خبرگزاری کار ایران

بیش از 50 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تبریزی تحت پوشش تامین اجتماعی‌اند

اعضای هیئت مدیره و بازرسان کانون کارگران بازنشسته تبریز امروز در دیدار با مدیرکل تأمین اجتماعی و معاونان این اداره کل خواستار ارتقاء خدمات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز در آغاز این نشست در سخنانی ضرورت توجه به مشکلات این قشر را یادآور شد و گفت: اکنون بیش از 50 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی تحت پوشش در شهرستان تبریز  وجود دارد که با احتساب افراد تبعی  به بیش از یکصد هزار  نفر می‌رسد.

کریم صادق‌زاده به فقدان امکانات رفاهی مناسب برای این قشر اشاره کرد و گفت: یکی از بسترهای مناسب رفاهی در این راستا را می‌توان با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونیها برای این قشر فراهم کرد که با توجه به گستردگی تعداد این قشر فرصت مناسبی در این زمینه وجود دارد.

نایب رییس کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان شرقی  گسترش امکانات رفاهی، اقامتی، ورزشی و به ویژه درمانی را برای افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی را یک ضرورت جدی عنوان کرد و گفت: گسترش امکانات درمانی و ایجاد درمانگاههای متعلق به تأمین اجتماعی  کمک موثری به رفع مشکلات افراد تحت پوشش دارد که در این راستا که احداث بیمارستان جدید تأمین اجتماعی در تبریز که در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد از خواسته‌های بحق این قشر به شمار می‌رود.

صادق زاده با اشاره به اقدامات سیستم مدیریتی جدید تأمین اجتماعی اظهار کرد: امروزه گرچه از سوی سازمان تأمین اجتماعی توجه جدی به مشکلات در تمامی زمینه‌ها می‌شود ولی کافی نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز افزایش ارایه تسهیلات بانکی ، امکانات رفاهی اعزام به مشهد مقدس برای کارگران بازنشسته و مستمری بگیران را خواستار شد و گفت: بایستی جهت رفاه و آسایش هرچه بیشتر بازنشستگان اقدمات جدیدی در مسایل بیمه ای نیز مدنظرقرار بگیرد.

وی گفت: متأسفانه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در اکثر موارد متناسب با مشارکتی که در تأمین منابع این صندوق داشته اند خدمات دریافت نمی کنند لذا انتظار داریم مسئولان تلاش کنند  میزان خدماتی که بخش ها و سازمانهای مختلف به بازنشستگان ارایه می دهند افزایش یابد.

صادق زاده با اشاره به اینکه بازنشستگان و مستمری‌بگیران شایسته دریافت خدمات بهینه هستند تأکید کرد:  این  قشر نباید در برابر هزینه‌های زندگی و مشکلات معیشتی بی‌دفاع و بی‌پناه رها شوند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه اعتقاد داریم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با توجه به محدودیت و مشکلات از سالهای قبل اقدامات خوبی در این عرصه‌ها صورت گرفته هرچند با شرایط مطلوب به ویژه در بخش درمانی فاصله زیادی داریم.

صادق زاده یکی از چالش‌های مهم تأمین اجتماعی را پیشی گرفتن مصارف بر منابع  و کاهش ضریب پشتیبانی آن دانست و با تأکید بر چاره جویی این معضل گفت: این در حالی است که کارفرمایان با میلیاردها ریال بدهی انباشته و خود دولت با بیش از 95 هزار میلیارد تومان بدهی به تأمین اجتماعی این سازمان را در ارایه خدمات مطلوب با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است همچنانکه هم اکنون فقدان نقدینگی در پرداخت های تأمین اجتماعی به بازنشستگان مشهود است.

رییس کانون کارگران بازنشسته به موضوع بیمه درمان تکمیلی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهم و حیاتی سازمان بایستی در راستای پایان دادن به همین مسئله است که امیدواریم با احداث بیمارستان جدید در تبریز گام های مهمی در این خصوص صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه هیئت مدیره و بازرسان کانون کارگران بازنشسته تبریز با توجه به کثرت افراد تحت پوشش نیازمند حمایت بیشتری برای پاسخگویی بهتر به مطالبات این قشر هستند گفت: در کلانشهر تبریز  اقدامات خوبی در توجه به این قشر از جمله اعطای کارت منزلت به افراد بالای 60 سال از سوی شهرداری تبریز آغاز شده ولی عده معدودی از آن استفاده می کنند که نیاز با انجام مذاکرات لازم این امکانات برای افراد 50 سال نیز شروع شود که در این ارتباط این کانون آماده هرگونه همکاری می باشد.

وی چاپ دفاتر راهنمایی برای بازنشستگان ومستمری بگیران، ایجاد دفاتر کانون کارگران بازنشسته تبریز در شعبات 6  گانه را خواستار شد و گفت: کانون کارگران بازنشسته تبریز  اکنون با دارا بودن بیش  از 5 میلیارد تومان سرمایه توانایی ایجاد تعاونی را داشته و در صورت همکاری تأمین اجتماعی می توان خدمات خریدچندگانه را برای بازنشستگان ومستمری بگیران در آن فراهم کرد.

صادق زاده افزود: یکی از اقدامات خوبی که در این ارتباط انجام داد ایجاد درمانگاه های مشترک با تأمین اجتماعی است چرا که معتقدیم درآمدهای بیمه تکمیلی بایستی صرف هزینه های درمانی این قشر شود.

وی به برنامه های آتی کانون کارگران بازنشسته تبریز اشاره کرد و گفت: هیئت مدیره این کانون طرح احداث مجتمع فرهنگی ، ورزشی ، رفاهی و آموزشی ویژه بازنشستگان را در دستور کار خود دارد که برای تحقق آن با دستور ویژه شهردار و همت شورای اسلامی شهر تبریز نیازمند حمایت جدی سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه هستیم.

در ادامه این نشست سایر اعضای هیئت مدیره وبازرسان کانون کارگران بازنشسته با ارایه نقطه نظرات خود خواستار تشکیل کمیته های تخصصی مشترک برای بررسی راهکارهای ارتقاء خدمات به این قشر شدند.

کد خبر : ۲۹۴۷۴۱