خبرگزاری کار ایران

ترکان خبر داد

احداث راه‌آهن‌ رشت‌-آستارا‌-باکو به دستور رئیس جمهوری

مشاور رئیس جمهوری از اجرای احداث راه‌آهن‌ رشت‌-آستارا‌-باکو به دستور رئیس جمهوری خبر داد و گفت: اجرای این پروژه ظرفیت‌های بزرگی در شبکه حمل و نقل کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر انزلی، اکبر ترکان امروز در آیین افتتاحیه بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور که در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌های فراوان مناطق آزاد، اظهارکرد: این مناطق نقش حائز اهمیتی در آینده ایران در افق 1404 دارند.

وی با تاکید بر لزوم تعامل سازنده مناطق آزاد کشور با جهان اسلام، افزود: باید جهت استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود تلاش کرد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور به ویژگی‌های شاخص منطقه آزاد انزلی اشاره و تصریح کرد: این منطقه از امتیازات خوبی برخوردار است که با بهره‌گیری مناسب از آنها می‌توان گام‌های بزرگی در راستای توسعه نه تنها گیلان بلکه ایران برداشت.

وی با بیان اینکه در گذشته بندر انزلی بعنوان دروازه اروپا مطرح بود، بر تلاش برای احیای دوباره این ظرفیت تاکید کرد.

مشاور رئیس جمهور اشاره‌ای نیز به وضعیت کریدورهای کشور داشت و گفت: اکنون در تلاش برای بازگشایی کریدور شمال‌- جنوب  هستیم.

وی درباره کریدور غرب کشور اظهار کرد: این کریدور مدت 23 سال است که بسته شده و در نتیجه آن جلفا به کوچه‌ ای بن‌بست مبدل گشته و از ارتباط با بنادر باکو بی‌بهره است.

ترکان به دستور رئیس جمهور مبنی بر احداث راه‌آهن‌ رشت‌-آستارا‌-باکو اشاره کرد و افزود: با اجرای این پروژه ظرفیت‌های بزرگی در شبکه حمل و نقل کشور ایجاد می‌شود.

وی در باره روند احداث بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی، گفت: این بندر 22 پست اسکله دارد که امسال عملیات ساخت یک قطعه 16 کیلومتری از آن آغاز می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور با تاکید بر توجه به مسائل زیست محیطی در مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: اگرچه این مناطق در مسائلی مثل مالیات، اعتبار، روادید و ... استثناء محسوب می‌شوند اما ملزم به رعایت مسائل زیست‌محیطی هستند.

 

کد خبر : ۲۸۴۲۰۶