خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم

ساماندهی زائران عراقی در حال پیگیری است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از پیگیری ساماندهی زائران عراقی در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، عیسی رضایی با اشاره به اینکه ساماندهی زائران عراقی از دو سال پیش در استان مطرح شده است اظهار کرد: به علت اینکه مقصد اول زائران عراقی به شهر مقدس قم است از این رو کمیته استقبال از زائران عراقی و خارجی ذیل ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر در استانداری تشکیل شد و تصمیماتی در خصوص ساماندهی زائران عراقی اتخاذ شد و در حال حاضر به صورت جدی مورد پیگیری است.

وی افزود: در همین راستا طی یک ماه اخیر این اداره کل شرکت مجری را جهت ساماندهی زائران عراقی به همراه نمایندگان نهادهای مختلف از جمله اماکن نیروی انتظامی، اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان، شهرداری و سایر نهادهای مربوطه در پایانه‌های مسافربری استان قم مستقر کرده است و در حال اجرا است.

رضایی بیان داشت: همه زائران عراقی که از طریق پایانه‌های مسافربری توسط وسیله نقلیه اتوبوس وارد استان قم می‌شوند توسط شرکت مجری این اداره کل به سمت اسکان‌های رسمی، مناطق گردشگری و تاریخی و اماکن مورد نیازدرمانی و بهداشتی هدایت می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، با بیان اینکه روزانه 15 الی 25 اتوبوس حامل زائران عراقی وارد استان می‌شود گفت: این زائران از ساعت 23 شب تا هفت صبح روز بعد وارد پایانه مسافربری قم می‌شوند که توسط شرکت مجری و ادارات مستقر ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: با اجرای این طرح حدود 30 درصد از مسافران عراقی در استان ساماندهی می‌شوند.

رضایی ادامه داد: 70 درصد زائران عراقی از طریق وسایل نقلیه شخصی وارد استان می‌شوند که نیاز است برای ساماندهی این افراد تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی صددرصد زائران عراقی نیازمند تعامل سفارت ایران در عراق است گفت: سفارت عراق با صدور روادید گروهی و لیستی از زایران عراقی به کشورمان می‌تواند در ساماندهی زائران عراقی کمک کند.

وی بیان کرد: بسیاری از زائران عراقی که وارد ایران می‌شوند از طریق روادید انفرادی و در قالب گروه نیست از این رو مورد سواستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرند و به اماکن غیرمجاز هدایت می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، افزود: همچنین نیازمند شناسایی آژانس‌های مسافربری معتبر ما بین دو کشور ایران و عراق هستیم تا از این طریق بتوانیم نیازهای اقامتی، خدماتی و تفریحی مسافران را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، سامانه میزبان یار را طراحی کرده است گفت: این سامانه آنلاین به آدرس http://www.mizbanyar.ir به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی تهیه شده است که از این طریق مسافران می‌توانند با مراجعه به این سامانه مکان‌های اقامتی را انتخاب و رزرو کنند.

رضایی افزود: این سامانه بخشی از نیازهای زائران را برطرف می‌کند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم را در ساماندهی زائران عراقی همیاری می‌کند ضمن اینکه تعامل همه ادارات مربوطه و بویژه استانداری در اجرای این طرح موثر است.

کد خبر : ۲۹۲۵۹۰