خبرگزاری کار ایران

تبعات مرخصی زایمان 9 ماهه، اخراج 74 هزار زن از محل کار بود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از طرح توانمند سازی زنان خانه‌دار در شهریور امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، شهیندخت مولاوردی، شامگاه دیروز دوشنبه (25خرداد) درمراسم زنان فرهیخته استان اظهارکرد: 24 خرداد 92 ملت ایران به اعتدال رای دادند و براساس نظر تحلیلگران، زنان و نوجوانان بیشترین رای را در صندوق‌ها انداختند.

مولاوردی با بیان اینکه ملت ایران به تغییر در روش‌ها و رویکردهای مدیریتی رای دادند، تاکید کرد: دولت مدیریت را در شرایطی پذیرفت که درابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، جامعه در شرایط خاصی قرار داشت.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای تدوین برنامه ششم توسعه نیازمند بررسی و آسیب شناسی بودیم، افزود: اطلاعاتی از وضعیت خانواده‌های ایرانی وزنان در حوزه‌های مختلف به دست آمده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، از طرح توانمندسازی زنان خانه‌دار در شهریورامسال خبرداد وگفت: اگر بتوانیم این طرح را امسال به صورت ملی اجرا کنیم، طرحی موثر به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خواهد بود و فازهای مختلف را در برمی‌گیرد و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی متناسب با امکانات و تسهیلات و با هم‌افزایی این طرح اجرایی خواهد شد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده  تصریح کرد: وزارتی شدن امور خانواده موجب سلب مسئولیت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی خواهد شد و هیچ دستگاهی مسئولیتی در قبال این امر نخواهد داشت.

مولاوردی یادآورشد: معاونت امور زنان و خانواده نه دستگاه اجرایی است که فعالیت‌های اجرایی انجام دهد و نه مثل وزارتخانه اعتبار، امکانات و اختیارات دارد.

وی در این زمینه ادامه داد: سازمان امور زنان و خانواده در یکی دو سال آینده مشابه سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی در کل کشور رابطه تشکیلاتی ایجاد خواهد تا بتواند برنامه‌های خود را پیاده کند.

مولاوردی، خاطرنشان کرد: شکل تحکیم خانواده ساختارزایی و تشکیل وزارتخانه یا سازمانی جدید نیست و قطعا اگر با این شکل با موضوع برخورد کنیم چندین سال را به همین نحو هدر خواهیم داد و خانواده‌ها راه خود را خواهند رفت.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: شورای خانواده و شورای انقلاب فرهنگی در دو جلسه موضوع وضعیت ازدواج و طلاق در کشور را مورد بررسی قرار داد و به نظر می‌رسد طرح خانواده پایدار در خراسان رضوی موفق اجرا شد.

مولاوردی، ازشناسایی طرح‌های موفق در مورد امور زنان برای تقویت آنها خبر داد.

وی بیان کرد: کارگروهی تشکیل شده تا به برنامه جامعی درباره کاهش طلاق در کشور برسیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: با در نظر گرفتن گروه‌های مختلف زنان، توازن بین کاروزندگی برای این قشر مطرح است و کاهش ساعت کار زنان شاغل دارای شرایط خاص، ازدولت قبل ارائه شده بود اما در مجلس مسکوت مانده بود که با پیگیری‌های لازم در دولت در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید.

مولاوردی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد براین شد تا کلمه زنان حذف شود تا این طرح شامل مردانی که دارای شرایطی خاص از جمله همسر بیمار، فرزند معلول و فرزند زیرهفت سال هستند تحت پوشش این طرح قرار گیرند که متاسفانه رای نیاورد و منتظر آن هستیم کاهش ساعت کار برای زنان شاغل تصویب شود.

وی تاکید کرد: باید تسهیلات لازم و همه‌جانبه در اختیار زنان قرار داده شود و اگر به دنبال کاهش ساعت کار زنان شاغل، بازنشستگی پیش از موعد هستیم، باید مشوق‌ها و تسهیلات لازم را در اختیار کارفرماها قرار دهیم و امنیت شغلی زنان را تضمین کنیم.

مولاوردی یادآورشد: نگاه به موضوع باید همه‌جانبه باشد و نباید تسهیلات و امتیاز چنان در اختیار قرار گیرد تا امنیت شغلی زنان به خطر بیفتد.

به گفته‌وی، اجرای طرح مرخصی زایمان 9 ماهه، موجب اخراج 74 هزار زن از محل کارشان شد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: نتیجه بیکاری تعداد زنان نشان دهنده عدم رعایت قانون بود.

کد خبر : ۲۸۴۰۷۴