خبرگزاری کار ایران

سفیر ترکیه در ایران

ترکیه علاقه‌مند به گسترش سرمایه‌گذاری در ایران است

سفیر ترکیه در ایران گفت: کشور ترکیه علاوه بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی، علاقه‌مند به گسترش سرمایه‌گذاری در ایران است.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، هاکان تکین امروز سه شنبه(6مرداد)  در دیدار با فعالان اقتصادی استان زنجان، با اشاره به علاقه‌مندی ترکیه برای افزایش روابط تجاری و اقتصادی با ایران، گفت: توافق ایران با کشورهای 1+5 در خصوص مسائل هسته‌ای و لغو تحریم‌ها می‌تواند روند توسعه این روابط را تسریع کند.

تکین افزود: کشور دوست وهمسایه آماده همکاری اقتصادی با استان زنجان است.

سفیر ترکیه در ایران، همچنین  بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه موجود برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید و گفت: دفتر رایزنی ترکیه در ایران آمادگی کامل برای بسترسازی به منظور تعامل بیش از پیش فعالان اقتصادی ایران با ترکیه را دارد.

وی در این زمینه ادامه داد: سفارت ترکیه در تهران و سرکنسولگری این کشور در تبریز آماده ارایه راهنمایی‌های لازم برای توسعه بیش از پیش روابط تجاری و اقصادی بین فعالان اقتصادی ترکیه و استان زنجان است.

سفیر ترکیه در ایران، همچنین با اشاره به  وجود آژانس سرمایه‌گذاری در ترکیه تصریح کرد: این آژانس می‌تواند لیست سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه را در اختیار فعالان اقتصادی استان زنجان قرار دهد.

تکین در ادامه با بیان اینکه نبود خط پروازی بین زنجان و ترکیه به طور کامل احساس می‌شود یادآور شد: راه‌اندازی این خط پروازی با مراجع مربوطه در آینده مطرح خواهد شد.

وی طرح مطرح شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان را نیز مبنی بر ایجاد یک شهرک صنعتی برای حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ترکیه در این استان را قابل توجه برشمرد و گفت: این مورد را نیز برای ارزیابی ایجاد  شهرک صنعتی در زنجان در آینده در اولویت قرار خواهند داد.

مجید فرخی، فرماندار زنجان، نیز در ادامه این جلسه ، با اشاره به جذابیتهای معدنی و صنعتی در استان زنجان افزود: در سال‌های اخیر شاهد گسترش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی دراستان بودیم.

فرخی با بیان اینکه  استان زنجان دارای زمینه‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی، معدنی و عمرانی است که می‌تواند موجب نزدیکی اقتصادی بیش ار پیش در این راستا باشد، بیان کرد: شرایط جدید بعد از توافق هسته‌ای می‌تواند دراین زمینه حائز اهمیت باشد.

وی نزدیکی استان به کشور ترکیه را در این راستا با وجود جذابیتهای اقتصادی و فرهنگی مهم ارزیابی کرد و گفت: این موارد می‌تواند در راستای ارتقای حوزه‌های صنعت و غیره نیز حائز اهمیت باشد.

 فرماندار زنجان تولید آمونیاک و اوره  را دراستان زنجان برای سرمایه‌گذاری با کشور ترکیه مهم ارزیابی کرد وگفت: پروژه پتروشیمی می‌تواند در این راستا موثر باشد.

کریم حسینخانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با اشاره به مشترکات کشور ترکیه با استان زنجان، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای می‌توانند در بحث فرآوری محصولات کشاورزی نظیر زیتون سرمایه‌گذاری داشته باشند.

 حسینخانی، با بیان اینکه آمادگی ایجاد شهرک صنعتی ترک را در استان داریم افزود: صنایع بزرگ نیز آمادگی لازم دراین راستا را دارد.

وی ، همچنین با اشاره به طرح پتروشیمی زنجان و پالایشگاه در زنجان، اظهار کرد: مسئولان استان دراین زمینه اعلام آمادگی می‌کنند.

 ناصر فغفوری ، رئیس صنعت ، معدن وتجارت استان زنجان، نیز  با اشاره به رتبه 15 استان زنجان در سطح کشور افزود: دارای رتبه 12 کشوری در اقتصاد معدنی هستیم.

فغفوری ، حوزه صنایع معدنی شمش روی و سنگهای معدنی را مهم ارزیابی کرد و گفتت: استان زنجان دارای ظرفیت‌های مطلوب دراین زمینه است.

وی،  با بیان  اینکه استان می‌تواند دارای بازار بکر برای فعالیت اقتصادی با کشور ترکیه باشد، اظهار کرد: تبادلات در این زمینه می‌تواند برای هر دو فعال اقتصادی موثر باشد.

فغفوری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مناسب برای روابط اقتصادی با کشور ترکیه تصریح کرد: استان زنجان در صورت ادامه فعالیت و ارتباط دراین راستا از سرمایه‌گذاری با کشور ترک استقبال می‌کند.

لازم به ذکر است در ادامه این جلسه هر یک از نمایندگان و فعالان شرکت کننده اقتصادی زنجان، نیز به ارائه نظر پرداختند که در این میان عنوان شد: زنجان داری فعالیتهای اقتصادی در حوزه‌های صنعت و معدن وکشاورزی است که این استان را از استان‌های دیگر متمایز می‌کند.

گردشگری ارتباطات علمی آموزشی، ایجاد دفتر نمایندگی ثبت نام در آزمونهای دانشجویی و ایجاد شرایط برای انعقاد تفاهمنامه دانشگاه زنجان و استانبول "دانشکده اقتصادی استانبول "، راه‌اندازی یک خط پروازی برای تبادلات اقتصادی به ویژه در زمینه سرب و سنگ‌های معدنی و از جمله مواد مطرح دراین جلسه از طرف اقتصاد استان بود.

کد خبر : ۲۹۳۴۷۰