خبرگزاری کار ایران

رییس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایلنا

خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب علت خشک‌شدن دریاچه تاق بستان‌ بوده‌ است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: علت اصلی خشک شدن رودها و دریاچه تاق بستان ناشی از خشکسالی مداوم و مستمر طی سالیان گذشته بوده و طبیعی است که برداشت بی‌رویه و عدم بهره‌وری مصرف آب آن را تشدید خواهد کرد.

علی اشرف منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به پدیده خشک شدن رودها و و نیز دریاچه تاق بستان اشاره کرد و گفت: در این راستا قانون توزیع عادلانه آب، کنترل چاه‌ها و برداشت‌ها را جزو وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای دانسته که این مهم در جلسات شورای حفاظت از منابع آبی استان با حضور استاندار با حساسیت خاصی دنبال می‌شود.

وی افزود: مصوب شده شرکت آب منطقه‌ای طی دو سال تمامی چاه‌های غیرمجاز را مسدود و چاه‌های دارای مجوز را با همکاری شرکت توزیع برق مجهز به کنتور حجمی مجهز کند.

منصوری تصریح کرد: این مهم در حال پیگیری است، البته توسط سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری هم کارهای اساسی انجام شده است به گونه‌ای که طی سه سال قبل حدود 30 هزار هکتار سیستم تحت فشار انجام شده که معادل کل فعالیت قبلی این سازمان در ادوار گذشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت: در رابطه با کاهش سطح محصولات پر مصرف مثل ذرت هم این سطح طی دو سال قبل تاکنون به نصف کاهش پیدا کرده است، یعنی به حدود 20 هزار هکتار رسیده و برای آن کشت جایگزین کلزا که حدود یک سوم ذرت نیاز آبی دارد و از لحاظ اقتصادی قابل رقابت است معرفی شده است.

وی عنوان کرد: در کاشت این محصول از تکنولوژی کشور فرانسه در استان هم استفاده شده است البته همراهی کشاورزان و مردم هم حائز اهمیت است.

 

کد خبر : ۲۹۱۲۴۲