خبرگزاری کار ایران

مدیر حوزه‌های علمیه کشور

طلاب باید زبان‌های زنده دنیا را یاد بگیرند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه جای بطالت، کسالت،‌ تنبلی و بی‌حالی نیست، تأکید کرد: طلاب باید زبان‌های زنده دنیا را یاد بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم،‌ آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، صبح امروز در مراسم افتتاح اولین دوره تابستانی آموزش زبان عربی در مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) منطقه نیروگاه، با بیان اینکه دنیای امروز با گذشته متفاوت است، گفت: طلبه امروز باید با زبان‌های زنده دنیا با ملت‌ها ارتباط برقرار کند و با آرمانی بلند در جامعه حضور پیدا کند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حدیث «عالم یُنتفع بعلمه أفضل من سبعین ألف عابد» از امام محمد باقر افزود: در این روایت امام می‌فرمایند؛ عالمی که از علم خود بهره ببرد، عملش از 70 هزار عابد برتر است.

آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سوال که چگونه «عالم ینتفع بعلمه» باشیم؟ افزود: برای رسیدن به این مهم باید 5نکته کلیدی و طلایی را مدنظر و در دستور کار قرار دهیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: « از بعد علمی برای جامعه مفید و تاثیرگذار باشیم»، « علاوه بر بعد علمی نسبت به رشد و ارتقای بعد اخلاقی و تربیتی اهتمام جدی داشته باشیم»، « زمان شناس و آگاه به زمان باشیم»، «فرصت‌ها را مغتنم شمرده و از آن عقب نمانیم»، « صرفاً عالم نباشیم و مبلغ نیز باشم» و اگر این نکات را به کار ببندیم بدون تردید مصداق روایت «عالم ینتفع بعلمه» خواهیم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه به فلسفه تاسیس حوزه علمیه اشاره کرد و ادامه داد: فلسفه تاسیس حوزه امام صادق علیه السلام پرورش طلابی مهذب، نویسنده، مولف،‌ محقق، پژوهشگر، مبلغ و کسی است که سطح دانش خود را افزایش دهد و این حوزه جای بطالت ، کسالت،‌ تنبلی و بی‌حالی نیست.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: یکی دیگر از رسالت‌های حوزه‌های علمیه علاوه بر رشد علمی طلاب، اهتمام بر رشد اخلاقی و تربیتی آنان است، این دو در کنار هم بسیار سودمند است،  بطوری‌که اگر طلبه از بعد علمی رشد کند ولی از نظر اخلاقی رشد چندانی نداشته باشد و حتی دچار پسرفت اخلاقی نیز شده باشد، بدون تردید در تعامل و مواجه با مردم و عوام دچار مشکل خواهد شد، بطوریکه افعال او بر صحت احوال او شهادت می‌دهد.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد: طلبه‌ای که در دوران تحصیل، نه منبری رفته باشد و نه با مردم مواجه شده باشد، این علم آموزی فقط برای خودش خوب است و هیچ سودی برای دیگران ندارد.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: عالمان دینی در عصر غیبت، جانشینان پیامبران و ائمه اطهار علیهماالسلام هستند و وقتی کسی چنین جایگاهی دارد باید سازو کاری مشخص برای این رسالتی که بر عهده دارد تعریف کند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه امروز در شرایط بسیار مطلوبی نسبت به دوران گذشته به سر می‌برند، لذا باید تدبیر کنند و سازو کاری تدارک ببینند تا بتوانند پاسخگوی مردم باشند.

کد خبر : ۲۹۱۷۱۰