خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد

حیدری: کاهش دو هزار و 400 هکتاری زیتون در کهگیلویه و بویراحمد

عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت کشت زیتون در این استان با توجه به مناسب بودن شرایط اقلیمی برای توسعه این گیاه را نگران کننده خواند.

غلامعلی حیدری چهارشنبه در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ایلنا گفت: با اجرای طرح توسعه کشت زیتون در کشور که از سال 72 شروع شد تاکنون بیش از سه هزار هکتار زیتون به زیرکشت رفته است.

وی افزود: سطح کشت زیتون در کهگیلویه و بویراحمد به شکل فاجعه انگیزی روبه کاهش است.

این زیتون کار کهگیلویه و بویراحمدی با اظهارتاسف گفت: ناسازگاری گونه‌های وارده شده به کهگیلویه و بویراحمد، نبود علوم موضوعی با باغداری، نبود صنایع فرآوری زیتون، حمایت نکردن از زیتونکاران و همراهی نکردن بانکهای عامل سبب کاهش حدود 2 هزار و 400 هکتار از سطح کشت این محصول شده است.

حیدری افزود: 230 بهره‌بردار زیتون در کهگیلویه و بویراحمد فعال بوده که از این تعداد حدود 220 نفر از عملکرد خود در زمینه کشت زیتون در این استان مایوس و ناامید شده‌اند.

عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ادامه این روند، کاهش انگیزه برای کشت زیتون، از دست رفتن فرصتهای شغلی و فرار سرمایه‌گذاران برای کشت این محصول را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: کهگیلویه و بویراحمد قابلیت کشت بیش از 20 هزار هکتار زیتون را داشته که نیازمند حمایت ویژه دولت برای بالفعل کردن این قابلیتها است.

حیدری افزود: مطالعه وضعیت زیتون در این استان باهدف افزایش عملکرد و بهره‌وری از منابع و باغات موجود می‌تواند سبب افزایش انگیزه برای باغداران ناامید و ورود سرمایه‌گذاران جدید برای کشت این محصول شود.

کد خبر : ۲۹۵۳۰۶