خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن کارفرمایان و کارآفرینان بابل در گفت‌وگو با ایلنا

عملکرد بانک‌ها از عوامل تاثیرگذار موانع تولید است

رئیس انجمن کارفرمایان و کارآفرینان بابل می‌گوید: روند کنونی عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی از عوامل تاثیر‌گذار موانع تولید بوده و عملا به نوعی رقیب تولیدکنندگان شده‌اند.

با ابلاغ سیاست‌های مقاومت اقتصادی از سوی رهبرمعظم انقلاب وتبیین جایگاه ویژه تولید برای تحقق مهم‌ترین منشور وراهبرد اقتصاد کشور، آینده‌ای روشن درحوزه‌های تولید و کارآفرینی گشوده شد.

دراین‌باره دولت تدبیر وامید که با شعارگره‌گشایی از مشکلات صنعت وصنعتگران به روی کارآمده با تدوین لایحه بسیار مهم رفع موانع تولید عزم راسخ خود را برای گشودن مشکلات این بخش نشان داد.

مشکلات صنعت، اگرچه بسیار پیچیده و بعضاً خود ساخته است اما با کمی همت و همراهی ارکان تولید می‌توان به جایگاهی رسید که باید باشیم.

امروز با وجود قوانین مناسب در حوزه تولید، این بخش مهم دراقتصاد کشور از مشکلات رنج می‌برد وصاحبان صنعت و کارآفرینان امید دارند موانع پیش روی صنایع برداشته شده و با عملی‌شدن وعده‌ها، توسعه صنعتی مورد نظر محقق شده ودرپی آن ایران به شکوفایی اقتصادی دست یابد.

دراین میان انجمن‌های کارفرمایی به عنوان یکی از تشکل‌های درگیر صنعت و تولید نقش انکارناپذیری درتبیین استراتژی صنعت به عنوان بازوان اجرایی دولت و دستگاه‌های ذیصلاح ایفاء می‌کنند.

در مازندران که درسال‌هایی نه چندان دور یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شد، صنایع در چند سال اخیر به دلایل متعددی با مشکلات حادی مواجه و در مقاطعی کارخانه‌ها با بحران‌های جدی روبرو و بعضاً تعطیل و اشتغال ده‌ها هزارنفر به خطر افتاده است.

انجمن‌های کارفرمایی به عنوان یکی از متولیان و سیاست‌گذاران بخش صنعت با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده‌اند و با این وجود ایستاده‌اند و با حمایت‌های پیگیر مسئولان استان و نمایندگان در مجلس و همراهی دستگاه‌های مسئول تلاش  کرده‌اند تا قطار خارج شده صنعت از ریل را به مسیر اصلی بازگردانند.

حرف و عمل مسئولان یکی شود

رئیس انجمن کارفرمایان و کارآفرینان بابل که نهاد تحت مدیریتش به دلیل عملکرد مطلوب به افتخارات متعددی از جمله کسب رتبه نخست تشکل برتر کشور نایل آمده درگفت‌وگوبا خبرنگار ایلنا در بابل، به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب ودولت تدبیر وامید برای رفع مشکلات صنعت و تولید برای اشتغال‌آفرینی درکشور اشاره کرده و می‌گوید: تولیدکنندگان امروز به عنوان سربازان جبهه‌های خودکفایی و استقلال کشور و پیشگامان اقتصاد مقاومتی انتظار دارند حرف و عمل مسئولان درباره تولید و جایگاه رفیع صنعتگران برای عزت بخشی به کشور یکی شود.

بانک‌ها رقیب صنعتگران!

محمدصادق رمضان‌پور با اشاره به وجود قوانین مناسب حمایت ازکارآفرینان وصنعت درکشور اظهار می‌دارد: رهبرمعظم انقلاب دغدغه‌شان درباره توسعه صنعتی را در سال‌های اخیر در قالب پیام‌های نوروزی به عینه نشان داده‌اند و دولت و مجلس همگام با رهنمودهای ارزشمند ایشان ‌‌نهایت تلاش خود را برای حل مشکلات این بخش به کارگرفته‌اند اما عملکرد نهادهای مرتبط با صنعت و به خصوص بانک‌ها به گونه‌ای است که گویی رقیب صنعت هستند و متاسفانه به جان تولید واشتغال افتاده‌اند.

رمضان‌پور با انتقاد از شیوه رفتار برخی سازمان‌ها مثل دارایی و تامین اجتماعی و بانک‌ها با صاحبان صنعت، ادامه می‌دهد: متاسفانه هنر امروز برخی دستگاه‌ها وسازمان‌ها به زندان انداختن کارفرمایان بابت مطالباتشان است و خیلی راحت با آبرو و اعتبار یک کارآفرین بازی می‌کنند.

نمک برزخم کارآفرینان می‌زنند!

رئیس انجمن کارفرمایان و کارآفرینان بابل می‌گوید: برخی افراد می‌فرمایند که کارآفرینان دید جامع وکلان نسبت به وضع داشته وبه اصطلاح پایشان را به اندازه گلیم خود دراز کنند تا گرفتار حبس و دادگاه‌ها نشوند و بنده به این عزیزان عرض می‌کنم که خود را یک ماه جای مدیران بگذارند واین‎گونه نمک بر زخم کارآفرین نپاشند.

رمضان‌پور ادامه می‌دهد: فریاد می‌زنیم که جلوی واردات بی‌رویه را بگیرید، گمرکات با کارآفرینان راه بیایند، دارایی مدام یقه کارآفرین را نگیرد، مالیات برارزش افزوده برای کارفرمایان سخت است، تسهیلات بانکی با سودهای ۲۰ تا ۳۰درصد کارآفریان را بیچاره کرده و..... اما هیچکس توجه ندارد و ما را دراین میدان سخت تنها گذاشته‌اند وانتظاردارند معجزه کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۴ شهرک صنعتی در بابل و اذعان به این مطلب که فقط نیمی از واحدهای مستقر در شهرک‌ها فعال هستند که این واحد‌ها هم با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، ادامه می‌دهد: با وجود تلاش مدیران ارشد وزارت صنعت وشهرک‌های صنعتی تولید درشهرک‌های صنعتی هنوز جان نگرفته و ادامه حیات شرکت‌ها و اشتغال منوط به حمایت جدی از کارخانه‌ها و پویایی دوباره واحدهای مشکل دارو تزریق نقدینگی به صنایع است تا ظرفیت‌های تولیدی خود را بالا ببرند.

تحریم‌های داخلی همچنان پابرجاهستند!

او با کنایه صحبت‌های خود را این چنین ادامه می‌دهد:

 با تمام مشکلات، تحریم‌ها را پشت سرگذاشتیم ودرمقابل غربی‌ها ایستادیم اما ظاهراً حریف تحریم‌کنندگان داخلی تولید نمی‌شویم و همچنان باید امیدوار باشیم که مشکلات رفع خواهند شد.

رمضان‌پور خاطرنشان می‌کند: سعادت و موفقیت کشورمان محقق نخواهد شد مگر آنکه ازکارآفرینان و سرمایه‌گذاران صنعتی حمایت به عمل آمده و سعادت جامعه را در رونق تولید وایجاداشتغال برای جوانان بدانیم.

رئیس انجمن کارفرمایان و کارآفرینان بابل گفت: همان‌گونه که معاون اول ریاست جمهوری درمراسم افتتاح چند طرح تولیدی دراستان گفتند، مازندران به لحاظ داشتن موقعیت خاص برای صادرات کالاهای تولیدی از طریق مرزهای زمینی و آبی، می‌تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصاد استان و کشور داشته و آینده‌ای روشن و امیدبخش برای استان متصور شد.

امروز سود درتولید نیست

او با تاکید مجدد بر نقش وجایگاه بخش تولید دراقتصاد کشور، رواج کارهای خدماتی ودلالی درکشور را تهدیدکننده کشور دانست و گفت: متاسفانه با شرایطی که برای تولید ایجادشده باید اذعان داشت که امروز سود درتولید و صنعت نیست و با حمایت‌هایی که از بخش تولید دریغ می‌شود، تولیدکنندگان به تدریج از تولید مایوس و ترجیح می‌دهند به سراغ کارهای غیرتولیدی بروند.

این کارآفرین و فعال عرصه تولید وصنعت با بیان این نکته که ایجاد هر کارخانه‌ای در هر نقطه‌ای از کشور و استان امنیت اقتصادی و اجتماعی را با خود همراه می‌کند، ادامه داد: اگر می‌خواهیم معضلات اجتماعی و فرهنگی را درجامعه حل کرده و به اجتماعی خوب برسیم، باید موانع را از سر راه تولید برداشته و از اقتصاد مبتنی بر صنعت حمایت کنیم.

رمضان‌پور یادآور شد: اقتصاد مقاومتی بر پایه تولید صنعتی و دل کندن ازدرآمدهای نفتی رمز خوشبختی و سعادت جامعه ماست و تولیدکنندگان وکارآفرینان به عنوان سربازان وایثارگران این جبهه باید حمایت شوند و از ادامه تلاش مایوس نشوند.

این‌ها مسکن درد بزرگ صنعت نیستند

رئیس انجمن کارفرمایان وکارآفرینان شهرستان بابل درپاسخ به این سوال که این انجمن چه اقداماتی را برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی وکارآفرینان انجام داده می‌گوید: تاکنون با تشکیل بیش از ۵۰ نشست تخصصی درانجمن با حضورمسئولان استانی ‌‌نهایت تلاش خود را برای رفع موانع فعالیت کارفرمایان انجام داده‌ایم و اگر چه ۸۰ درصد مشکلات جزیی واحد‌ها رفع شده امااعتقاد داریم این‌ها به مانند تزریق مسکن برای دردعظیمی است که ساختار صنعت را دربرگرفته وهنوز منتظر درمان اصلی این معضلات هستیم.

وی باردیگر از برنامه‌های حمایتی دولت دکترروحانی ازبخش تولید ورهنمودهای ارزنده رهبر انقلاب قدردانی کرده و می‌گوید: با وجود تلاش‌های به عمل آمده برای رفع مشکلات صنعتگران، اعلام می‌داریم که حال وروز تولید وصنعتگران خوب نیست لیکن ما تا آخرین نفس برای شکوفایی و رونق صنعت و شکوفایی اقتصاد استان تلاش خواهیم کرد.

کد خبر : ۲۹۸۸۶۴