز بر می‌گردد که این امر باعث بالارفتن قیمت تولید شده و افزایش قیمت تولید، موجب بالا رفتن قیمت عرضه محصولات کشاورزی و به تبع آن استقبال کمتر مردم می‌شود.

نجفی با اشاره به اعتماد مردم در 24 خرداد 92 بر اندیشه و تفکر دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: امیدواریم در مذاکرات بین المللی پیروزمندانه خارج شوند تا این فشار ناجوانمردانه در تحریم‌ها از کشور برداشته شود و در کنار اقتصاد مقاوتی کشور بر سیر پیشرفت خود ادامه دهد.

استاندار گیلان همچنین ضمن یاد کردن از شهدای جهاد سازندگی در سالهای دفاع مقدس، بیان کرد: امروز و در عرصه خدمت‌رسانی نیز فعالیت‌های مسئولان به نوعی دفاع از ارزش‌ها محسوب می‌شود و مسئولان نیز امانتداران سرمایه‌های مردم هستند که اگر این امانتداری صادقانه انجام شود، بازخورد آن به جامعه بر می‌گردد.

در ادامه این نشست مدیر کل جهاد کشاورزی استان گزارشی از روند پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف کشاورزی استان ارائه کرد و گفت: در محصول برنج تلاش‌های مضاعفی صورت گرفته تا با فراهم کردن زیر ساخت‌ها حداقل تا 10 روز آینده اولین خوشه برنج برداشت شود.

علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه امیدی در مردم مشاهده می‌شود آن حضور دولت در کنار مردم در نوسانات قیمت است، افزود: برای پایان یافتن نگرانی‌ها در محصول برنج از وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد تا پایان آذر ماه از واردات این محصول جلوگیری شود و در این مدت برنج خارجی وارد بازار نخواهد شد تا مورد سوء استفاده برای سوداگران نشود.

 

کد خبر : ۲۸۳۷۶۳