خبرگزاری کار ایران

برای حل مشکل بحران کم‌آبی در استان

نجفی: مرخصی‌ همه مدیران گیلانی لغو می‌شود

استاندار گیلان گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته در بیمه کشاورزی از متوسط کشوری عقب هستیم و انتظار داریم بانک کشاورزی تکلیف این مسئله را به صورت فوری مشخص کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی امروز در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب گیلان با اشاره به وضعیت بحرانی موجود در بخش تأمین آب شالیزارهای استان اظهار کرد: با وجود تلاش‌های خوب دستگاه‌های متولی در مدیریت مصرف آب زراعی استان و وضعیت خاص موجود در این بخش، به منظور حضور قوی مدیران استان در مدیریت مشکل آب همه مرخصی‌ فرمانداران،بخشداران،مدیران دستگاه‌های متولی و افراد ذیربط لغو می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق آمار، بین ۲ تا ۳ درصد زمین‌های کشاورزی با کمبود شدید آب درگیر هستند که در صورت نبود مدیریت صحیح، این میزان امکان گسترش تا 10 درصد شالیزارهای استان وجود دارد و مدیران باید در مدیریت این وضعیت اهتمام لازم را داشته باشند.

نجفی بر ضرورت انتقال حساسیت وضعیت آب کشاورزی استان توسط مدیران به وزارتخانه‌ها گفت: در این وضعیت باید مدیران اعتبار ویژه‌ای از وزارتخانه‌های خود برای جبران این بخش جذب کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته مساله کم‌آبی در استان جدی گرفته نمی‌شد، تصریح کرد: نگاه کلان در بحث کم‌آبی به  گیلان همواره نگاهی متفاوت بوده و تا قبل از این هیچ گاه گیلان به عنوان استان کم آب شناخته نمی‌شد اما به تازگی مساله آب در استان نیز مورد توجه قرار گرفته و در این باره اقدامات مهمی در دست انجام است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان به تغییر نگاه دولت نسبت به وضعیت آب استان اشاره کرد و افزود: بحمدا... با تلاش همه‌جانبه حساسیت دولت برای تأمین آب محقق شده است.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در هفته جاری در خصوص حوضه آب‌ریز سد سفیدرود با حضور معاون اول رئیس جمهور و 7 استاندار تشکیل می‌شود گفت: در این جلسه بحران موجود به صورت دقیق مطرح می‌شود تا شرایط بهره‌مندی از این سد برای گیلان  مشخص شود.

نجفی با انتقاد شدید از صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته در بیمه کشاورزی از متوسط کشوری پایین هستیم و انتظار داریم بانک کشاورزی تکلیف این بحث را به صورت فوری مشخص کند.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: در جلسه دیشب هیئت دولت مبلغ 52 میلیارد تومان برای تأمین  خسارات بخش حوادث استان مصوب شد و صبح امروز نیز ابلاغ شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پخش گزارش کم‌آبی کشاورزی از صداوسیما گفت: نباید از صدا و سیما انتظار مستمر در تعریف و تمجید از مدیران داشته باشیم اما فرمانداران موظف هستند در صورت اشتباه بودن گزارش به آن مصاحبه پاسخ دهند و اگر پخش نشد به بنده گزارش کنند.

نجفی با بیان اینکه آمادگی لازم در صداوسیمای گیلان برای انعکاس پاسخ‌های مدیران وجود دارد، افزود: انتظار ما از صداوسیما این است که سیاسی برخورد نکند و این مشکل تاکنون در رسانه استانی دیده نشده است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ممکن است در شرایط کنونی بعضی از مصاحبه‌ها براساس اعلام نظرات سیاسی بعضی از افراد انجام گیرد گفت: ما به دنبال تامین نظرات افراد نیستیم و هدف ما پیگیری مشکلات مردم است و در صورت مشاهده مشکلات به جد در آن بخش ورود خواهیم کرد.

وی به اعلام آمادگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان در خصوص تأمین سوخت کشاورزان اشاره و تصریح کرد: با پیگیری لازم از سوی فرمانداران مشکلات موجود در توزیع برطرف شود تا به خاطر نبود سوخت کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

 

 

کد خبر : ۲۸۷۱۵۸