خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان :

ثبت آیین تشرف به مسلک سقایی کاشان در فهرست میراث معنوی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت آیین تشرف به مسلک سقایی در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت آیین تشرف به مسلک سقایی در فهرست میراث معنوی کشور  خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان" محسن جاوری" با اعلام مطلب فوق افزود: آیین تشرف به مسلک سقایی در شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در تهران برگزار شد به ثبت ملی رسید.

جاوری، خاستگاه سقایی یا سقاییت را اعتقاد و احترام مردم به منصب سقایت حضرت ابوالفضل(ع) دانست و افزود: همین موضوع موجب شده تا آب که هویتی پاک و مقدس در ایران کهن داشته، تأثیر عظیمی بر فرهنگ مذهبی و دینی جوامع ایرانیان بگذارد.

به گفته وی: مردم کاشان بنابر این اعتقاد، سقایی یا سقایت را کار شریف و خیرخواهانه ای می دانند که از پاداش و ثواب و اجر اخروی برخوردار است. این بار اعتقادی که  منصب سقایی را در هاله ای از تقدس متجلی کرده است، سقا کردن کودکان و نوجوانان را در دل یک آیین و رسم خاص نشانده است.

کارشناس مردم شناسی  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ادامه داد: تحت تأثیر همین باور دینی، پدر و مادر کودک یا نوجوان بر اساس نیت قبلی، مبنی بر این که فرزندشان سالم و سلامت بماند، با دعوت از بزرگان و پیشکسوتان سقاها محفلی را تشکیل می دهند. در این محفل نخست به نوحه خوانی،مدیحه سرایی سقایی می پردازند، سپس بابای سقا،نوجوان یا کودک را به حضور می طلبد و به حاضرین در مجلس معرفی می کند و در کنارخودش می نشاند. آن گاه با خواندن قصیده ای مربوط و مخصوص تشرف به مسلک سقایی، لباس و ادوات نمادین سقایی را را به تن کودک می پوشانند.

عباس تراب زاده گفت: کار مطالعه میدانی، جمع آوری مدارک و اسناد مربوط مورد نیاز،تدوین و تکمیل پروند و نیز اقدامات مراحل ثبت در استان و اداره کل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی کشور تقریبا 8 ماه به طول انجامید تا این که  این آیین در 22 /4/ 1394در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر : ۲۹۳۲۸۸