خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور

دوران سخت تحریم‌ها با پایداری فعالان اقتصادی در حال سپری شدن است

معاون اول رییس جمهور گفت: صنعتگران و فعالان اقتصادی مازندران باید قدر این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها را بدانند و در دوران پس از تحریم، برنامه‌ای دقیق برای توسعه اقتصادی داشته باشند.

به گزارش ایلنا از ساری؛ جهانگیری عصر امروز در مراسم افتتاح خط تولید خمیر بازیافتی از کارتن باطله و در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور شرایط ویژه‌ای است و هم اکنون دوران خاصی را از نظر اقتصادی سپری می‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در سالهای گذشته به معنای واقعی کلمه جهاد و تلاش کردند و علی رغم میل دشمنان، توانستند چراغ صنعت کشور را روشن نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه البته برخی بخش‌های اقتصادی و صنعتی نظیر صنعت نفت و گاز از تحریم‌ها آسیب دید، خاطرنشان کرد: با این وجود صنعتگران و فعالان اقتصادی تلاش کردند که صنعت ایران را سرپا نگه دارند.

جهانگیری با یادآوری ظرفیت‌های برجسته و مزیت‌های ویژه استان مازندران تصریح کرد: مازندران می‌تواند یکی از قطب‌های مهم تولید و صادرات کشور باشد؛ چرا که این استان دارای مرز آبی با چند کشور مهم و ثروتمند است و ایران هیچ مسئله‌ای با کشورهای حاشیهٔ دریای خزر ندارد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: صنعتگران و فعالان اقتصادی مازندران باید قدر این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها را بدانند و در دوران پس از تحریم، برنامه‌ای دقیق برای توسعه اقتصادی داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توانمندی تیم مذاکره کنندهٔ هسته‌ای کشورمان گفت: تیم مذاکره کنندهٔ هسته‌ای، افرادی مسلط و توانمند بودند که توانستند در مدت مذاکرات سخنان منطقی خود را بر کرسی بنشانند و از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

جهانگیری با یادآوری اینکه در رژیم سابق سفیر آمریکا یا انگلیس سیاست‌های خودشان را به مقامات آن رژیم دیکته می‌کردند و حتی شاه مملکت جرأت هیچ گونه اعتراضی نداشت در حالی که سیاست‌های آمریکا و انگلیس در آن مقطع کاملاً بر خلاف منافع و مصالح ملی ایران بود تصریح کرد: امروز وزیر خارجه ایران در مقابل شش قدرت جهانی می‌نشیند و از موضع عزت مذاکره نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت دوران پس از توافق، این دوران را ویژه و استثنایی توصیف کرد و گفت: باید مراقبت کنیم که انتظارات به شکل غیرواقعی در دوران پس از تحریم بالا نرود.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما هیاهوهای داخل آمریکا را نیز به حساب نمی‌آوریم زیرا اگر آمریکا بخواهد اقدامی خارج از توافق صورت گرفته انجام دهد در حقیقت خود را بی‌اعتبار و منزوی کرده و دیگر کشوری حاضر نیست با آمریکا وارد مذاکره شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با ۱۴۰۰ میلیارد دلار ارزش تولید ناخالص داخلی را نمی‌توان به سادگی تحلیل کرد، گفت: در این شرایط هنوز بهره وری نیروی کار و طرح‌های صنعتی و تولیدی پایین است.

جهانگیری با تاکید براینکه دوران سخت تحریم‌ها با پایداری و مقاومت فعالان اقتصادی کشور در حال سپری شدن است، افزود: اگر صنعتگران کشور و فعالان اقتصادی در دوران تحریم‌ها تسلیم شده بودند و اقتصاد کشور زمین گیر شده بود، بی‌تردید هیچ کشوری حاضر به مذاکره با ما نبود.

وی ادامه داد: اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با آرامش و ثباتی که در اقتصاد کشور ایجاد شد، تحریم کنندگان ایران فهمیدند با دولتی مجرب و مدیرانی کاردان روبرو هستند که توانسته‌اند تورم کشور را در یک سال ۲۵ درصد کاهش دهند و این درحالی است که تحریم کنندگان ایران تصور می‌کردند تورم به شکل صعودی بالا خواهد رفت و اقتصاد ایران متوقف خواهد شد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رویکرد جدی دولت مبنی بر توجه به بخش خصوصی گفت: همه اعضای دولت معتقد هستند که بخش خصوصی باید مدار و محور اقتصاد کشور باشد و باورمان این است که دولت نباید متولی امور اقتصادی باشد چرا که ورود دولت به عرصه اقتصادی برای بخش خصوصی ایجاد مزاحمت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در دوران پس از تحریم عرصه اقتصاد صحنه رقابت است، خاطرنشان کرد: هرکس بخواهد در عرصه اقتصاد به فعالیت بپردازد باید در حوزه رقابت ورود پیدا کند و چه برای پیمانکاری و چه در زمینه فروش محصولات باید رقابت اقتصادی ملاک باشد.

معاون اول رییس جمهور خطاب به فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان گفت: اگرچه در دوران تحریم هزینه‌های اضافه بر شما تحمیل شد اما این مشکلات در دوران پس از تحریم از بین خواهد رفت و به یاد داشته باشید که برای ادامه حیات کارخانه‌های خود باید کالای با کیفیت و رقابتی تولید کنید.

 جهانگیری با بیان اینکه در دوران پس از تحریم حتماً به وفور از منابع خارجی استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: از این پس صنعتگران و فعالان اقتصادی شرکای خارجی خود را انتخاب خواهند کرد زیرا شرکت‌های خارجی خوب می‌دانند که صنعتگران ایرانی دوران سختی را سپری کرده‌اند و اینکه ما بخواهیم بازار کشورمان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم غیرممکن است.

 جهانگیری با اشاره به جلسه ‌ستاد اقتصادی دولت که صبح روز گذشته با حضور رییس جمهور برگزار شد گفت: در این جلسه بررسی کردیم که چه تصمیماتی باید اتخاذ شود تا از صادرات غیرنفتی حمایت گردد.

وی ادامه داد: عصر دیروز نیز در جلسه هیات دولت بحث اصلی درخصوص برنامهٔ جامع بهره‌وری بود چرا که این موضوع بسیار اهمیت دارد و اقتصاد ایران از اینکه بهره‌وری نیروی کارش پایین است، رنج می‌برد.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از اظهار نظر غیرکار‌شناسی برخی افراد درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: بسیار ناراحت کننده است عده‌ای که الفبای اقتصادی را نمی‌دانند و در اقتصاد هیچ مسئولیتی ندارند آنچنان راجع به اقتصاد حرف می‌زنند که گویا در این زمینه استاد هستند و هرگونه که می‌خواهند دولت را نیز متهم می‌کنند.

 جهانگیری خطاب به این افراد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را یکبار بخوانید نه اینکه فقط کلمه اقتصاد مقاومتی را دریافت کنید و براساس فهم خود آن را مورد تفسیر قرار دهید. با برخی تفسیر‌ها از این سیاست‌ها، حتی اقتصاد یک روستا را هم نمی‌توان اداره کرد، در حالی که اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد اول جهان است و ادارهٔ اقتصادی با این حجم و بزرگی، آسان نیست.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند هوشمندانه و عالمانه دارد که می‌تواند اقتصاد بزرگی همچون اقتصاد ایران را اداره کند و من خود را به بند بند و کلمه و کلمه آن متعهد می‌دانم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه یکی از جهت گیری‌های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات غیرنفتی است، خاطرنشان کرد: تحقق افزایش صادرات غیرنفتی نیز به سادگی می‌سر نیست زیرا همانطور که ما حاضر نیستیم بازار خود را به سادگی در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم آن‌ها نیز نسبت به بازارشان حساس هستند و ما باید برای ورود به بازارهای بین المللی مدبرانه و با برنامه عمل کنیم.

وی در پایان از پسا تحریم به عنوان دوره جدید شکوفایی اقتصاد ایران نام برد و خاطر نشان کرد: افزایش تولید، حضور در بازار جهانی، جذب منابع خارجی؛ ایجاد اشتغال و رفاه و آسایش مردم از برنامه‌های جدی دولت پس از تحریم است.

کد خبر : ۲۹۸۰۸۸