خبرگزاری کار ایران

فرماندار خرم آباد

کاهش طلاق نیازمند کار فرهنگی‌ست

فرماندار خرم آباد: افزایش طلاق‌ها، افزایش اعتیاد، تولد فرزندان دارای "اچ آی وی" و ... نشان می‌دهد که در جامعه ما درموضوع فرزند پروری نسبت به فرزند آوری کمتر کار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، اولین جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی خرم آباد ظهر شنبه در محل فرمانداری این شهرستان با دستور کار اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص ثبت به موقع وقایع حیاتی خود به مراکز مربوطه برگزار شد.

خجسته پور از افزایش آمار طلاق به عنوانی دردی مهلک که در کشور رو به فزونی یافته است یاد کرد و افزود: درصد بالایی از طلاق‌ها توافقی است و متاسفانه به دلیل ادعای مدرن بودن افراد طلاق توافقی باعث متلاشی شدن کانون خانواده در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌شود.

وی کاهش طلاق توافقی را نیازمند کار فرهنگی به خصوص به کارگیری صله ارحام دانست و افزود: همچنین وجود طلاق‌های عاطفی باعث کاهش رشد جمعیت شده است به طوری‌که وقتی زن و مرد کانون خانه را فقط به عنوان سقفی برای خواب در نظر می‌گیرند و از هم طلاق عاطفی گرفته‌اند موضوعی به نام فرزند آوری دیگر مطرح نیست.

حبیب اله خجسته پور در این جلسه بر ضرورت ثبت به موقع و فراگیر وقایع درخرم آباد  تاکید کرد و اظهار کرد: در کمیسیون هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان به دنبال این هستیم که وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق به صورت ۱۰۰ درصد و در وقت تعیین شده ثبت شوند.

وی یکی از اقدامات مراکز ثبت احوال سطح کشور را هوشمند کردن کارت ملی در سراسر کشور خواند و بیان کرد: به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی در این زمینه نه تنها در سطح شهرستان خرم آباد بلکه در سطح کشور ضعیف است بطوریکه اگر از عامه مردم در اینباره سوال پرسیده شود اطلاع چندانی از موضوع ندارند.

فرماندار خرم آباد افزود: پیشنهاد داده می‌شود برای ایجاد انگیزه در بین کارکنان ادارات نسبت به گرفتن کارت هوشمند ملی برنامه زمان‌بندی از سوی هر دستگاه در این خصوص اعلام شود تا کارکنان هر اداره با تکمیل مدارک مورد نیاز خود و خانواده‌هایشان برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

وی بر ضرورت تسریع در صدور کارت ملی هوشمند برای اقشار مختلف شهرستان خرم آباد تاکید کرد و گفت: اگر به امر صدور کارت هوشمند ملی در سطح شهرستان سرعت داده شود این امکان وجود دارد که افراد در انتخابات سال بعد از این کارت‌ها استفاده کنند.

فرماندار خرم آباد به راهکارهایی برای رفع مشکلات ساختمان ثبت احوال بخش زاغه اشاره کرد و افزود: لازم است مدیر ثبت احوال شهرستان از حوزه عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری درخواست کند جلسه‌ای هفته آینده برای تعیین تکلیف ساختمان این بخش برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط با ثبت وقایع حیاتی و همچنین دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی لازم است وضعیت آینده کشور را به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... برای مردم ترسیم کنند ادامه داد: این دستگاه‌ها باید عنوان کنند که با توجه به رشد علم و ایجاد فرصت‌های شغلی در آینده نسل جدید نه تنها دغدغه شغل نداشته بلکه قدرت انتخاب برای تعین شغل خواهد داشت.

فرماندار خرم آباد تصریح کرد: اگر ما مسئولان بتوانیم آینده خوبی را البته به صورت واقعی نه تخیلی و شعاری برای خانواده‌ها ترسیم کنیم باعث ترویج بحث فرزند بیشتر در جامعه خواهیم شد.

خجسته پور با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در همه جای کشور شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» مطرح می‌شد عنوان کرد: طبیعی است که نمی‌توان با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به تغییر این شعار موفق بود لذا مجبوریم با ترسیم آینده‌ای بهتر برای فرزندان آینده این شعار را تغیر دهیم.

وی فرزند پروری را مهمتر از فرزند آوری دانست و افزود: افزایش طلاق ها، افزایش اعتیاد، تولد فرزندان دارای "اچ آی وی" و ... نشان می‌دهد که در جامعه ما در موضوع فرزند پروری نسبت به فرزندآوری کمتر کار شده است.

فرماندار خرم آباد بحث ثبت وقایع حیاتی از طریق خانه‌های بهداشت را به عنوان مصوبه این جلسه مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه خانه‌های بهداشت بیشترین دسترسی را به جامعه هدف ما دارند لازم است ثبت وقایع حیاتی از طریق این مراکز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر : ۲۸۸۳۲۹