خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

جشنواره رضوی در بیش از 75 کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، با بیان اینکه جشنواره رضوی در سال‌های متوالی با موضوع مناظرات رضوی و سبک زندگی رضوی برگزار شده است، در سال‌جاری با موضوع نماز برگزار می‌شود، گفت: جشنواره رضوی در بیش از 75 کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، ناصر مقدم امروز در جمع خبرنگاران با تشریح روند همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی و تبریک آغاز دهه کرامت اظهار کرد: اول تا ۱۱ ذی القعده میلاد با سعادت حضرت معصومه (سلام اله علی‌ها) تا ولادت امام رضا (علیه السلام) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.

مقدم با اشاره به اینکه رفتار حضرت معصومه (سلام اله علی‌ها) با برادر گرامیشان یادآور برخورد حضرت زینب (سلام اله علی‌ها) با امام حسین (علیه السلام) است، ادامه داد: آن حضرت در ‌‌نهایت غربت رنج سفر را بر خود هموار کرده و برای دیدار برادرشان به شهر قم قدم گذاشتند.

این مقام مسئول به روایتی از امام صادق (علیه السلام) مبنی بر اینکه خداوند را حرمی است و آن کعبه است، حضرت علی (علیه السلام) را حرمی است و آن کوفه است و شیعیان را حرمی است و آن قم است، اشاره کرد و گفت: در روایات بسیاری از ائمه معصومین نقل شده است که هر کس برای زیارت به قم برود بهشت بر او واجب می‌شود.

مقدم با تاکید بر اینکه «معصومه» لقبی است که امام رضا (علیه السلام) به ایشان داده است، خاطرنشان کرد: سالروز ولادت حضرت معصومه (سلام اله علی‌ها) به عنوان روز دختر نامیده شده است که بانوان و دختران مسلمان می‌توانند از سیره و منش این بزرگوار به عنوان الگوی خود بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه به برنامه‌های دهه کرامت در کشور و استان زنجان اشاره کرد و افزود: دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان متولی جشن‌های مردمی معرفی شده است.

وی افزود: در همین راستا کانون‌های فرهنگی و هنری مزین به نام امام رضا (علیه السلام) برنامه‌های فرهنگی و دینی اجرا خواهند کرد.

مقدم به اجرای همایش فرهنگی و هنری رضوی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: این همایش برای سیزدهمین سال متوالی در سطح کشور اجرا می‌شود.

این مقام مسئول به اهمیت مقوله نماز و تاکیدات ائمه معصومین بالاخص امام رضا (علیه السلام) در خصوص اقامه فریضه نماز اشاره و تصریح کرد: این بزرگان در زمینه نماز اول وقت و به صورت دسته جمعی احادیث بسیاری نقل کرده‌اند.

مقدم به روایاتی از نماز و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: به فرموده بزرگان دینی نماز انسان را از بدی و زشتی باز می‌دارد و پذیرفته شدن اعمال انسان‌ها مبنی بر پذیرفته شدن نماز است.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (علیه السلام) نیز عنایات خاصی به امر نماز دارند و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره رضوی به مساله نماز پرداخته است.

مقدم افزود: به فرموده امام رضا (علیه السلام) نماز هر انسان پارسایی را به خدا نزدیک می‌کند و بهتر است در اول وقت به آن پرداخته شود.

وی با یادآوری اینکه امام رضا (علیه السلام) در روایتی می‌فرمایند: در حالت کسالت و با خواب آلودگی نماز اقامه نکن و با آرامش نماز را اقامه کن چرا که خداوند ناظر بر نماز ماست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه جشنواره رضوی در استان زنجان در سال‌های متوالی با موضوعات مناظرات رضوی و سبک زندگی رضوی برگزار شده است، افزود: امسال برای اولین بار جشنواره رضوی با موضوع نماز در آموزه‌های رضوی برگزار می‌شود.

مقدم با تقدیر از افرادی که زمینه این جشنواره را فراهم کرده‌اند، تصریح کرد: این جشنواره در بیش از ۷۵ کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از آبان سال گذشته فراخوان این همایش آماده و پس از تائید پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات و دبیرخانه جشنواره در مشهد مقدس به مراکز علمی، حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های متولی ارسال شد.

وی ادامه داد: امسال ستاد اقامه نماز و کانون پروش فکری کودکان ونوجوانان با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اجرای این همایش همکاری داشتند و در مراسم اختتامیه از ظرفیت دستگاه‌های استان استفاده کنیم.

مقدم از دریافت چکیده مقالات ۹۲ اثر در دبیرخانه این همایش در زنجان خبر داد و افزود: از بین این آثار ۶۱ اثر انتخاب و برای داوری نهایی به پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال شد.

این مقام مسئول افزود: مراسم اختتامیه همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی در نوبت صبح و بعد از ظهر چهارشنبه برگزار می‌شود که در نوبت صبح علما و بزرگان دینی استان حاضر و شاهد سخنرانی دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد کشور خواهیم بود.

به گفته وی، امید می‌رود این همایش بتواند در راستای تبین امر نماز در بین جوانان و نوجوانان و تولید آثار فاخر فرهنگ و هنری موثر باشد.

مقدم در پایان این نشیت خبری خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه از سه اثر در سطح علمی، ترویجی و ۲ اثر در سطح علمی، پژوهشی تجلیل می‌شود.

کد خبر : ۲۹۷۶۶۳