خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در مشهد:

بی‌اعتمادی به ظریف کم لطفی آشکار است/ اصولگرایان مرخصی بگیرند و نفسی تازه کنند

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: آقایان اصولگرا باید مرخصی بگیرند و نفسی تازه کنند چون هم‌اکنون 12 سال است که مجلس در دستان آنها بوده و شاید اگر به گروه‌های دیگر هم اجازه ورود به مجلس را بدهند، وضع مردم بهتر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مصطفی کواکبیان امروز در همایش اصلاح‌طلبان خراسان رضوی که با عنوان «پیروزی دیپلماسی پیشرو» برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاظر 23 ماه از شکل گیری مذاکرات در دولت جدید می‌گذرد و حتی در زمانی که دلواپسی دلواپسان به اوج خود رسیده بود، حزب مردم سالاری همواره از مذاکرات و تیم مذاکره کننده حمایت خود را انجام می‌داد.

وی افزود: دیپلماسی هر دولت، روند و رویکردی مشخص دارد که می‌تواند کشور را به پیشرفت و یا عکس آن سوق دهد. نتیجه دیپلماسی 8 سال دولت نهم و دهم در عرصه سیاست خارجه و روابط بینالملل صدور 6 قطعنامه از سوی شورای امنیت و تحریم‌های ظالمانه اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کنگره آمریکا بود.

کواکبیان صلح را یکی از آموزه‌های دینی دانست و آن را به عنوان یک اصل در اسلام بیان کرد و گفت: دین ما صلح به دلیل ضعف و ذلت را نمی‌پذیرد به همین دلیل اگر ما پیشنهاد صلح می‌دهیم از موضع قدرت و برای جلوگیری از جنگ و خشونت است.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص شرایط پس از توافق هسته‌ای تصریح کرد: توافق فعلی تاثیرات روانی بسیاری را بر جامعه و سرمایه‌گذاران گذاشته است. همچنین برخی زیرساخت‌های اقتصادی در کشور وجود دارد که تا آنها اصلاح نشود، هیچ توافقی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه برخی افراد همواره به دنبال جنگ هستند و تصور شکل گیری تعامل را در عرصه بین المللی برای این افراد غیر ممکن است، اظهار کرد:  مقام معظم رهبری با تدبیر خود فضای آرامش را در مذاکرات ایجاد کردند و از همان روز اول با بیان اینکه در اسلام نرمش قهرمانانه هم وجود دارد موضع ما را مشخص کردند.

وی با اشاره اینکه تعامل در عرصه بینالمللی باید برد - برد باشد، خاطرنشان کرد: قطعاً ما در این مذاکرات محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم اما امتیازات مشخص و به نفع منافع ملی کشور بدست آورده‌ایم که باید به آن توجه شود.

کواکبیان بیان کرد: برخی از کشورها به هیچ وجه به دنبال انرژی هسته‌ای نیستند، برخی نیز انرژی هسته‌ای دارند اما از توانمندی چرخه سوخت هسته‌ای برخوردار نیستند و دسته‌ای دیگر از کشورها نیز نه تنها انرژی هسته‌ای دارند بلکه توانایی تولید انرژی هسته‌ای را در داخل کشور از آن خود کرده‌اند که ایران نیز جزء دسته سوم محسوب می‌شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ، 19 روز حضور وزیر امور خارجه آمریکا در یک شهر نشان از اهمیت مذاکرات دارد، افزود: این مذاکرات سبب شد تحریم‌ها لغو شود و به حق غنی‌سازی در داخل کشور برسیم. تمام دستاورد‌های این دیپلماسی پیشرو را مدیون وزیر امور خارجه کشورمان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان به فکر بهره‌براری از توافق هسته‌ای برای انتخابات مجلس نیستند، تصریح کرد: امکان اینکه به دلیل این توافق مردم بیشتر به اصلاحات گرایش پیدا کنند وجود دارد، اما هیچ پروژه‌ای از سوی اطلاح طلبان برای بهره برداری از این توافق برای انتخابات پیش رو وجود ندارد.

کواکبیان با اشاره به اینکه برخی از افراد سخنان مسئولان آمریکایی را به جای مسئولین داخلی برجسته می‌کنند،  گفت: بی اعتمادی به وزیر امور خارجه کشورمان کم لطفی آشکاری در قبال زحمات تیم مذاکره کننده هسته‌ای است زیرا ما در مذاکرات هسته‌ای هیچ امتیاز غیر معقولی مانند نظارت و بازررسی از تاسیساتمان را به طرف مقابل نداده‌ایم.

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه دولت از این به بعد ضمن توجه به اجرایی شدن تعهدات طرف‌ مقابل در عرصه سیاست خارجی باید به شکلگیری گفت‌وگو‌های ملی هم توجه کند، ادامه داد: در زمان انجام مذاکرات برخی از نمایندگان طرحی 3 فوریتی را در مجلس ارائه کردند که آقای ظریف چرا مذاکره می‌کند؟ ما نباید چنین نمایندگانی را برای ورود به مجلس انتخاب کنیم بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا افرادی متخصص و آشنا به عقلانیت سیاسی به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی اتحاد و اجماع اصلاح‌طلبان است، ادامه داد: عدم وجود اتحاد بین گروه‌های اصلاح‌طلب دلیل ناکامی آنان در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم بوده اما هم اکنون هیچ اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسیم که با صندوق انتخابات قهر کرده باشد بلکه همه می‌خواهند در انتخابات مجلس پیش‌رو حضور داشته باشند. ولی وضعیت رد صلاحیت کاندیداها در اختیار ما نیست و تنها راهی که در مقابل ما قرار دارد حفظ اتحاد و انسجام است.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه مجلس مطلوب، دولتی مطلوب را به ارمغان می‌آورد، خاطرنشان کرد: آقایان اصولگرا باید مرخصی بگیرند و نفسی تازه کنند چون هم‌اکنون 12 سال است که مجلس در دستان آنها بوده و شاید اگر به گروه‌های دیگر هم اجازه ورود به مجلس را بدهند، وضع مردم بهتر شود.

کواکبیان با بیان اینکه در کشور دیگر قیمت‌ها ساعت به ساعت بالا نمی‌رود، اظهار کرد: هم اکنون دولت می‌تواند برای حل مشکلات اقتصادی مردم برنامه ریزی کند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری عنوان کرد: بعید است که آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس لیست بدهد زیرا آنقدر بر سبد افتخارات خود افزوده که امکان به نتیجه رسیدن وی بسیار کم است اما این موضوع به عملکرد دولت فعلی نیز مربوط است.

کواکبیان تاکید کرد: احمدی‌نژاد باید محاکمه شود زیرا هم‌اکنون برخی از معاونان وی دستگیر شده‌اند و آنها نیز از شخص احمدی‌نژاد دستور می‌گرفتند. مشخص است که او نیز محاکمه شود و امیدواریم که دستگاه قضایی نیز به این موضوع ورود پیدا کند.

کد خبر : ۲۹۱۶۱۰