خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بحران استانداری استان

کمبود آب در البرز جدی‌ست/ تهیه طرح جامع خطرپذیری خشکسالی

مدیرکل بحران استانداری البرز، از بحرانی بودن مشکل کمبود آب در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، ابوالقاسم باقری روز یکشنبه در جمع مسئولان و مدیران مدیریت بحران البرز گفت: با وجود بارش‌های بسیاری که در این استان صورت گرفته، همچنان در استان با کمبود آب مواجه هستیم.

باقری با بیان اینکه تنها 20 درصد منابع آبی برای شرب و صنعت استفاده می‌شود و 80 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی هدر می‌رود از تهیه طرح جامع خطرپذیری خشکسالی در البرز خبر داد.

وی با بیان اینکه به دلیل اضافه برداشت از منابع آبی و خشکسالی‌های پیاپی، البرز به استانی نیمه‌خشک و خشک تبدیل شده است بیان کرد: این طرح، نقشه راهی برای اجرای طرح‌های استفاده بهینه از آب و صرفه‌جویی در مصرف آب شرب در استان است.

مدیرکل بحران استانداری البرز گفت: براساس گزارش ‌10هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که آب منطقه‌ای درسال گذشته 580 فقره آن را شناسایی کرده است.

وی با بیان اینکه حفر این میزان چاه غیرمجاز موجب کاهش آب‌های سطحی و خشکی زمین‌های کشاورزی شده است، بر لزوم ارائه برنامه‌ها و انجام اقداماتی ویژه در این باره تاکید کرد.

باقری بیان کرد: افزایش مهاجرت به البرز و رشد روز افزون جمعیت این استان، تامین آب این میزان جمعیت را با چالش روبه رو کرده است.

وی با بیان اینکه سالانه6 درصد به نیاز آبی استان اضافه می‌شود تصریح کرد: تحقق بسیاری از طرحها و پروژه‌های تامین منابع آب در البرز تنها در سایه عادی شدن رشد جمعیت در این استان محقق خواهد شد.

وی از نصب شیرهای آبرسانی و کنتورهای هوشمند توسط آبفای استان، در راستای بهینه کردن مصرف آب در این استان خبر داد.

کد خبر : ۲۸۵۲۷۸