خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی

تقویت سرمایه اجتماعی زمینه‌ساز تحقق همبستگی مردم و دولت است

با حضور استاندار خراسان رضوی، نشست آموزشی و تخصصی سازمان‌های مردم نهاد استان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا رشیدیان در این نشست، ضمن تبریک دهه کرامت، هفته دولت و روز کارمند و گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان اسوه اخلاق و ایثار، اظهار داشت: توجه به مردم در کلام و سیره امام راحل (ره) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به گونه‌ای که امام خمینی (ره) فرمودند مردم را در همه امور مشارکت دهیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز نگاه ویژه‌ای به مشارکت مردم دارند و معتقدند که هرگاه کار‌ها را به مردم سپردیم بهتر به سرانجام رسیده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: رئیس جمهور کشورمان هم معتقد است برای توسعه کشور نیازمند یک جامعه قدرتمند هستیم و جامعه قدرتمند نیز نیازمند مشارکت بیشتر مردم است،

رشیدیان با اشاره به جایگاه قانونی سازمان‌های مردم نهاد درقوانین و اسناد بالا دستی خاطر نشان کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور به مردم تأکید شده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان دولت ملت، همدلی و همزبانی، افزود: رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید و به تبع آن استانداری و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی توجه به مبحث سرمایه اجتماعی است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تحقق این مهم زمینه ساز تحقق همبستگی مردم و دولت است؛ گفت: توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردم نهاد با جدیت دنبال می‌شود و شاهد این مدعی رشد ۱۵ درصدی سمن‌ها به لحاظ کمی در یک سال گذشته است.

رشیدیان ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۱۳ سازمان مردم نهاد غیردولتی با تنوع موضوعی و کارکردهای مختلف در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و در سطح ملی، استانی و شهری در خراسان رضوی مشغول به ارائه خدمت هستند.

وی گفت: این سمن‌ها در حوزه امور اجتماعی، فرهنگ و ترویج ارزش‌های اسلامی، علمی، بهداشت و درمان، محیط زیست، بشردوستانه، توسعه پایدار و غیره فعالیت دارند که در پیشبرد اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای دولت موثر می‌باشند.

وی گفت: تمرکز بیش از حد سازمانهای مردم نهاد در یک حوزه و‌‌ رها کردن حوزه‌های دیگر معقول و منطقی نیست و واحدهای مجوز دهنده باید متقاضیان ثبت تشکل‌ها را به این مطلب توجه دهند.

رشیدیان افزود: به طور مثال سازمانهای مردم نهاد تاریخی با رویکرد حفظ آثار باستانی در استان کم داریم و خراسان رضوی در این زمینه دچار غربت است.

استاندار خراسان رضوی افزود: علت اینکه سمن‌ها نسبت به گروههای سیاسی جاذبه بیشتری دارند آن است که این تشکل‌ها به دور از منافع سیاسی و جناحی به دنبال منافع مردم هستند و از کارکردهای آن‌ها افزایش ارتباط و تعامل بین مردم و کاستن مشکلات مردم با سازمانهای اجرایی و دولتی است.

رشیدیان با بیان اینکه سمن‌ها می‌توانند موجب تقویت روحیه کار جمعی شوند افزود: تشکلهای مردم نهاد این ظرفیت را دارند که توانمندی‌های انسانی برای توسعه کشور را فراهم کنند؛ سال گذشته مشارکت نخبگان در موضوع تدبیر آب به مدیران استان بسیار کمک کرد.

وی گفت: با وجود سازمانهای مردم نهاد، جامعه هم دوست داشتنی‌تر و معقول‌تر می‌شود و حرکت منسجم تری پیدا خواهد کرد البته برای تحقق این امر سمن‌ها باید در اجرای کارهای خود از شعار زدگی و فعالیتهای سطحی و تکراری بپرهیزند.

استاندار خراسان رضوی تلاش در جهت شبکه سازی تشکل‌های مردم نهاد جهت بهره گیری از دانش یکدیگر، تکمیل بانک اطلاعاتی تشکل‌ها، سطح و گریدبندی تشکل و تدوین آیین نامه و تشکیل کمیته ساماندهی سمن‌ها را ضروری دانست.

رشیدیان اظهار امیدواری کرد: این نشست فصل نویی از اقدامات مشترک بین دفتر اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد باشد و دستگاههای اجرایی نیز با مشارکت جدی‌تر در این حوزه، بسترساز موفقیت بیشتر استان در عرصه فعالیت تشکل‌ها باشند.

وی پرهیز از شعار زدگی و فعالیت‌های سطحی، تقویت فرهنگ عضویت در تشکل‌های مردمی و ارج گذاری برای این موضوع،خود مراقبتی تشکل‌ها و تقویت اخلاق کار جمعی را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر : ۳۰۰۶۳۶