خبرگزاری کار ایران

به دلیل عبور رودخانه‌ها

تنها باند فرودگاه سردار جنگل در معرض آسیب دیدگی است

مدیرکل فرودگاه گیلان با بیان اینکه عبور رودخانه‌ها به تنها باند پرواز فرودگاه سردار جنگل آسیب جدی وارد خواهد کرد، خواستار تغییر مسیر آنها شد.

به گزارش ایلنا از رشت، در راستای اجرای یکی از بندهای مصوب کمیته حمل ونقل هوایی گیلان، فرماندار شهرستان رشت به همراه بخشدار مرکزی و نمایندگانی از آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان از رودخانه‌های G5 ، تشت رود و دیگر آبراه‌های ورودی که از زیر باند پرواز فرودگاه سردار جنگل رشت عبور می‌کنند بازدید کرد.

مدیر کل فرودگاه گیلان در این بازدید اظهار کرد: بخشی از مزارع برنج واقع در قسمت شمالی فرودگاه رشت از دو رودخانه G5 و تشت رود آبیاری می‌شوند و به جهت نداشتن سد و یا مخزن آبگیری، در مواقعی کشاورزان اقدام به بستن مسیر این دو رودخانه می‌کنند.

فتاح رضوانی ادامه داد: با بسته‌شدن مسیر این رودخانه‌ها آب به سمت باند پرواز فرودگاه حرکت کرده و بدون تردید، ایستایی بیش از حد باعث خواهد شد تنها باند پرواز فرودگاه سردار جنگل رشت به مرور زمان دچار آسیب دیدگی شدید شود و باعث توقف پروازهای این استان شود.

وی گفت: راکد بودن رودخانه‌های فوق در فرودگاه رشت باعث شده است آلودگی زیست محیطی این رودخانه با ورود پساب‌ها، موجب آلودگی و انتقال این آلودگی‌ها به مزارع شمالی فرودگاه رشت و ایجاد چهره ناخوشایند شود.

رضوانی خاطر نشان کرد:پیشنهاد فرودگاه رشت این است که مسیر رودخانه‌های فوق با مطالعه و کار کارشناسی تغییر پیدا کند و نیازهای آبی مزارع کشاورزان اطراف فرودگاه رشت از مسیر خارج از محدوده فرودگاه سردار جنگل رشت تامین شود.

فرماندار رشت نیز از آب منطقه‌ای گیلان درخواست کرد که راه‌های برون رفت از مشکل آسیب‌دیدگی رودخانه‌های فوق را طی یک طرح کارشناسی شده به فرمانداری ارائه کند.

گفتنی‌ست رودخانه‌های G5 و تشت رود رشت به کانال انتقال فاضلاب شهری تبدیل شده در مزارع و باغات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حالی‌که بیش از 50 درصد مردم شهرستان رشت کشاورز هستند،خطر انتقال انواع آلودگی‌ و بیماری‌ها سلامت کشاورزان و استفاده کنندگان از تولیدات کشاورزی را مورد تهدید قرار داده است.

 

کد خبر : ۲۸۷۱۹۱