خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری استان خبر داد

کشورهای عضو اکو در راه زنجان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، با اشاره به برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی در شهریور ماه سالجاری، گفت: دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و اولین جشنواره بین الملی غذای کشورهای عضو اکو «راه ابریشم» در زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان با حضور کشورهای سازمان اکو، ا ظهار داشت: کشورهای عضو اکو دارای ظرفیتهای ویژه در این زمینه هستند.

رحمتی، با بیان اینکه، سازمان میراث فرهگی وگردشگری با همکاری سازمان اکو این جشنواره را برگز ار می‌کنند، افزود: احیای میراث فرهنگی و معنوی در حوزه غدایی و غذاهای «جاد ابریشم» وزمینه آشنایی فرهنگی را دراین زمنیه حائز اهمیت است.

وی، در ادامه برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی را در راستای اهداف و سیاستگذاریهای ویژه در شهریور ماه هر سالجاری عنوان کرد وگفت: در سالجاری علاوه بر مجموعه گاوازنگ (ایل داغی) زنجان کارخانه کبریت سابق نیز دراین زمینه در جریان برگزاری این جشنواره فعال خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجا، زمان برگزاری را ۱۳-۹ شهریور ماه سالجاری اعلام کرد وگفت: نزدیک ۶۰ غرفه با ۲نفر نیروی انسانی از استان‌ها خواهد بود.

رحمتی، همچنین برگزاری این جشنواره را در کنار، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی را دارای نقش اساسی برشمرد و اظ‌ها رداشت: اکثر استانهای سراسر کشور در این جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی حضور دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، با بیان اینکه توسعه بحث گردشگری در این راستا از اهم برنامه‌ها خواهد بود، گفت: تورهای گردشگری زیادی از این جشنواره استقبال کردند.

رحمتی، طراحی لگوی جشنواره را بعد از ده سال مهم دانست و گفت: شعار دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در این دوره را «شما دعوتید به صرف آش» عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، با اشاره به عضویت کشورهای زیادی در این سازمان اکو، افزود: کشورهای ایتالیا، اسپانیا و چین کشورهای مبدا دراین زمینه هستند.

وی، با بیان اینکه تا به امروز ۲۱ استان دراین زمینه اعلام آمادگی کردند، اظهار داشت: سطح امکانات برای برگزاری جشنواره وشرکت کنندگان در سالجاری مطلوب است.

 در ادامه، این جلسه حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان، نیز با اشاره به اینکه برای برگزاری این جشنواره در زنجان شاهد اجرایی تعریض، عملیات عمرانی در محدوده پارک گاوازنگ زنجان هستیم اظهار داشت: در برگزاری دهمین جشنواره شاهد ساماندهی محل برگزاری این اتفاق مهم در زنجان خواهیم بود.

شهردار زنجان، برگزاری شبهای فرهنگی را در محل سینما روباز از جمله برنامه‌ها با حضور استانهای مختلف عنوان کرد وگفت: شهر زنجان با اجرایی این برنامه‌ها بیشتر از پیش شاهد احیاء آیین‌های ملی وفرهنگی خواهد بود.

صفوی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان نیز دراین زمینه با اشاره به اینکه زنده نگاهداشتن آیین‌های معنوی دارای اهمیت اساسی است، اظ‌ها رداشت: در دهمین جشنواره شاهد ساماندهی محل برگزاری این اتفاق مهم در زنجان هستیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار شاهد تهیه فیلم مستند سینمایی از روند شکل گیری این جشنواره از سالهای ۸۴ تا به امروز خواهد بود تصریح کرد: در طول برگزاری این جشنواره شاهد جشنواره مثل‌ها و متل‌ها نیز خواهیم بود.

کد خبر : ۲۹۸۴۰۹