خبرگزاری کار ایران

عضوخانه شهرسازان ایران در گفت‌وگو با ایلنا

تعداد زیادی از خانه‌های اجاره‌ای متعلق به روستاییان و عشایر است

عضوخانه شهرسازان ایران گفت: تعداد زیادی از خانه‌های اجاره‌ای کرمانشاه متعلق به روستاییان و عشایر است.

مهری در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا درکرمانشاه به بررسی مسکن‌های خالی از سکنه و بدون مستاجر این شهر پرداخت.

وی با بیان اینکه وجود خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه شود، اظهار کرد: خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند هزینه‌ای گزاف برای مدیریت شهری در پی داشته باشد.

این کارشناس ارشد شهرسازی تاکید کرد: با عبور از سطح خیابان‌های اصلی و فرعی شهرک‌ها متوجه خواهید شد که مشاوران املاک و بنگاه‌ها هرکدام خانهه‌ای زیادی برای رهن و اجاره گذاشته‌اند و همچنان بدون مشتری مانده است.

عضوخانه شهرسازان ایران بیان کرد: چند سال گذشته بدون برنامه‌ریزی مدون و نظارت، مثلثی از ساخت مسکن تحت اضلاع مسکن مهر از سوی دولت، تراکم و آپارتمان‌سازی از سوی سرمایه‌گذاران و پیمانکاران و نیز ساخت طبقه و طبقات بر روی خانه‌های قبلی (اکثرا کم‌دوام و سبک‌سازی) از سوی قشر فقیر و ساکنان حاشیه شهرها شهر را فربه کرده در حالیکه همگام با این عرضه مسکن، نرخ رشد جمعیت افزایش قابل توجهی نداشته است.

مهری تاکید کرد: در واقع عرضه مسکن بر تقاضا پیشی گرفت و رکود در خرید و فروش و حتی به رهن و اجاره هم رسیده است. وجود این خانه‌های اضافی در سطح شهر هزینه‌های گزاف و غیرقابل مشخص را برای مدیریت شهری به بار آورده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این موارد واگذاری انشعابات است، افزود: سازمان‌های ذیربط در حال واگذاری انشعابات جدید هستند در حالی‌که خیلی از اشتراک‌های واگذار شده قبلی کماکان بلا استفاده هستند.

این کارشناس مسایل شهری اظهار کرد: تعداد زیادی از خانه‌های اجاره‌ای کرمانشاه منتسب به روستاییان و عشایر است که سال‌های گذشته بدون دغدغه و افزایش کرایه سالیانه توانسته‌اند خانه خود را اجاره دهند و علاوه بر ارزش روز افزون ملک خود ماهیانه کرایه هم دریافت کنند ولی امسال برخلاف سال‌های گذشته هر روز باید از این بنگاه به آن بنگاه مراجعه تا شاید مستاجر بدست بیاورند، با کرایه کمتر تا لااقل مراقبی برای خانه‌شان شود.

مهندس مهری با تاکید بر اینکه فروش خانه هم اکنون در وضعیت رکود می باشد، افزود: در این میان تنها چیزی که یک امید در مالکان و فروشندگان مسکن و سرمایه گذاران بخش مسکن ایجاد کرده بحث توافقات بین المللی هسته ای است که خود را آماده کرده اند که بازار خانه بار دیگر رواج از دست رفته ی خود را باز یابد.

عضوخانه شهرسازان ایران تصریح کرد: درحالیکه به نظر بنده این امکان وجود ندارد و اگر هم توافق هسته ای بر بازار مسکن اثر گذار باشد قطعا برعکس نظر سرمایه گذاران بخش مسکن و فروشندگان خانه می باشد و تنها دلیل آن پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای مسکن می باشد.

کد خبر : ۲۹۶۸۲۵