خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس در دوره ششم:

حضور در انتخابات حق اصلاح‌طلبان است/هنوز مدیرانی در رأس کارند که برای تغییر دولت لحظه‌شماری می‌کنند

نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین خدمت دولت یازدهم تلاش برای رفع تحریم ها و توسعه روابط خارجی hست، گفت: عملکرد این دولت در سیاست خارجی بسیار موفق تر از سیاست داخلی است.

رضا صالح جلالی نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی و از چهره های شاخص اصلاح طلب در گیلان گفتگوی مفصلی با خبرنگار ایلنا در رشت پیرامون مسائلی مختلفی همچون انتخابات پیش روی مجلس، فضای سیاسی کشور، عملکرد دولت تدبیر و امید و ... انجام داده که در ادامه می خوانید.

ایلنا: وضعیت سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

درک هر شرایط اجتماعی سیاسی در مقایسه با شرایط مطلوب و شرایطی که پشت سرنهاده شده، قابل سنجش و قضاوت است.  اوضاع سیاسی موجود کشور نسبت به آنچه که می بایست باشد، یعنی سرزمینی آباد با آزادی های قانونی و ضروری برای همه گروه های فکری و فرهنگی و همچنین مردمانی شاد و بدون دغدغه نان و اشتغال، با شرایط شکننده ای مواجه است اما در مقایسه با دولتهای نهم و دهم موقعیت بهتری داریم.

نکته مهم و قابل توجه در کشور، استعدادهایی است که جامعه برای تحول به وضع مطلوب از آن برخوردار است و صاحبان تدبیر کشور باید از این توانمندیها به درستی بهره گیرند.

ایلنا: نظر شما درباره مذاکرات هسته ای و نتایج آن برای کشور چیست ؟

یکی از بزرگترین معضلاتی که در دولتهای نهم و دهم برای کشور ایجاد شد،تحریم های شورای امنیت و زیانهای بزرگ میلیارد دلاری ست که متوجه  کشور گردید و اگر فرصت مناسبی جهت نقد آن فراهم شود ابعاد فاجعه آمیز آن آشکار می گردد.

مذاکرات هسته ای جهت رفع تحریم ها و گشایش در ایجاد ارتباط گسترده اقتصادی و سیاسی کشور با دنیا، بزرگترین خدمتی است که دولت آقای روحانی پس از روی کار آمدن به آن پرداخت و تا کنون موفقیتهای مطلوبی در این زمینه حاصل شده است. 

ایلنا: دولت چقدر توانسته در سیاست داخلی و فعالیت دوبار احزاب موفق باشد؟

به نظر می رسد گشایش در فضای سیاسی جهت فعالیت احزاب، مطبوعات و دانشگاه اگر چه به کندی ولی در حال تحقق است. آنچه که قطعی ست این است که نسبت به فضای سیاسی موجود در دولت قبلی شرایط از این زاویه بسیار بهتر است؛ اگرچه دولت یازدهم در تحولات سیاسی داخلی نسبت به سیاست خارجی عقب تر است.

ایلنا: با توجه به در پیش بودن انتخابات برنامه احزاب اصلاح طلب در این رابطه چیست ؟ برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات در گیلان به چه صورت است؟

احزاب اصلاح طلب در کنار سایر نیرو های اصلاح طلب یعنی نمایندگان ادوار، مدیران، فرهنگیان و دانشگاهیان اصلاح طلب و همچنین عموم مردمی که طالب تحول در حوزه سیاست و اقتصاد کشور هستند، در جبهه  واحدی هستند.در مجلس دهم نیز احزاب 18 گانه یقینا" برنامه هایی خواهند داشت که در کنار سایر نیروها در پی تحقق این اهداف تلاش می کنند.

ایلنا: وضعیت سیاسی استان را چگونه ارزیابی می کنید و میزان تعامل مدیران دولت و احزاب چگونه است و آیا رضایت دارید؟

سیاست دولت در انتخاب مدیران استان سیاست موفقی نیست،بخش عمده ای از مدیران کلیدی یا با نگاه به گذشته در مدیریت قرار دارند، یا منتظر فرصت برای جابجایی دولت موجود هستند و برای آن لحظه شماری می‌کنند، یا بسیار کند عمل می کنند و یا اینکه برای بقای خود در پی جلب نظر رقیب دولت عمل می کنند زیرا تصور دارند که آنها قدرت اصلی هستند و این برای انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم امر نامطلوبی است. اصولا" مدیران علاقه ای به فعالیت احزاب، نهادهای مدنی و توسعه فضای سیاسی ندارند و از این جهت شرایط رضایت بخش نیست ،همه امیدواری ما این است که پس از رفع مشکل تحریم ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای،دولت سیاست داخلی را به مراتب جدی تر از گذشته پی گیری نماید.

ایلنا: نقش شورای مشورتی اصلاح طلبان در شهرستانها چیست؟

اصلی ترین مسئولیت این شوراها در کشور، مطالعه بر روی کاندیداهای تحول خواه جهت تشویق و معرفی برای حضور در انتخابات مجلس دهم، ایجاد وحدت میان نیروهای اصلاح طلب و تشویق مردم برای حضور گسترده در انتخابات است.

ایلنا: ارزیابی شما از مقایسه فضای سیاسی پس از انتخاب دولت "اصلاحات" با فضای پس از انتخاب دولت "اعتدال" چیست ؟

تجربه فضای باز سیاسی دولت اصلاحات پس از پیروزی انقلاب فضای بی بدیلی بود، اما به دلایل ساختاری، ناتوانی نهادهای مدنی و احزاب ،حفظ و توسعه آن فضای سیاسی ممکن نشد.

نگاه دولت اعتدال به ویژه  شخص رییس جمهور هم اینگونه ست، اگرچه تاکنون موفقیت قابل توجهی وجود نداشته است.

در ساختار سیاسی جامعه ایران دو نگاه عمده وجود دارد،جهان بینی که محافظه کار است و چندان اعتقادی به تحول ساختار ندارد و در پی حفظ شرایط موجود است و دیدگاهی که معتقد به تحول و اصلاح امور است. در چارچوب قانون و ساختار موجود "اعتدال" نه یک جهان بینی،بلکه یک استراتژی جهت تحقق تحول و اصلاح ساختاریست؛به نظر می رسد روش اعتدال با اعتقاد به تحول به کندی در این راستا حرکت می کند.

ایلنا: بعنوان آخرین سوال بفرمایید که با توجه به عملکرد شورای نگهبان در سالهای گذشته به ویژه انتخابات گذشته،رویکرد اصلاح طلبان در مواجهه با رد صلاحیتهای گسترده احتمالی چه خواهد بود؟

اصلاح طلبان و نیروهای معتقد به تحول در جامعه، شرایط موجود سیاسی کشور را مساعدتر از گذشته می دانند و حضور در یک انتخابات ملی برای تعیین سرنوشت در جایگاه مهمی چون مجلس شورای اسلامی را نیز با اهمیت می دانند. اصلاح طلبان تحولات سیاست خارجی را در تحولات داخلی موثر می دانند و از سوی دیگر حضور در انتخابات را برای خود "حق" تلقی می کنند،حقی که قانون اساسی به همه آحاد ملت داده است و از اینرو دلیلی برای عدم حضور وجود ندارد.

در حال حاضر مسئولان نیز به برخورد قانونی با کاندیداها از جناح های مختلف تأکید دارند. حضور در انتخابات امری قانونی و حق شهروند ایرانی است که موجب کمک به منافع ملی و حفظ نظام جمهوری اسلامی می شود.

کد خبر : ۲۸۷۳۲۹