خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست البرز

استفاده غیر اصولی از آفت‌کشها وسموم کشاورزی، باعث آلودگی خاک شده است

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: در طول سنوات گذشته به دلیل استفاده غیر اصولی از آفت‌کشها و سموم کشاورزی، باعث آلودگی خاک شده‌ایم.

به گزارش ایلنا در کرج، حسین محمدی در آغاز این نشست با بیان اینکه دانش افزایی در بین همکاران و کارشناسان محیط زیست از اهداف اصلی برگزاری این سری نشستها، در حوزه محیط زیست است گفت: متاسفانه در طول سنوات گذشته به علت استفاده غیراصولی از آفت‌کشها و سموم در بخش کشاورزی با روند افزایشی تاثیرات استفاده از این مواد، باعث آلودگی خاک شده‌ایم.

مدیرکل آب وخاک سازمان محیط زیست نیز، در آغاز برگزاری این نشست گفت: نظارت برنوع و میزان مصرف آفت‌کشها و کودهای شیمیایی از وظایف بسیار مهم سازمان محیط زیست است و قانونگذار این سازمان را به عنوان متولی و ناظر بر مدیریت اصولی استفاده از سموم و آفت‌کشها معرفی کرده است.

سروش خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی و پیشرفته  نظارت بر مصرف، چرخه مصرف و پایداری سموم و کودها بسیار مورد توجه قرار گرفته و علیرغم اینکه در کشورمان بر اساس ماده   9قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست سازمان محیط زیست به عنوان ناظر  بر اجرای قانون معرفی شده ولی این موضوع سالها در کشورمان مغفول مانده‌ست.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت کود و سموم و اثرآلاینده‌ها روی منابع آب و خاک کشور، بیان کرد:  در مواردی اخطاریه‌های لازم به وزارت جهادکشاورزی درباره جایگزینی، محدودیت و یا ممنوعیت استفاده از برخی سموم مثل دیازنون و همین طور، برخی کودها، صادرشده است.

گفتنی‌ست نشست تخصصی عوارض زیست محیطی آفت‌کشها وکودهای شیمیایی با هدف بروزرسانی اطلاعات کارشناسان پنج استان کشور در حوزه محیط زیست انسانی با مشارکت معاونت آب و خاک سازمان محیط زیست کشور در البرز برگزار می‌شود.

 این نشست دو روزه، با مشارکت شرکت کارشناسان محیط زیست انسانی  5 استان البرز، تهران، قزوین، قم و سمنان دراداره کل محیط زیست البرز در حال برگزاری‌ست.

کد خبر : ۲۹۵۱۳۸