خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان خبر داد

طراحی و ساخت دو دستگاه بارگیری مواد معدنی در بندر امام

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: برای بومی‌سازی تجهیزات فنی موردنیاز بنادر کشور، شرکت کشتیبان جنوب بندر موفق به طراحی و ساخت دو دستگاه بارگیری مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام، عبدالهی افزود: در راستای اجرای سیاست‌های راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر بهره‌گیری حداکثری از توان بخش خصوصی داخلی در توسعه بنادر، کار طراحی این دستگاه از سال ۹۱ شروع و در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید.

وی در حاشیه‌ مراسم بهره‌برداری از تجهیزات مذکور و تجلیل از مدیران شرکت کشتیبان جنوب بندر  در ادامه افزود: میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده  برای ساخت  این دستگاه بالغ‌ بر سی میلیارد ریال بوده است.

عبدالهی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته کار بارگیری مواد معدنی به کشتی حدود ۱۰ الی ۱۲۵ روز زمان می‌برد، گفت: با ساخت و بهره‌برداری از این دستگاه  نرخ سرعت بارگیری به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته و اکنون عملیات بارگیری کشتی ده هزار تنی  طی ۳ الی ۵ روز  انجام می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) تصریح کرد: قیمت نمونه  خارجی این دستگاه دو و نیم میلیون یورو هست که در جهت جلوگیری از خروج ارز، توسعه صنعت داخلی و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از آلایندگی‌های زیست‌محیطی و صرفه‌جویی ارزی، این دستگاه ساخته و به مرحله بهره‌برداری رسید.

مهندس عبدالهی در تشریح دیگر ویژگی‌های این تجهیز بیان داشت: این دستگاه با وزن ۱۸۰ تن، به‌عنوان نمونه داخلی در کل بنادر کشور بوده که با ساخت آن ضمن جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز، باعث افزایش قابل‌توجه عملیات کشتی‌ها شده و با مجهز بودن به سیستم هیدرولیک، توانایی جابجایی آن  در تمامی نقاط مجتمع بندری مقدور می‌باشد.

یادآوری می‌شود دستگاه ساخته‌شده توسط مهندسین متخصص و توانمند شرکت کشتیبان جنوب بندر؛ به‌صورت تخصصی برای عملیات بارگیری  کود شیمیایی و مواد معدنی به کشتی‌ها ساخته‌شده و بکارگیری آن علاوه بر مزیت‌های اشاره‌شده موجب جلوگیری از پرداخت دموراژ و هزینه دیرکرد به کشتی‌ها شده است.

کد خبر : ۲۹۷۲۹۸