خبرگزاری کار ایران

سرپرست قطار شهری کرمانشاه در گفت‌وگو با ایلنا

5/5 کیلومتر از قطار شهری به صورت تونل احداث می‌شود

سرپرست قطار شهری کرمانشاه گفت: در حدود 5/5 کیلومتر از قطار شهری این شهر به صورت تونل ساخته می‌شود.

سعید سلیم ساسانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه اظهار کرد: طول تقریبی مسیر قطار شهری کرمانشاه در حدود 13 کیلومترست.

سرپرست قطار شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه این پروژه به دو فاز اول و دوم تقسیم می‌شود، افزود: فاز اول از میدان معلم تا میدان آزادیست و فاز دوم نیز از میدان آزادی تا میدان فردوسی کرمانشاه احداث می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قطار شهری کرمانشاه در مسیر 13 کیلومتری خود دارای به ازای هر کیلومتر یک ایستگاه خواهد داشت، اظهار کرد: یکی از مزیتهای قطار شهری، استفاده از انرژی الکتریکی است که این خود باعث می‌شود که ما در این زمینه آلاینده‌ای نداشته باشیم و از نظر آلودگی صوتی هیچگونه مشکلی نداشته باشیم.

سرپرست قطار شهری کرمانشاه گفت: طبق شبیه‌سازی‌های مشاور فرانسوی (systra) و بر مبنای تقاضای سفر برآورد شده در مطالعات توجیهی (pphpd 16000) سر فاصله زمانی 3 دقیقه و 5 ثانیه برای عملکرد خط تعیین شد، تقاضای سفر در افق 1410 در هر ساعت و در هر جهت 16188 نفر است.

ساسانی به مشخصات قطار شهری کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ظرفیت هر قطار بیشتر از 800 نفر است و سرعت تجاری آن 33 کیلومتر در ساعت و نهایت سرعت آن نیز بیش از 80 کیلومتر در ساعت است.

سرپرست قطار شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه زمان متوسط حرکت قطار شهری کرمانشاه از ابتدای میدان معلم تا انتهای خط فردوسی کمتر از 22 دقیقه خواهد بود، گفت: با توجه به تصویب موضوع تغییر سیستم در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور؛ بیش از 5 کیلومتر و نیم قطار شهری به صورت تونل و شش ایستگاه آن نیز به صورت روی زمین است.

وی با اشاره به اینکه 7 ایستگاه این پروژه به صورت زیرزمینی‌یست، اظهار کرد: در جلسه بیست و یک خردادماه سال 93 هیات مدیره در خصوص محل احداث رمپ ورودی به تونل و با توجه به جمیع جهات به ویژه مباحث ترافیکی و محدودیتهای موجود در میدان آزادی کرمانشاه و همچنین در تقاطع بسیج، ورودی رمپ تونل بعد از ایستگاه 6 m و حد فاصل سه راه 22 بهمن تا تقاطع بسیج تعیین شده است.

سرپرست قطار شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال گذشته مبلغ 120 میلیارد تومان برای قطار شهری کرمانشاه درخواست اعتبار شده بود، گفت: امسال تقاضای 180 میلیارد تومان برای انتشار اوراق مشارکت شده است که در این راستا نیازمند به اخذ مصوبه شورا و تعهد شهرداری کرمانشاه در این زمینه هستیم.

ساسانی به علل تغییر سیستم و مزیتهای آن هم اشاره کرد و افزود: از ابتدای طرح موضوع اجرای منوریل در خط یک شهر کرمانشاه، عبور مسیر در ارتفاع در بخش جنوبی یعنی در مرکز شهر به علت کم عرض بودن خیابانها به برخی از مشکلات روبرو شده بود که شورای اسلامی شهر کرمانشاه این موضوع را مردود اعلام کرده بود که با تغییر سیستم و عبور از محدوده مرکز شهر به صورت زیرگذر این مشکل بر طرف شده است.

سرپرست قطار شهری کرمانشاه به دیگر مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در این مسیر این است که اجرای سیستم ریلی درون شهری در 8 شهر کشور و ناشناخته بودن تکنولوژی مونوریل در کشور است.

ساسانی بیان کرد: کم بودن تولیدکنندگان واگنهای منوریل و نیز دیگر قطعات اینگونه پروژه‌ها در سیستمهای ریلی در جهان را باید از دیگر مشکلات اجرای منوریل است..

سرپرست قطار شهری بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی قطار شهری این است که امکان بهره‌برداری ایستگاه به ایستگاه وجود دارد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از سیستم منوریل در شرابط اضطراری بسیار مشکلتر از سیستم ریلی‌ست، تاکید کرد: یکی دیگر از مزیتهای قطار شهری یا همان " ال آر تی" نسبت به منوریل پایین بودن هزینه‌های اجرایی آن است.

 

 

 

کد خبر : ۲۹۵۲۹۴