خبرگزاری کار ایران

بیشتر کارواش‌های شهر کرمانشاه مجوز فعالیت ندارند

بسیاری از کارواش‌های سطح شهر کرمانشاه بدون مجوز فعالیت کرده و از آب شرب شهری برای شست‌وشوی خودروها استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، این روزها بسیاری از کارگاه‌ها و مراکز تجاری و تولیدی به نوعی از منابع آبی استفاده‌های غیرمجاز انجام می‌دهند، این در حالی است که بسیاری از این مراکز در قلب شهرها و یا حاشیه‌ها آنها قرار گرفته‌اند.

مهمترین این مراکز کارواش‌ها هستند که استفاده‌ای بی‌رویه و غیرمجاز از آب می‌کنند.

محمد علی مهری، کارشناس ارشد شهرسازی توسعه کلانشهر کرمانشاه در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: افزایش خودروها، سرازیر شدن گرد و غبار ناشی از ریزگردهای کشور همسایه و مهمتر از همه رعایت نظافت و داشتن حس زیبایی که در ذات تمام انسانها وجود دارد را عمده عواملی برشمرد که مستلزم ایجاد کارواش‌ها جهت شستشوی خودروهاست.

مهری افزود: این صنف باید زیر نظر اتحادیه با ضوابطی معین فعالیت کند. ولی متاسفانه در کرمانشاه ایجاد واحدهای غیر مجاز کارواش‌ها باعث فراهم آوردن مشکلاتی شده است که عملا در این خصوص اقدام موثری از سوی متولیان امر در خصوص ساماندهی و نظارت بیشتر بر عملکرد آنها صورت نگرفته است.

این کارشناس ارشد شهرسازی در پژوهشی که انجام داده به این نتیجه دست یافته که اکثر کارواش‌های سطح شهر فاقد مجوز فعالیت هستند و آب مصرفی آنها برای شستشو، آب شرب است که بنا به اعلام مسئولان آب و فاضلاب شهری آب شرب کرمانشاه دارای استانداردهای جهانی و کیفیت عالی‌ست.

وی تاکید کرد: این کارواش‌ها با نصب کردن پمپ بر روی سیستم لوله کشی آب، باعث مکش آب محله شده که در طول روز شاهد افت شدید فشار آب در سطح محله هستیم در حالیکه کارواش همان محل با فشار آب فراوان در حال شستشوی خودروها و بعضا شستشوی سطح پیاده‌رو و خیابان روبروی مغازه خود هستند.

2

مهری بیان کرد: بد نیست بدانیم مدت زمان شستشوی کامل خودرو بطور متوسط در ایران 45دقیقه است که برابر استانداردهای جهانی باید در 6.5 دقیقه کار شستشو به پایان رسیده باشد. بدین ترتیب مدت زمانی که کارواش‌ها برای شستشو اختصاص می‌دهند 7 برابر استانداردهای جهانی است به همین دلیل میزان آب مصرفی در کارواش‌ها طور میانگین برای شستشوی هر خودرو 250 لیتر بوده که این آمار نیز4برابر متوسط میزان مصرف جهانی‌ست.

وی از مشکلات اساسی کارواش‌ها به نداشتن تصفیه پسابها و حتی نداشتن خروجی فاضلاب اشاره کرد و گفت: متاسفانه آب حاصل از شستشوی خودروها نه تنها تصفیه و در فاضلاب رها نمی‌شود بلکه در سطح خیابان‌ها پخش و علاوه بر آثار مخرب زیست محیطی موجب برهم زدن نظم شهری می‌شود و در قسمت‌هایی از پیاده‌رو  با ایجاد سد معبر در روند پیاده‌روی شهروندان مشکلاتی ایجاد می‌کند و چهره‌ای نامناسب از خود در شهر بجا می‌گذارد.

این موضوع در حالی‌ست که بر اساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب سال 1353 اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی زیست محیطی را فراهم کند ممنوع اعلام شده و باید بر اساس قوانین موجود با چنین واحدهایی برخورد شود.

این کارشناس مسائل شهری از دیگر معضلات کارواش‌های کرمانشاه به نداشتن فضای مناسب و استاندارد اشاره کرد و گفت: متراژ استاندارد برای هر واحد کارواش حدودا 70 متر است ولی امروزه متاسفانه کارواش‌هایی در سطح شهر ایجاد شده که متراژ آنها فقط جوابگوی وسایل آنهاست و کار شستشو عملا در روی پیاده‌روها یا خیابان انجام می‌شود و باعث مسدود شدن مسیر ارتباط شهروندان در حین پیاده‌روی از پیاده‌رو به خیابان می‌شوند.

این پژوهشگر تعداد کارواش‌های دارای پروانه کسب در شهر کرمانشاه را برابر اعلام مسئولان اتحادیه مربوطه 65 واحد اعلام کرد.

وی در پایان خواستار نظارت از سوی مسئولان ذیربط برای ساماندهی این صنف شد و پیشنهاد داد: این صنف باید در مکانی مناسب و همجوار با کاربری‌های متجانس با راه‌اندازی کارواش‌های بخار ساماندهی شود.

کد خبر : ۲۹۱۷۵۸