خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اعلام کرد

کاهش ۴۰ هزار هکتاری کشت شلتوک در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفت : سطح زیر کشت شلتوک در خوزستان، ۴۰ هزار هکتار می‌باشد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال زراعی گذشته به دلیل خشک‌سالی شدید و کاهش شدید آورد رودخانه‌ها، چهل هزار هکتار کاهش یافته است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، محمد قاسمی نژاد میانگین برداشت شلتوک را در هر هکتار ۳/۴ تا ۵/۴ تن ذکر نمود و گفت: میانگین برنج استحصالی در هر هکتار، ۳ تن می‌باشد .

وی به شهرستان‌های عمده کشت شلتوک اشاره نمود و گفت: بیشترین سطح زیر کشت شامل شهرستان‌های شوشتر، شوش و اهواز می‌باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی پیش‌بینی نمود سطح برداشت شلتوک، ۱۸۵۰۰۰ تن و برنج استحصالی، ۱۲۴۰۰۰ تن باشد.

قاسمی نژاد تصریح نمود: به علت ممنوعیت کشت توسط سازمان آب و برق خوزستان در حوزه کرخه، مارون و هندیجان که شامل شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، هندیجان، ماهشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، امیدیه و بخشی از شوش، بهبهان و باغملک می‌باشد، سطح کشت به‌شدت کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به شیوه کشت در صورت خزانه گیری، از بیست و پنجم اردیبهشت، خزانه گیری شروع و پس از ۲۵ تا ۳۰ روز در مرحله ۴ تا ۵ برگی کار انتقال به زمین اصلی انجام می‌گیرد و درصورتی‌که کشت به‌صورت مستقیم انجام شود، تهیه زمین در ابتدای خردادماه شروع و از پانزدهم خرداد به بعد کشت به‌صورت بذرِ جوانه‌دار شده، انجام می‌گیرد.

کد خبر : ۲۹۹۶۸۸