خبرگزاری کار ایران

فرماندار سیاهکل

اندیشه‌های توسعه گرایانه باید تقویت شوند

فرماندار سیاهکل بر لزوم فعالیت تشکل‌های مردمی در راستای توسعه تاکید کرد و با اشاره به اینکه این تشکل‌ها صدای مردم هستند، گفت: اندیشه‌های توسعه‌گرایانه باید تقویت شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحیم حیدری عصر روز گذشته در اولین جلسه کمیته بررسی مقدماتی و برنامه‌ریزی توسعه سیاهکل با اشاره به قابلیت‌های فراوان این شهرستان برای توسعه، گفت: سیاهکل سرزمین بکری‌ست و سال‌ها محروم مانده اما با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود می‌توان عقب ماندگی‌ها را جبران کرد و این شهرستان را به عنوان نگین سبز منطقه معرفی کرد.

وی افزود: نوع نگاه به بودجه دولتی در سیاهکل ویژه است و اگرچه اختصاص بودجه به این شهرستان در سال گذشته ده درصد افزایش یافت اما این بودجه جوابگو نیست و نیازمند بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی هستیم.

نقش مدیریت در به ثمر رسیدن پروژه‌ها تاثیرگذارست

نماینده مردم سیاهکل در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به تعابیر متفاوتی که از توسعه وجود دارد، گفت: نخست باید ببینیم از بحث توسعه چه می‌خواهیم، توسعه را چگونه تعریف می‌کنیم و اینکه توسعه و رشد و عدالت چه ارتباطی با هم دارند.

ابوذر ندیمی ادامه داد: خیلی از مباحث مطرح شده، صحیح و اصولی هستند اما به توسعه مربوط نمی‌شوند بنابراین اول باید به مبنای مشترکی در رابطه با توسعه برسیم و بعد از آن مسئولیت دولت را هم در این زمینه مشخص کنیم و بپذیریم که برخی مسائل مربوط به توسعه فقط در انحصار دولت نیست.

وی با اشاره به مسئله توریسم و نقش آن در توسعه، اظهار کرد: در این باره اول باید زاویه دید هماهنگ شود و سپس ساختارهای اداری و بروکراتیک مورد بررسی قرار گیرد.

ندیمی تاکید کرد: بعضی مسائل موثر در بحث توسعه کشوری است و فقط مربوط به شهرستان نیست، مثل مساله «رکود» که کل کشور درگیر آن است.

وی به نقش مدیریت در به ثمر رسیدن پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: با تغییر مدیریت، سیاست نیز تغییر می‌کند و چون ثبات مدیریتی وجود ندارد طبعا «پروژه‌ها به ثمر نمی‌رسند.

ندیمی اضافه کرد: به عنوان مثال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مصوب دولت قبلی مانده است که به اجرا نرسیده و این‌ها مسائلی است که ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا جبران شود.

تاکید بر داشتن یک مدل و الگو برای طرح توسعه

مدیر مرکز آموزشی دولتی کشور، ضمن تاکید بر داشتن یک مدل و الگو برای طرح توسعه گفت: کشور باید با بودجه اقتصادی اداره شود و بودجه اقتصادی یعنی بودجه دولتی بعلاوه بودجه غیر دولتی.

اسماعیل ملک اخلاق نقش مهم دولت را ایجاد بوروکراسی تخصصی بیان کرد و افزود: به لحاظ بوروکراسی در سطح ملی ضعیف هستیم و یکی از دلایل توقف ما در این است که چراغ علم و دانش در سیستم‌های اداری ایران خاموش شده است.

وی ضمن تاکید بر بوروکراسی سالم عنوان کرد: عدم نظارت صحیح در نظام اداری ایران یکی از سرعت‌گیرهای توسعه است.

مدیر مرکز آموزشی دولتی کشور ادامه داد: نکته بعدی بوروکراسی خلاق است، ما راهی نداریم مگر اینکه مدل درستی داشته باشیم و ایده‌های خود را به صورت یک بسته منسجم تنظیم کنیم.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی، گفت: بخش خصوصی جایی می‌رود که ارزش افزوده بالا باشد.

ملک اخلاق تصریح کرد: معافیت‌ها، همراهی‌ها، همدلی‌ها و ایجاد امنیت باید در جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی ایجاد شود.

کد خبر : ۲۹۷۲۳۰