خبرگزاری کار ایران

قدرت الله ترابی‌نژاد

عدم مدیریت مصرف آب به زودی پلدختر را با بحران مواجه می‌کند

فرماندار پلدختر گفت: عدم مدیریت مصرف آب در آینده نزدیک این شهرستان را با بحران مواجه ساخته به گونه‌ای که آب آشامیدنی برای مصرف وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگارایلنا در پلدختر، قدرت الله ترابی‌نژاد در جمع مردم در مسجد جامع شهر پلدختر اظهار کرد: میزان بارش در سال زراعی جاری درپلدختر 350 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد و در مقایسه با مدت مشابه در دراز مدت 27 درصد کاهش داشته است .

وی با بیان اینکه 160 حلقه چاه مجاز در پلدختر وجود دارد از این تعداد 45 حلقه خشک شده است افزود: آبهای زیر زمینی شهرستان به علت خشکسالی بین ۳۵تا 70درصد و چاه‌های آب آشامیدنی شهر پلدختر کاهش یافته است.

وی بیان کرد: خرم آباد با سطح زیر کشت آبی 31 هزار هکتار و پنج هزار باغات، دوره چگنی با چهار هزار و 744 هکتار آبی و یک هزار و 460 اراضی باغی،  پلدختر با 10 هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی و سه هزار و 640 هکتار باغات، الشتر با 17 هزار هکتار اراضی آبی و پنج هزار و 160 هکتار باغات، نورآباد با 25 هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت و کوهدشت با هشت هزار و 500 هکتار اراضی زیر کشت آبی و سه هزار و 800 هکتار باغ از جمله بهره‌برداران آب در سرشاخه‌های کشکان به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت شهرستان در تابستان امسال کاهش یافته است عنوان کرد: سطح زیر کشت سال گذشته ذرت از یک هزار به 220 هکتار، خیار از 300 هکتار به 180 هکتار و برنج از 120 هکتار به 15 هکتار و بادمجان از 580 هکتار به 300 هکتار کاهش یافته است .

فرماندار پلدختر گفت: در دیدار با مردم منطقه زیوداردر سال گذشته که نماینده مردم پلدختر در مجلس  حضور داشت به بحران کم آبی و عدم افزایش سطح باغات در این منطقه هشدار دادم.

ترابی‌نژاد تصریح کرد: همچنین مکاتباتی در راستای بحران کم آبی و چالش‌های احتمالی با مسئولان استان به ویژه استاندار لرستان صورت گرفت و راهکارهایی از جمله تغییر الگوی کشت، جلوگیری از کشت محصولات آبدوست، جمع‌آوری موتور تلمبه‌های غیرمجاز و جلوگیری از ورود کشاورزان مهاجر به شهرستان و مناطق بالا دست کشکان ارائه شد.

وی از اصحاب رسانه، دوستداران محیط زیست و مسئولان که در خصوص وضعیت خشک شدن رودخانه کشکان اطلاع رسانی کردند تقدیر کرد.

وی اظهار کرد: پایین کشیدن فتیله سیاسی کاری، سیاست من در آغاز ورودم به پلدختر بوده زیرا من سیاسی کار نبوده و تلاش کرده‌ام تا به شهرستان پلدختر کمک کنم و در این راه از حقوق اولیه خانواده‌ام برای خدمت به مردم شهرستان گذشته‌ام .

وی با بیان اینکه تنها برای شرکت در جلسات استانی به خرم آباد سفر کرده‌ام افزود: بجز دو هفته بیشتر روزهای هفته در شهرستان پلدختر بوده‌ام .

وی بیان کرد: هیچ دلبستگی به پست ندارم اما تا روزی که در شهرستان پلدختر به عنوان نماینده دولت حضور داشته‌ام هیچ حرف و حدیثی مانع انجام خدمتم به مردم نشده و بر روی عزم و اراده من تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه سخنان بابد در راستای خدمت به مردم و وحدت باشد عنوان کرد: تعامل سازنده با نماینده مردم در مجلس و امام جمعه پلدختر برای توسعه و پیشرفت شهرستان لازم و موثر خواهد بود

وی گفت: دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر عملکرد و دستاوردهای چشمگیری داشته است .

ترابی نژاد، مهار تورم، توافق هسته ای و طرح نظام سلامت را سه دستاورد مهم دولت یازدهم بیان کرد وموفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را تبریک گفت و افزود: فعال سازی پروژه‌های عمرانی راکد، ایجاد زیرساخت‌های اشتغال و رشد فزاینده اعتبارات از جمله توفیق دولت یازدهم در لرستان است که با تلاش استاندار لرستان صورت گرفته است.

وی پیروزی عزتمندانه تیم هسته‌ای کشورمان را حاصل حمایت‌ها، هدایت‌ها و ارشادات مقام معظم رهبری، استقامت ملت ایران و تدبیر و برنامه‌ریزی دولت و تیم دیپلماسی دانست و گفت: نتیجه توافق تاریخی هسته‌ای، شکست تابوی تحریم‌های ظالمانه است.

وی توافقات هسته ای را نشان از اعتماد جامعه جهانی به ایران دانست و افزود: با شرایط به وجود آمده و رفع تحریم‌ها در آینده اقتصاد کشور رونق می‌گیرد، شرایط زندگی مردم بهتر از گذشته می‌شود و بستر مناسب برای تقویت همدلی و وفاق بین دولت و ملت فراهم می‌شود.

فرماندار پلدختر به مقایسه اعتبارات  سال 92 و 93 پرداخت و گفت: اعتبارات مصوب  این شهرستان در سال 92 ، 180میلیارد ریال بود که از این مبلغ  34 میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است  و اعتبارات مصوب  سال 93 ،  485میلیارد  ریال بوده که 405 میلیارد ریال آن تخصیص یافته که  نسبت به سال ماقبل آن 850 درصد رشد نشان می‌دهد .

ترابی نژاد به بخشی از پروژه‌های انجام شده در شهرستان اشاره کرد و افزود: اختصاص ۹۰۰ تومان برای تکمیل شهرک گلخانه‌ای واشیان، دو میلیارد تومان پمپاژ آمیران کوشکی، یک میلیارد و 700 میلیون تومان، پمپاژ میلیون، ۵۰۰ میلیون تومان ،پمپاژ جلگه خلج، دو میلیارد تومان برای اجرای پمپاژ زیودار، سه میلیارد و 367 میلیون تومان برای پمپاژ واشیان،۱۱میلیارد تومان برای پمپاژ جایدر و همچنین 300 میلیون تومان برای تکمیل پروژه ایستگاه بن بازه روستای چم مهر از عمده فعالیت‌های انجام گرفته در شهرستان پلدختراست.

وی به بخش عمران شهری اشاره کرد و گفت: 434 میلیون تومان جهت بهسازی  آسفالت معابر، 75 میلیون تومان دیوار ساحلی، تجهیزات و تاسیسات شهری 325 میلیون تومان، کانل کوی تنگ علی176 میلیون تومان، کانال کوی شهرداری 154 میلیون تومان، پارک بانوان 200 میلیون تومان که درمجموع 400 میلیون تومان اعتبار است که از این مبلغ 200 میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی به پروژه استخر شنای پلدختر پرداخت و افزود: پروژه استخر شنا از سال ۸۷تا ۹۲ تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با پیگیری‌های انجام گرفته و اختصاص ۶۵۰میلیون تومان برای عملیات اجرایی آن خوشبختانه پیشرفت فیزیکی مطلوبی پیدا کرده و سوله آن نصب شده و حداکثر تا دهه فجرامسال  به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار پلدختر گفت: برای عملیات اجرایی مرکز بهداشت شماره یک شهر پلدختر ۷۰۰میلیون تومان اختصاص یافته که این پروژه  در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

ترابی‌نژاد با بیان اینکه درمانگاه تامین اجتماعی پلدختر ازپیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است اظهار امیدواری کرد: در موعد مقرر یعنی دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای برق‌رسانی به منطقه محروم تخت چان، چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان برای آب آشامیدنی  روستایی را از فعالیت‌های انجام گرفته در شهرستان پلدختر برشمرد.

تنظیم: احسان مهرابی

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۹۲۶۱۹