خبرگزاری کار ایران

پنجشنبه هفته جاری

بزرگداشت سالروز درگذشت دکتر معین برگزار می‌شود

دبـیر سـتاد بزرگداشت چهل و چهارمین سـال‌روز درگذشـت محـمد معـین از برگزاری این مراسم در روز پنجشنبه 29 مرداد در آستانه اشرفیه خبر داد.

به گزارش، شهردار آسـتانه با اعلام این خبر اظهار کرد: آستانه اشرفیه پایتخت فرهنگی و مذهبی استان گیلان است و وجود مقدس بارگاه نورانی امامزادگان واجب الحترام بویژه حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع)، موسس اولین حکومت شیعه در این استان و بعد‌ها در ایران از بزرگ‌ترین امتیازات این شهر محسوب می‌شود.

علی شفیعی وجود آرامگاه استاد دکتر محمد معین محقق و ادیب فرزانه که از چهره‌های ممتاز و شناخته شده معاصر در عرصه علم، تحقیق، زبان و ادبیات فارسی به شمار می‌رود را از دیگر دلایلی عنوان کرد که آستانه اشرفیه را به پایتخت فرهنگی گیلان مبدل نموده است.

وی با بیان اینکه دکتر معین اولین کسی بود که در ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی به دریافت درجه دکتـرا نایل گردید، افزود: این محقق گرانقدر دارای آثار فراوانی در زمـینه زبان و ادبیات فارسـی است.

شفیعی به ستاره ناهید بعنوان اولین اثر دکتر معین اشاره کرد و گفت: مشـهور‌ترین اثر ایـن استاد فرهیخته فرهنـگ فارسی معین است که در قالب ۶ جـلد منتشر شد و بدین ترتیب ایرانیان اصلاح تلفظ زبان فارسـی را مرهون این دانشمند شدند.

دبیر ستاد بزرگداشت دکتر معین تصریح کرد: مجموعه شهرداری آستانه اشرفیه همواره خود را متولی در راه خدمت به خانواده معین و حفظ ارزشهای این محقق برجسته می‌داند.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۵۰ که دکتر محمد معین درگذشت، شهرداری خدمات شایانی را برای گسترش محل دفن آرامگاه و فضای پیرامون آن انجام داد و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

شفیعی بهسازی و احیای فضای سبز، نور‌پردازی و احداث دو آبنما در ورودی آرامگاه، راه اندازی نگارخانه هنرهای تجسمی استاد دکتر محمد معین، نصب ۲ لوح (کتیبه) سنگی از زندگینامه و اشعار استاد محمد معین، نصب تابلوی ورودی آرامگاه و ۲ تابلوی راهنما را بخشی از اقدامت شهرداری آستانه اشرفیه در دوسال گذشته معرفی کرد.

شهردار آستانه اشرفیه در پایان، انتخاب خود بعـنوان دبیر ستاد چهل و چهارمین سال بزرگداشـت دکتر محـمد معین و خدمت در راه حفظ ارزشهای این استاد دانشمند را افتخار دانست و از برگزاری مراسم بزرگداشت این شخصیت علمی در روز پنجشنبه مورخه 29 مرداد از ساعت ۱۸ در جوار آرامگاه وی خبر داد.

کد خبر : ۲۹۸۱۷۳