خبرگزاری کار ایران

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ضعف ساختاری نهادهای تخصصی مهمترین عامل عدم توسعه کشورست

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضعف ساختاری نهادهای تخصصی در بخش خصوصی را مهمترین عامل عدم توسعه کشور دانست و گفت: در نهادهای تصمیم ساز دولت حضور نمایندگان برجسته بخش خصوصی در اصلاح و تدوین قوانین و مقررات بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، سیدحسن هفده‌تن ظهر یکشنبه در دهمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر لرستان به عوامل نرسیدن به توسعه پایدار و متوازن در پنج برنامه توسعه اشاره کرد و اظهار کرد: افراط و تفریط در نظام ما که یک نظام حاکمیتی مبتنی بر ارزشهای معنوی است سیاستها و برنامه‌های دولت را به انحراف می‌اندازد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در عرصه برنامه‌های ملی متاسفانه به دنبال قهرمان پروری بوده و جزیره‌ای عمل می‌کنیم در صورتی که برنامه‌های ملی نیازمند کار گروهی در داخل و تعامل ارزشمند با خارج از کشور هستند.

هفده تن از تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل معوقه و بدهی بانکی ابراز تاسف کرد و یادآور شد: جامعه اسلامی یک جامعه آرمانی و به دنبال جایگزینی عدالت به جای تبعیض، شایسته سالاری به جای رابطه سالاری، امید به جای یاس، عشق به جای نفرت، فرصت به جای تهدید، رقابت به جای حسادت، رفاه و امنیت و آسایش به جای فتنه انگیزی و جنگ طلبی و کرامت انسانها به جای تحقیر انسان‌هاست.

وی دو شاخص را برای میزان رضایت‌مندی ملتها از دولتها دانست و عنوان کرد: اگر درآمد سرانه مردم و رفاه و امنیت و آسایش و نشاط و شادمانی در جامعه افزایش یابد نشانگر موفقیت دولتهاست.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هر نوع فعالیت منجر به ایجاد اشتغال ارزشمند است، ادامه داد: اگر کشور بخواهد بر اساس نقشه جامع علمی کشور عمل کند در سال افق باید ۵۱ درصد از محصولات تولیدی کشور دانش بنیان باشد.

هفده تن با بیان اینکه کارآفرینی مبتنی بر دانش و نوع آوری از ارزش افزوده بالنده و بسیار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ۱۰۰ شرکت کارآفرینی مبتنی بر نوع آوری ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کنند که شاید ۱۰۰ هزار شرکت معمولی نمی‌توانند ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور در رتبه علمی ۱۱ برابر پیشرفت کرده است، افزود: اما در ایجاد زیرساختهای نوآوری بسیار ضعیف عمل کرده و هنوز نتوانسته‌ایم اکوسیستم نوآوری را ایجاد کنیم.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری کمک می‌کند دانش و علم تولید شده به ارزش افزوده بالا و ثروت تبدیل شود، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار اقتصادی کشور باید در دستور کار جدی دولت قرار بگیرد و این یک ضرورت است.

هفده‌تن با اشاره به اینکه امروز در رقابت جهان و منطقه فرصت سعی و خطا نیست، یادآور شد: اگر زمینه ظهور و رشد کارآفرینان دانش بنیان را فراهم کنیم در واقع زمینه را برای رسیدن به شاخصهای جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان بودن، جزو هفت کشور دارای مستندات علمی، محصولات صادرات پذیر و نرخ بیکاری زیر هفت درصد سال افق فراهم کرده‌ایم.

هفده‌تن ضعف ساختاری نهادهای تخصصی در بخش خصوصی را مهمترین عامل عدم توسعه کشور دانست و تصریح کرد: در نهادهای تصمیم ساز دولت حضور نمایندگان برجسته بخش خصوصی در اصلاح و تدوین قوانین و مقررات بسیار ضعیف است.

وی افزود: در حوزه روابط کار روی منسوخ کردن بخشنامه‌هایی که به درد تولید نمی‌خورند و مانند غل و زنجیر محکم به پای تولید و کارآفرینان بسته شده‌اند به شدت کار می‌کنیم و آنهایی که قابل اصلاح باشند را اصلاح می‌کنیم.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ساختار جدید تشکل‌های کارآفرینی اشاره کرد و بیان داشت: ما ساختار جدید تشکلها را به گونه‌ای اصلاح می‌کنیم که تشکلها در قدرتمندترین جایگاه خود توانمند شده و عزت و کرامت پیدا کنند و دولت نتواند هیچ قانون و مقرراتی بدون حضور تشکل تخصصی تصویب کند.

انتقاد از سیستم بروکراسی اداری

وی با بیان اینکه جهانی سازی را عده‌ای سیاست باز راه انداختند، عنوان کرد: به خاطرنجات خود از ورشکستگی و به خاطر منافع خود جهانی سازی را جایگزین تنظیم قوانین منصفانه و عادلانه با همکاری همه کشورهای در حال توسعه کردند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بررسی سرنوشت ۱۰۰ کارآفرین برجسته جهان ۱۰ ویژگی مشترک وجود دارد، ادامه داد: اندیشه‌مداری، دانش‌مداری، خلاقیت و نوآوری، ارزش آفرینی، تحول‌گرایی، ریسک پذیر بودن همراه با تدبیر و احتیاط، شکارچی فرصتها بودن، رقابت‌طلبی، توفیق‌طلبی و جایگزینی عاشقی به جای کاسبی ویژگی‌های مشترک کارآفرینان برجسته است.

هفده تن با بیان اینکه کار و اشتغال با جوهره رقابت صادقانه یک مبارزه نشاط انگیز است، تصریح کرد: کارآفرینان نوآوران واقعی هستند و برای رسیدن به رشد اقتصادی بالای هفت درصد باید کارآفرینان برتر کشور مانند مشاوران امین و صادق حاکمان و دولتمردان باشند.

وی به وجود دو نگرانی در زمینه کارآفرینی اشاره کرد و افزود: اولین نگرانی ما این است که سیستم بروکراسی حاکم بر کشور کارآفرینان نوع آور محور کشور را ناامید کند و کارآفرینان به حاشیه رانده شوند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در عرصه کارآفرینی این است که اکثر نهادها و سازمانهای کشور ژن نوآوری نداشته یا قابل تطابق با نوآوری نیست.

کد خبر : ۲۹۴۶۳۱