خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در یازدهمین دوره جشن تیرگان

اصلاح حمل‌ونقل شهری و صنایع عوامل مهار آلودگی شهرهاست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اصلاح حمل ونقل شهری و بهینه‌سازی صنایع را از عوامل اصلی مهار بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آمل عصر امروز ابتکار در یازدهمین دوره جشن تیرگان در شهر رینه آمل افزود: 11سال فعالیت با همت سازمان‌های مردم نهاد و دوست‌داران طبیعت نشان دهنده میزان علاقه مردم و علاقه‌مندی به حوزه محیط زیست است و این سازمان‌ها بدون شک نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی و حفاظتی هستند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در شرایطی به سر می‌بریم که محیط زیست درکره زمین در معرض تهدید زندگی نسل‌های آینده و فرزندان و نسلی که باید با شادی زندگی کند است و به آلودگی‌های که روز بروز در حال افزایش است و سلامت جامعه را تهدید می‌کند توجهی صورت نمی‌گیرد.

ابتکار افزود: در مقوله زیست محیطی و فرهنگ شهر نشینی فرهنگ خاص خود را می‌طلبد که باید از طریق آموزش و رسانه‌های عمومی این فرهنگ باید در میان مردم نهادینه شود ولی به نظر می‌رسد فرهنگ شهر نشینی در کشورهنوز دغدغه اصلی مسئولان و مردم نیست به همین دلیل هزاران متر مکعب زباله  که روزانه در شهرها و روستاها در کنار جاده‌ها و اماکن سر باز و عمومی رها می‌شود عامل گسترش و شیوع بیماری‌های مختلف می‌شود.

وی با انتقاد از بستر رودخانه‌ها که باید مظهر زیبایی و پاکیزگی باشد خود به محل ذخیره شدن آبهای آلوده و ایستاده تبدیل شده که عامل شیوع انواع بیماری‌ها در بین مردم است گفت: آبهای ایستاده و آلوده در اطراف شهرها وروستاها که در واقع آبهای چاه‌ها و پمپ‌های دستی را آلوده  می‌سازند و چشم‌انداز بدی به نمایش می‌گذارند نیز در این زمینه عامل مضاعف است.

ابتکار به  رشد بی‌رویه جمعیت شهری  اشاره کرد و گفت: این معضل هم بر آلودگی‌های محیط زیستی شهر های کشور افزوده است زیرا بیشتر و روستاهای کشور برای پیدا کردن کار به شهر و مراکز صنعتی می‌آیند، این افزایش نفوس علت اساسی آلودگی‌ها در شهرهای  بزرگ  است که بدون همکاری خود این مردم تمیز نگاه داشتن محیط زندگی در زندگی شهری امکان پذیر نیست.

معاون رئیس جمهورخاطرنشان کرد:مهار بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از طریق اصلاح حمل‌و‌نقل شهری و اصلاح تمرکز صنایع در شهرهای بزرگ و فراگیرکردن مصرف گاز در منازل و حمل و نقل و صنایع و بهینه‌سازی صنایع از نظر فیلترینگ مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بهره‌مندی ازمحیط زیست سالم حق هر ایرانی است تا این ایرانی از هوای سالم در کنارطبیعت بکر و سالم بهره‌مند شود.

کد خبر : ۲۹۲۳۹۸