خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور مالیاتی استان قم

فرار مالیاتی جرم تلقی می‌شود

مدیر کل امور مالیاتی استان قم با هشدار نسبت به این موضوع که فرار مالیاتی جرم تلقی می‌شود، تأکید کرد که در این باره با خاطیان برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، سعید حسنی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و در سالن جلسات اداره کل مالیاتی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین درآمد دولت‌ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی و توسعه متوازن و پایدار در دنیای امروز، مالیات است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۴۰میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی استان قم در پنج ماهه اول سال جاری وصول شد، گفت: این رقم در مقایسه با پنج ماهه اول سال گذشته، رشدی ۳۹درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل امور مالیاتی استان قم، در توضیح بیشتر مجموع درآمدهای مالیاتی که در ۵ ماه نخست سال جاری وصول شده، گفت: ۲۱ درصد از این مبالغ وصول شده مربوط اشخاص حقوقی، ۳۲ درصد مالیات حقوق، ۱۸ درصد مالیات مشاغل و ۳۶ درصد نیز مالیات ارزش افزوده بود.

وی با اشاره به کمیسیون تقویم املاک، افزود: نرخ‌های جدید تقویم املاک برای سال ۹۴ نهایی شده و هم اکون در حال اجراست.

حسنی گفت: در ادامه طرح جامع مالیاتی در سال ۹۳ اجرای پروژه ارتقاء شبکه محلی و گسترده ارتباطات راه دور را داشتیم که همه کابل‌های شبکه قدیمی اداره کل جمع آوری شده و بر اساس استاندارهای اعلام شده از طرف مرکز فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شده است.

وی با اشاره به جذب نیروی انسانی برای اداره کل امور مالیاتی استان قم، عنوان کرد: ۱۴۵ نفر در سال ۹۳ جذب شده‌اند که در حال استخدام و به کارگیری هستند؛ هم چنین در بحث نیروی انسانی ۳۲ هزار و ۲۳۸ نفر ساعت آموزش داشتیم.

مدیر کل امور مالیاتی استان قم تصریح کرد: در سال گذشته، ۳۵ میلیارد و ۶۴۷ میلیون ریال بابت طرح جامع و هزینه‌های عمرانی اداره کل امور مالیاتی استان قم جذب شده است.

حسنی تصریح کرد: در ماده ۱۳۲ آمده اشخاص حقوقی که دارای درآمدهای خدماتی بیمارستانی، هتل‌ها، مراکز اقامتی گردشگری هستند، به شرط صدور پروانه بهره برداری به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته با نرخ صفر مشمول مالیات هستند.

وی اضافه کرد: اگر فعالان اقتصادی اظهارنامه مالیاتی خود را بدهند از معافیت‌های مقرر در قانون برخوردار می‌شوند و در غیر اینصورت معافیت‌ها لغو می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان قم با بیان اینکه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل از پایان تیرماه به پایان خردادماه منتقل شده که این قانون از سال ۹۵ اجرایی می‌شود، بیان کرد: نرخ مالیات ماده ۱۳۱ به ۱۵ درصد ۲۰ درصد و ۲۵ درصد تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به قانون فرار مالیاتی و عواقب فرار از مالیات، ادامه داد: انجمن‌ها و تشکل‌ها صنفی با‌شناختی که از اعضای خود دارند می‌توانند مودیانی را که در پرداخت مالیات دچار مشکل هستند شناسایی نمایند و در واقع به موجب قانون مکلف هستند که واحدهای صنفی فاقد پروانه را معرفی کنند اما علیرغم مکاتبات هنوز اقدامات قابل توجهی نداشته‌اند.

حسنی با اشاره به اینکه تنظیم دفا‌تر اسناد و مدارک خلاف واقع جرم شناخته می‌شود، اضافه کرد: هم چنین اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد و ممانعت از دسترسی مأمورین مالیاتی به اطلاعات جرم شناخته می‌شود.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان قم با اشاره به اینکه امروزه فرار مالیاتی جرم تلقی شده و طبق قانون با افراد خاطی برخورد می‌شود، گفت: تمام ادارات و افراد حقیقی و حقوقی باید ما را در وصول مالیات کمک کنند تا به سمت عدالت اجتماعی پیش برویم و سایر دستگاه‌ها مکلف هستند که اطلاعات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذراند.

وی افزود: وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شهرداری‌ها و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها، نهاد‌های عمومی دولتی، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و سازمان ثبت و اسناد کشور که اطلاعات مورد نظر افراد را در اختیار دارند و موجب تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌آورند، موظف هستند اطلاعات هویتی، اطلاعات معاملاتی اشخاص، اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص و اطلاعات دارایی‌ها، اموال و املاک مودیان را در اختیار اداره مالیات قرار دهند.

رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی با دقت و صحت

معاون مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان قم نیز در این نشست خبری، گفت: میزان وصولی اشخاص حقوقی در پنج ماهه گذشته ۹۹ درصد بوده که نشان دهده سرعت رسیدگی و تشخیص صحیح رسیدگی‌ها است.

وی افزود: اشخاص حقوقی مجموعه‌ای از شرکت‌های هفت گانه هستند که در قالب قانون تجارت تعریف می‌شوند و مکلف به نگهداری دفا‌تر قانونی هستند.

معاون مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان قم با بیان اینکه مؤدیان باید اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی خود را ثبت کنند، ادامه داد: در واقع برای ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه سود و زیان جرایمی در نظر گرفته شده و غیر قابل بخشش است.

وی افزود: اشخاص حقوقی از فعالان مهم اقتصادی هستند که باید مالیات آن‌ها از طریق رسیدگی به دفا‌تر تشخیص داده شود.

تهذیبی عنوان کرد: از مجموع ۴ هزار و ۱۱۹ پرونده فعال اشخاص حقوقی در دوره دریافت اظهارنامه اخیر بیش از ۳ هزار و ۳۶۷ مورد شخص حقوقی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که سرعت رسیدگی مالیاتی در ماه‌های پایانی سال کمتر شود و با زمان کافی، دقت و صحت انجام شود، بیان کرد: میزان وصولی اشخاص حقوقی در پنج ماهه گذشته ۹۹ درصد بوده که نشان دهده سرعت رسیدگی و تشخیص صحیح رسیدگی‌ها است.

معاون مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان قم عنوان کرد: هدف سازمان مالیات این است که به نقطه‌ای برسیم که اطلاعات خود را بر مبنای اسناد و مدارک تهیه شود و در همین راستا طرح جامع مالیاتی به سازمان مالیاتی واگذار شده، که این سازمان طرح مطالعه و تهیه پروژه‌های مالیاتی را در دستور کار قرار دهد.

تهذیبی با بیان اینکه در قالب طرح جامع مالیاتی نظام یکپارچه سازی مالیاتی، منابع انسانی، مدیریت طرح و صاحبان منافع انجام می‌شود، گفت: مهم‌ترین امتیاز سیستم یکپارچه مالیاتی این است که مجموعه رسیدگی در قالب انتخاب مؤدیان بر اساس ریسک پذیری آنهاست.

وی در پایان گفت: پروژه استانداردسازی فرآیندهای مالیاتی در حال انجام است که فرآیندهای مالیاتی در قالب ۱۷ فرآیند دسته بندی شده است.

پایه و اساس طرح جامع مالیاتی، ثبت نام شماره اقتصادی است

رئیس اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی اداره کل امور مالیاتی قم در این نشست خبری، گفت: همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند هر چه سریع‌تر جهت دریافت شماره اقتصادی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام کنند.

علی اکبر حاج علیمحمدی گفت: در اجرای طرح جامع مالیاتی و به موجب ماده قانون مالیات‌های مستقیم که از ابتدای سال ۹۲ لازم الاجرا بوده، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف شدند در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی جهت دریافت شماره اقتصادی ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: هدف از دریافت شماره اقتصادی، دسترسی مودیان مالیاتی به خدمات الکترونیک و ارائه اظهارنامه بصورت الکترونیکی است، که در واقع پایه و اساس طرح جامع مالیاتی، ثبت نام شماره اقتصادی است.

رئیس اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان قم با بیان اینکه اگر مودیان مالیاتی ثبت نام شماره اقتصادی انجام ندهند پرونده آنان قابل انتقال به سامانه طرح جامع مالیاتی نیست، گفت: از مؤدیان مالیاتی استان قم ۴۹ هزار مودی ثبت نام کرده‌اند که ۲۸ هزار مؤدی ثبت نامشان تکمیل شده و منتظر دریافت شماره اقتصادی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار مؤدی برایشان کد کاربری و رمز عبور صادر شده اما ثبت نامشان را تکمیل نکرده‌اند، عنوان کرد: مؤدیانی که ثبت نام آن‌ها تکمیل نشده برایشان کد کاربری و رمز عبور صادر شده باید برای تکمیل ثبت نام به سامانه مراجعه کنند.

علیمحمدی تصریح کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی وظیفه دارند هر گونه تغییرات در اطلاعاتشان را در سامانه وارد و ثبت کنند.

وی اضافه کرد: تمام اشخاص حقوقی، دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی تکلیف دارند هر سه ماه یکبار صورت معاملات خود را در سامانه ۱۶۹ مکرر ثبت و ارسال کنند.

کد خبر : ۳۰۰۴۵۹