خبرگزاری کار ایران

انتخاب ترکیب فعلی شورای شهر کاشان بستری برای تحولات عمرانی در شهر بود

در آستانه آغاز سال سوم فعالیت دورهٔ چهارم شورای اسلامی کاشان، رئیس و جمعی از اعضای این شورا به همت روابط عمومی شورا در نشستی مطبوعاتی و خبری به تشریح فرازهائی از فعالیت و عملکرد خود در سال کاری گذشته پرداختند.

به گزارش خبرنگارایلنا در کاشان، علی رسول‌زاده در این نشست در مقابل دستاوردهای کلان انقلاب از جمله ثبات نظام سیاسی کشور، مردم‌سالاری دینی و تجاری‌شدن هنر فرزندان دانشمند کشور به خصوص در طول یک دهه اخیر از کم رنگ بودن عدالت اجتماعی، ضعیف بودن قدرت اقتصادی و عدم پایبندی به قانون‌مداری برخی مسؤلان و مردم و عدم سنخیت تخصیص اعتبارات با برنامه‌ها و چشم اندازهای مملکت به عنوان ۴ چالش پیش روی مدیریت کلان کشور نام برد و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین وظایف کارگزاران نظام در بعد اجرائی و همچنین مدیریت شهری باید تکریم مردم و شهروندان در سیستم اداری باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان در مورد آخرین وضعیت فرودگاه این شهر گفت: موضوع فرودگاه از جمله پروژه‌های بر زمین ماندهٔ چند سالهٔ کاشان بود که شهردار به این موضوع ورود کرد و کار توانسته تا مراحل نهائی افتتاح فرودگاه پیشروی کند. مطمئنیم که مراحل فنی و پایانی این پروژه با گفت‌وگو و تعامل میان مسؤلان قابل حل است و شهروندان کاشانی به زودی می‌توانند شاهد پروازهای کاشان به سمت مشهد مقدس و بالعکس باشند.

وی در مورد وضعیت مصلای کاشان نیز گفت: مصلای این شهر ردیف بودجه‌های مشخص و معینی دارد و جدا از این ردیف‌های تعیین شده قانونی و حسابرسی شده خود مردم متدین کاشان نیز مطمئنأ علاقه‌مند به تکمیل این پروژه سیاسی مذهبی هستند.

رسول‌زاده همچنین درباره موضوع زائرسرای کاشان در مشهد مقدس گفت: پس از اختصاص یک زمین مناسب و خوب به اهالی شهر که در مشهد مهم‌ترین قسمت ماجرا به اجرای یک سازوکار مناسب و معقول بر پایهٔ عدالت محوری و قانون مداری برای ایجاد این پروژه است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان درباره آخرین وضعیت آزادسازی‌های حریم درجه ۱ و ۱۰۲ هکتاری محوطه باستانی سیلک نیز گفت: جدا از مسئله گمانه‌زنی‌های جدید فنی در حال انجام در محوطهٔ سیلک موضوع تعیین حریم نیز در دستور کار قرار دارد و مشخصأ با نظر مساعد سازمان مسکن و شهرسازی دادن زمین‌های معوض به مالکان حریم درجه ۱سیلک برای کم کردن محدوده این محوطهٔ باستانی مورد تصویب قرار گرفته است.

رسول‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد دیدگاه شورای اسلامی شهر کاشان پیرامون اوضاع و احوال فرهنگی شهر با رد بدون ضابطهٔ کمک‌های مالی شورا به هیئت‌های مذهبی گفت: شورای شهر فقط در بحث دادن مجوز ساخت و ساز به هیئت‌های مذهبی و کمک به برخی کانون‌های فرهنگی فعال که دارای برنامه مشخص فرهنگی هستند ورود می‌کند، اما در موضوع مباحث فرهنگی شهر معتقدم تا زمانی که موازی کاری فرهنگی در بین برخی از دستگاه‌های مسؤل شهرستان که در موضوعات فرهنگی فعالیت می‌کنند و برنامه فرهنگی خود را بر‌تر از دیگران می‌دانند ادامه دارد تردید نکنید که روال پائین بودن شاخص‌های فرهنگی شهر کاشان در بین شهرهای استان استمرار خواهد داشت.

وی افزود: در موضوع مباحث ویژهٔ بانوان و نیازهای این قشر و همچنین موضوعات ریشه‌ای خانواده‌ها تا کنون در شهر هیچ اقدام بنیادی و ریشه‌ای صورت نگرفته است و مسئله نگران کننده در این بین این است که برخی نظرات خود را در این موضوعات بر‌تر و صائب‌تر از دیگران می‌دانند و به دیگران اجازه ابراز نظر نمی‌دهند.

در این نشست خبری همچنین رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کاشان درباره وظایف و مسؤلیت‌های این کمیسیون گفت: با عنایتی که شورای دورهٔ چهارم در زمینه مباحث نظارت بر عملکرد مدیریت شهری داشت این کمیسیون از حدود کمتر از یک سال پیش کار خود را آغاز کرد. مجید شمس افزود: یک بعد وظیفهٔ کمیسیون حقوقی و نظارت بررسی عملکرد بودجه‌ای، مزایده‌ها و بررسی موضوعات مالی و حقوقی پروژه‌های عمرانی مدیریت شهری است و بعد دیگر نیز اعاده حقوق و مطالبات مدیریت شهری از دستگاه‌ها و برخی نهادهای خصوصی و به ویژه در بحث مالیات‌ها و عوارض‌ها ست.

وی با اشاره به موضوع پروژه مجمتع تجاری بهشت تصریح کرد: این پروژهٔ مشارکتی از گذشته‌های نه چندان دور دارای چالش‌های حقوقی بود و کمیسیون حقوقی و نظارت شورا اصرار داشته و دارد تا سهم مالکیتی شهرداری در این موضوع به صورت مشخص و قانونی معین شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به آغاز دوران جدید دگرگونی عمرانی در شهر و عزم مدیریت شهری و شورای شهر در عدالت شهروندی افزود: کاشان در دوران مسؤلیت دوره چهارم شورای شهر و مدیریت شهری فعلی شاهد توسعه همه جانبه است. شهروندان امروز در اکثر نقاط شهر کاشان در حال رؤیت گام به گام عقب ماندگی‌ها هستند و سعی همه اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کاشان این است که کاشان از قافله توسعه همه جانبه عقب نماند.

حسین حیدریان با بیان اینکه در جوامع بشری آنچه که مردم دارند نتیجه انتخاب آنهاست افزود: انتخاباتی که منجر به حضور ۱۳ عضو فعلی شورای شهر کاشان شد در حقیقت بستری بود برای انتخاب یک شهردار جوان و پرکار و در ‌‌نهایت ایجاد تحولات عمرانی در شهر کاشان.

نایب رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این نشست توسعهٔ شهری بر پایه عدالت را از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت فعلی شهری کاشان دانست. مهندس جواد حاجی قدیری با بیان اینکه عدالت محوری در بحث عمران و آبادانی امروز در گوشه گوشهٔ شهر کاشان به چشم می‌خورد افزود: بحث بالای شهر و پائین شهر امروزه در کاشان در حال فراموش شدن است و فعالیت‌های عمرانی شهرداری بخصوص در نواحی حاشیه شهر بارقهٔ امیدی را در دل مردمی که سال‌ها از چشیدن نعمت زیرساخت‌های فرهنگی و تفریحی و معابر و خیابان‌های خوب و مطلوب برای زندگی و عبور و مرور محروم بودند زنده کرده است.

در این نشست خبری همچنین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اتباع بیگانه در شهر کاشان گفت: در طول سال‌های گذشته و به ویژه پس از تثبیت موقعیت نیروگاه نظنز شاهد حضور کوچ برخی از اتباع بیگانه از این منطقه به کاشان و منطقهٔ راوند بودیم. درباره مسئله حضور اتباع بیگانه در شهر کاشان شورای شهر کاشان نیز حساسیت‌های خاص خود را دنبال می‌کند اما این مسئله در حال حاضر یک موضوع کلان ملی است و از طریق مسؤلان اجرائی کشور پیگیری می‌شود.

کد خبر : ۲۹۹۳۹۲