خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایری

32 فرآورده لبنی، پروتئینی به دست عشایر تولید می‌شود

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: در حال حاضر 32 فرآورده لبنی، پروتئینی و... با سیستمی سنتی به دست عشایر کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا در کرج، کرمعلی قندالی با اشاره به این که 1.8 درصد جمعیت کشور در قالب عشایر در 59 درصد مناطق وقلمرو جغرافیایی کشور حضور دارند گفت: دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به عشایر دارد  و با از سرگیری جلسات شوراهای عشایر کشور در استانها دنبال پیگیری مطالبات این قشر است.

 وی بیان اینکه شوراهای عشایر در دولت قبل تشکیل نمی‌شد  و با اشاره به اینکه 73 درصد اقتصاد عشایر به دام وابسته است، افزود: دولت یازدهم نگاه ویژه به جامعه عشایری کشور دارد و عشایر، به عنوان بزرگترین کارگاه‌های سیار کشور می‌بایست به تنوع نیازهایشان پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 32 فرآورده لبنی، پروتئینی و... با سیستمی سنتی به دست عشایر کشور تولید می‌شود بر لزوم ساماندهی تولیدات عشایری به سمت مکانیزه و صنعتی شدن تاکید کرد.

قندالی با اشاره به حمایت‌های سازمان عشایری کشور در خرید محصولات عشایری گفت: در سال جاری کمیته تنظیم بازار جهت خرید 5 هزار تن گوشت از عشایر اقدام کرده است و با خریداری گوشت دام از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها، عرضه دام با حذف واسطه‌ها با قیمت بیشتری از عشایر خریداری می‌شود.

رئیس سازمان عشایری کشور با اشاره به دغدغه عشایر در خصوص تأمین علوفه نیز گفت: در حال حاضر علوفه برای کافی عشایر وجود دارد و در این بخش دغدغه‌ای نداریم.

وی از ایجاد پکیج‌های خورشیدی نیز خبر داد و گفت: سامانه‌های عشایری به زودی به پکیج‌های خورشیدی متصل می‌شوند و بخشی از دغدغه‌های تأمین انرژی خورشیدی با این اقدام مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد سرپناه برای عشایر نیز طی دو ماه آینده با مصوبه قانونی از مجلس مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

قندالی با تاکید بر ضرورت ایجاد مرکز عرضه مستقیم محصولات و دام زنده عشایر استان خاطرنشان کرد: استان البرز با جمعیت سه میلیون نفری باید محل عرضه مستقیم دام زنده در شهرستانها داشته باشد و لازم است به منظور ایجاد تعادل در بازار بین تولید کننده و مصرف کنندگان، بازارچه عرضه مستقیم تولیدات و محصولات دامی عشایر استان ایجاد شود.

وی در خصوص خسارت‌های وارد شده به عشایر استان البرز در سیل اخیر نیز  بیان کرد: اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان از محل مدیریت بحران کشور به مناطق سیل زده اختصاص یافته است، که بخشی از آن نیز به بازسازی خسارات عشایر این استان اختصاص خواهد یافت.

کد خبر : ۲۹۶۵۸۶