خبرگزاری کار ایران

پنج اثر برگزیده در همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی تجلیل می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: همزمان با برگزاری همایش علمی و پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی از بین ۶۰ اثر داوری شده از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پنج اثر برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امروز (۲۸ مرداد) در مراسم افتتاحیه همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی اظهار کرد: این برنامه از سری برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) است که با موضوع نماز در آموزه‌های رضوی در زنجان برگزار می‌شود.

مقدم، با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی و هنری درتمام استان‌ها با موضوعات مختلف برگزار می‌شود، ادامه داد: جشنواره بین المللی امام رضا به صورت همزمان در دهه کرامت در بیش از ۷۵ کشور دنیا در حال برگزاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (علیه السلام) از ابتدای دهه کرامت در سطح کشور کلید می‌خورد، افزود: اختتامیه این جشنواره به صورت متمرکز درمشهد مقدس با حضور شخصیت‌های برجسته دینی و علمی در سالروز میلاد با سعادت امام رضا (علیه السلام) برگزار می‌شود.

مقدم با اشاره به اینکه در پنج سال نخست اجرای این جشنواره در استان زنجان همایش علمی پژوهشی جلوه‌های معرفتی در مناظرات رضوی برگزار شد، خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته نیز سبک زندگی و منزلت خانواده در فرهنگ رضوی موضوع این جشنواره بود.

به گفته این مقام مسئول امسال برای اولین بار این برنامه در قالب همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی درحال برگزاری است.

وی خطاب به رحانیون و اندیشمندان حاضر در این همایش اظهار کرد: همه محققان در موضوع نماز و دانش معارف اسلامی در مساجد و مدارس بیانات ارزشمندی را به جامعه ارائه داده‌اند، ولی لازم است مطالبی در باب اهمیت نماز در منظر حضرت امام رضا (علیه السلام) عرض می‌کنم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تقدیر از ستاد اقامه نماز، بنیاد بین الملللی امام رضا (علیه السلام)، دبیر علمی همایش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، افزود: برای این همایش که از آبان سال گذشته فراخوان آن به ادرات، موسسات و حوزه‌های علمیه ارسال شد ۹۲ چکیده مقاله ارسال شده بود که ۶۰ اثر برای داوری نهایی به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ارسال شد که پنج مقاله به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: مقالات برگزیده ۲ اثر دربخش علمی، پژوهشی و سه اثر در بخش علمی، ترویجی است که بعد از ظهر امروز ارائه خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: از تمام استان‌های کشور مقاله ارسال شده است ولی بیشتر مقالات به استان‌های قم، خراسان رضوی، زنجان و فارس تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه نماز به عنوان یکی از ارکان دین به عنوان عبادتی که خداوند بر آن تاکید داشتند، مورد توجه است، تصریح کرد: ائمه معصومین هر یک به نوبه خود تاکیداتی بر اهمیت نماز دارند ولی در این همایش فلسفه نماز از منظر امام رضا (علیه السلام) مورد تاکید است.

مقدم ادامه داد: آن حضرت نماز را بهترین و ارزشمند‌ترین عبادت از منظر خداوند می‌دانند و می‌فرمایند: نماز هر انسانی را به سوی رستگاری دعوت می‌کند.

وی اضافه کرد: آن حضرت بار‌ها بر اقامه نماز اول وقت تاکید داشتند که نمونه بارز آن را می‌توان در یکی از مناظرات ایشان با فرق آن زمان در خصوص موضوع توحید شاهد بود که آن حضرت در لحظه نماز این مناظره را که د لحظه گرایش آن فرد به دین اسلام بود ترک کردند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به فواید و برکات نماز اشاره کرد و گفت: نماز اول وقت نظم و انظباط در زندگی انسان ایجاد می‌کند و درزندگی انسان وقت‌شناسی از امورات مهم است و اگر قرار باشد نماز را به موقع اقامه نکنیم دچار اشکالاتی می‌شویم.

به گفته مقدم، حضور قلب از منظر آن حضرت و فرمایشات ایشان به آباذر مورد تاکید است چرا که از منظر ایشان «خدواند نور دیده من را نماز قرا داده و نماز را محبوب من کرد همچنان که غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب تشنه قرار داد با این تفاوت که گرسنه با خوردن غذا و تشنه با خوردن آب سیر می‌شود ولی من از خواندن نماز سیر نمی‌شوم».

وی در پایان با ابراز قدردانی از مشارکت محققان شرکت کننده در این همایش افزود: امیدوارم امروز علاوه بر تحقیقه در خصوص نماز از لحاظ علمی و پژوهشی بتوانیم در عمل به احکام و مسائل ارزشمند نماز کارهای بزرگی انجام دهیم.

در ادامه این همایش از کتابی با عنوان «هشتمین خورشید خراسان» تالیف موسی حسینی رونمایی شد.

کد خبر : ۲۹۸۶۰۳